Elektrisch probleem en speling

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WTBstudent
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2019 19:18
Locatie: Kaatsheuvel

Elektrisch probleem en speling

Bericht door WTBstudent »

Hallo cnczone leden,

Voor mijn hobby en opleiding maak ik gebruik van de draaibank van mijn opa. In 1995 heeft hij een Hembrug DR1S gekregen bij de opheffing van het bedrijf waar hij werkte. De draaibank werkt goed maar er zijn een paar dingen die beter kunnen.

In mijn galerij kun je een foto zien van de draaibank.

Op de draaibank zit een schakelaar met de standen I, II en III. deze schakelaar regelt elektrisch het toerental van de elektromotor. Helaas springt de stop eruit wanneer de motor wordt ingeschakeld als de schakelaar op stand I staat. stand II en III werken zoals het hoort. Omdat mijn opa en ik weinig weten van elektronica en niet weten waardoor het probleem veroorzaakt kan worden durven we er weinig aan te doen.

Ook stoor ik me aan de speling die op de dwarslede zit. Je moet een halve slag draaien aan de hendel voordat er beweging in komt. De spindel of het spindelblok zal wel versleten zijn.

Ik wil deze problemen graag oplossen dus alle tips zijn welkom :lol: .

Mvg

WTBstudent
HBO Werktuigbouwkunde student
Hembrug AI DR1S
Deckel FP1
Gebruikersavatar
HAMMAR
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 aug 2007 14:48

Re: Elektrisch probleem en speling

Bericht door HAMMAR »

Google eens op Schinfa, zij reviseren veel Hembrug en zij kunnen wellicht helpen.

Fijne machines btw, veel op gewerkt tijdens mijn opleiding! Denk idd dat daar een nieuwe draadmoer in moet.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Elektrisch probleem en speling

Bericht door HD13 »

Elektra storing kan 2 oorzaken hebben.
1- motor probeert op 2 van de 3 fasen te starten, motor bromt maar begint niet te draaien, zekeringen doen dan plof.
2- sluiting in de wikkeling van de motor, dit kan gemeten worden.

Voor punt 1 kan dus gewoon een losse/afgebroken draad zijn of een slecht contact in de schakelaar.
Nieuwe schakelaar wordt lastig, deze zijn vaak op klant specificatie gemaakt en vaak alleen via de fabrikant verkrijgbaar met navenant prijskaartje.
Nou zijn er ook nog schakelaar fabrikanten waar je dus een schakelaar naar je eigen schakel specificaties kunt laten maken, maar dan moet je wel weten hoe de huidige schakelt.

Voor punt 2 motor opnieuw laten wikkelen of een andere motor met frequentie regelaar plaatsen.
Frequentie regelaar kan je meestal ook in stappen instellen en met een beetje mazzel kun je de huidige 3 standen schakelaar hiervoor gebruiken.
Geheel lijkt dan dezelfde werking te hebben maar is stiekem toch anders van opzet ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektrisch probleem en speling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo'n 3 toeren motor komt een behoorlijke bos draden uit, zo even uit m'n hoofd zijn het 6 spoelen die in verschillende configuraties geschakeld worden. Dus alle 12 draden gaan waarschijnlijk naar de schakelaar.
Een poosje terug nog eentje gezien. Motor volledig uitbouwen, draadjes heel secuur nummeren, en heel goed alles nalopen op beschadigingen of gekraakte isolatie, het spul is al een paar jaar oud. Dus een sluiting in die buurt is niet ondenkbaar
En daarnaast ook de schakelaar goed bestuderen, ik heb er ook wel gezien waar redelijk wat zelf aan te reviseren was.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Elektrisch probleem en speling

Bericht door tokas98 »

De moeren van de dwarsslede ( en eventueel ook de spindel) zijn hier te koop.
https://machinehandelbos.nl/eigen-produ ... nderdelen/
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Elektrisch probleem en speling

Bericht door hfjbuis »

Ik zie op de foto's van de moeren dat er stelschroeven op zitten om de speling bij te stellen. Nu ben ik geen voorstander van dit soort afstellingen (die spindel speling afstelling van mijn HBM machines is knap waardeloos) maar deze van Hembrug zien er wel bruikbaar uit.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Elektrisch probleem en speling

Bericht door pieter dr200 »

als je deur van de schakel kast open doet zit er rechts onder een klemmen strook met 10 klemmen.
deze zijn genummerd of met kleurtjes, afhankelijk van de leeftijd van de machine.
klemmen 1 tot 3 is meestal motor stand 1, klemmen 3 tot 5 is meestal motor stand 2 en 6 tot 9 motor stand 3.
de 10e draad meestal geel is de aarde draad het kan zijn dat deze met een messing schroef op het gietstuk van de machine geschroefd is.

op zich is er niks moeilijks aan, als je de eerste 3 draden los haalt en je schakelt dan de machine in op motor stand. blijven dan de stoppen wel heel?

als dat het geval is, dan zit het probleem in de motor.

een ander aandachts-punt is de kabel bundel van de motor, deze kabel bundel hangt aan het gietstuk en loopt over de bodem van het gietstuk.
nu wil het wel eens voorkomen dat door schuren, olie en ouderdom de draden beschadigd raken. zodra je het luik open doet om de snaar te wisselen zie je deze kabel bundel hangen.

helaas heb ik nu geen foto's bij de hand, als je wil kan ik wel wat foto's maken.

mvg pieter
WTBstudent
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2019 19:18
Locatie: Kaatsheuvel

Re: Elektrisch probleem en speling

Bericht door WTBstudent »

Bedankt voor jullie antwoorden.

De speling wordt binnenkort opgelost. Komende week zal ik mijn kabels schoonmaken en inspecteren.

Pieter dr200 foto's zijn welkom. En de kabels kunnen inderdaad door de jaren heen beschadigd zijn, bij sommige kabels lijkt het alsof er een soort tape of karton als isolator gebruikt is.

Ik heb geen idee hoe oud de draaibank is omdat de plaatjes er ooit afgehaald zijn. Weet iemand misschien tussen welke jaren de DR1S geproduceerd is?

Mvg

WTBstudent
HBO Werktuigbouwkunde student
Hembrug AI DR1S
Deckel FP1
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Elektrisch probleem en speling

Bericht door pieter dr200 »

er zitten een soort katoenen/linnen hoezen om de kabels heen die in een soort hars of lak zitten.
meestal zijn ze ook erg vet en vies, bij mijn machines heb ik dat er uitgehaald en vervangen door rubber/pvc kabel hoezen.

hoe oud deze machines zijn weet bijna niemand, ik ben ook nog nooit een type plaatje tegen gekomen op een ai.
als ik het zou moeten schatten zeg ik jare 60, 70.
in de jare 80 begonnen machines wat hoekiger te worden en eind 80 kwamen zo een beetje de eerste cnc machines.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektrisch probleem en speling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is de drie-standen schakelaar een draai schakelaar of een soort versnellingspook?
De 2 toerige hadden een soort H-schakelaar, 2 standen vooruit, 2 standen achteruit, de Snelle had eigenlijk een kleine h, 1 naar boven, 2 naar beneden, 3 naar rechts en beneden.
Later werd het een draaischakelaar. Dus als het een draaischakelaar is is ie in ieder geval niet oer-oud. ;-)

DR1 is de draaibank, toevoeging S voor snelle uitvoering (4000 toeren), toevoeging L voor lange uitvoering, denk 750 ipv 500 tdc.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie