Opspannen hoofdas draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Opspannen hoofdas draaibank

Bericht door K.J. »

Ik zit met de volgende vraag.
Tot in hoever kun je hoofdas van de draaibank opspannen.

Ik heb een grotere opname plaat aan de hoofdas gemaakt, hiervoor heb ik de as uit de draaibank gehad.
De as rolt in twee kegellagers waarbij je doormiddel van een moer de as op spanning brengt door een moer aan te draaien op het einde van de as.
Echter als ik normaal aandraai hou ik spelling op de as en kan daardoor de as radiaal bewegen.
Dit is zo`n 0,05mm maar dat vind ik te veel.
Ik verwacht dat als ik de as opspan dat de radiaal 0 is.

Als ik met kracht de moer aandraai dan zit alles vast, hoe kan ik dit het beste oplossen.
Is het de juiste constructie met twee kegellagers?
Of is de opstelling niet goed door twee kegellagers naar elkaar toe te trekken?
In theorie zou het zo moeten zijn dat als je lagers naar elkaar trekt dat de spelling dan 0 is, of zie ik dat verkeerd.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Opspannen hoofdas draaibank

Bericht door spinningwheels »

Was het wel goed ?
In theorie kan ik praktisch alles
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Opspannen hoofdas draaibank

Bericht door K.J. »

Dat is helaas jammer.
Toen ik de bank overnam van iemand heb ik 1 klein dingetje gedraaid.
En daarna besloten om de bank te reviseren omdat ik de klauwplaat te klein vond.
En er hier en daar een onderdeeltje miste.

Helaas heb ik van te voren geen meting gedaan.
Dat ga ik de volgende keer dus wel doen :roll:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Opspannen hoofdas draaibank

Bericht door spinningwheels »

Radiaal lagers span je zo op, gewone kegel lagers niet.
Maar dan word er ook vaak gebruik gemaakt van een taats lager om de boel op te spannen.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Opspannen hoofdas draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik dacht altijd dat als het lager deelbaar is, je het lager op moet spannen!

De kracht die je daarvoor nodig hebt is afhankelijk van de belasting en wat het lager aan kan. Ik kan mijn draaibank van 260 kg met 2 M10 schroefdraad spindels optillen door de spindels met de vingers te draaien. Dus pas op als je een sleutel gebruikt om ze aan te draaien, er komt snel gigantisch veel spanning op te staan.

De speling die je meet kan van de lagers zijn, maar als ze instelbaar zijn en ondanks dat je ze op spanning zet er toch nog speling op zit, kan het ook zijn dat de het lager te los op de as of in het huis zit. Een druppel locktide doet dan wonderen (soms), maar 0.05 mm is wel erg veel!
Zit het lager er net op geperst, zet het lager dan (stevig) vast, draai de spindel met de hand een paar keer rond. Als de spindel hierna soepeler draait, herhaal dan de procedure. Het lager heeft zich dan kunnen zetting op de as cq lager huis. Haal als laatste de spanning van het lager en zet het lager dan met de normale spanning vast.

Een nieuw lager moet ook even (10 minuten) met een laag toerental, onbelast inlopen waardoor de olie/vet zich kan verspreiden en levensduur wordt vergroot.

Wil je de lager speling meten/zien, plaats dan een lange (200 mm) staaf in de klauwplaat en zet op het einde van de staaf een meetklok. Duw en trek in alle richtingen aan de klauwplaat, (niet de staaf) kijk naar de meetklok en schrik niet van het resultaat.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie