Wisselwielen en tabel AI DRILS

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Koen Visser
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2019 18:08

Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door Koen Visser »

Hallo, zal me gauw voorstellen (nou ja, gauw, heb geduld met me of sla eerste alinea even over).

Ik ben Koen, toen ik in 1986 mijn meisje leerde kennen stond er bij de schoonfamilie een AI onder een zeiltje/afdakje. Min of meer gered uit een afgebrande schuur van de buren. Mijn (aanstaande) zwager had al heel wat uit elkaar gehaald maar heeft er verder nooit wat mee gedaan. Afijn, uiteindelijk is de draaibank zeg maar als huwelijksgeschenk bij mij terecht gekomen. Omdat de bank in de vlammen heeft gestaan, wel bij de hoek waar ook gasflessen stonden, zat er natuurlijk geen spat verf meer op, was de bedrading goeddeels weg en zat er heel veel onder een dikke laag roest (na 7 jaren onder een zeiltje niet verwonderlijk). Lang verhaal korter maken: de machine draait inmiddels al een aantal jaren. Ik had alleen nog nooit voor elkaar gekregen om de norton kast fatsoenlijk te laten schakelen, was op zich geen probleem, de bank werd toch alleen sporadisch gebruikt om even een busje te draaien. Wel een probleem was altijd dat de nonius niet af te lezen is. Dat heb ik afgelopen jaar opgelost met een digitale uitlezing uit China.
Nu heb ik dan toch een keer de moeite genomen om de norton kast te repareren (ik wou graag schroefdraad snijden). Ik dacht altijd dat het probleem in de trekspie zat, dat die niet goed veerde of zo maar het bleek uiteindelijk eenvoudig: ik moest de tandheugel van handel A één tandje verzetten. Nu kon ik aan de gang. Maar toen deed het volgende probleem zich voor waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.

Ik wil graag een spoed van 7,5 mm instellen (ik moet een smeergroef in een messingbus steken). Daar heb ik dus de tabel voor geraadpleegd (75/30 x 60/127). Nu bleek dat ik niet de benodigde tandwielen in huis heb. Dat is op zich geen probleem omdat ik het met andere wielen misschien wel redt, mits de verhouding maar gelijk is (75/50 x 100/127 geeft hetzelfde resultaat). Maar waarom heb ik niet de juiste tandwielen terwijl ik wel een behoorlijke set heb? Is het mogelijk dat ik een verkeerde tabel heb? De instructieplaat/tabel is ook vervangen (in 1991), misschien zit daar de fout?

Hieronder even een lijst wat er volgens de tabel nodig zou zijn (alle tandwielen die gebruikt worden opgeschreven) en wat ik heb. Daarnaast wat er volgens de originele tabel (die deels gesmolten was maar waarvan ik gelukkig een handgeschreven kopie heb bewaard) nodig is, dit stond onder aan de tabel.

Volgens Tabel Aanwezig Originele tabel
20
25 25 25
30 30 30
35 35 35
40 40
45
50 50 50
55 55
60 60
65 65
70 70
75 75 75
80 80
85 85
90
95 95
97
100 100
105
110 110
115 115
120
127 127 127

Ik heb dus bepaalde tandwielen extra (55, 70, 85, 90, 100, 110, 115 t.o.v. de nieuwe tabel) en andere kom ik tekort (een 2e 30, 45, 60, 65, 80, 95).

Maar als ik de originele tabel bekijk (waar ik dus eigenlijk alleen uit kan opmaken welke wisselwielen er zouden moeten zijn geweest) dan klopt het ook niet met mijn voorraad wisselwielen. Extra is dan: 40, 90 en ik mis dan 20, 30, 60, 65, 80, 95, 97, 105, 120.

Linksom of rechtsom zou er best wat kunnen missen natuurlijk maar ik heb het idee dat er misschien iets anders aan de hand is, mogelijk moet ik een andere tabel hebben?

Ook opmerkelijk: in mijn oude aantekeningen zie ik dat de tabel op de zijkant van de tandwielkast zat en dat het plaatje dubbelzijdig was (mogelijk 2 op elkaar, min of meer versmolten). Op de voorkant stond: Handel B op I, op de achterkant stond: Handel B op II.

Ik heb al gespeurd op het forum maar ik kwam het verlossende antwoord nog niet tegen, wie kan mij licht verschaffen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tandwielen gaan om verhouding,
waarschijnlijk kun je 30x60 in jouw voorbeeld vervangen door 40x80 verhouding blijft gelijk de spoed dus ook.
Het moet alleen wel mechanisch passen, maar ik verwacht dat dat wel lukt.
Eerlijk gezegd verbaasd het me als er verschillende uitvoeringen van de DR1 zouden zijn, maar een metrische versie en een imperial; versie kan ik me eigenlijk wel voorstellen.
Wat aan de andere kant heel onwaarschijnlijk is, want voor zover ik me kan herinneren heb je bij de AI altijd tandwiel 127 nodig, en dat is typisch voor inch / metrisch verhouding. En als er een metrische uitvoering geweest was, zou je dus die 127 alleen gebruiken voor inch draad.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door hfjbuis »

Je zou om te beginnen de tabel kunnen kontroleren. Stel een spoed in waarvan je de wisselwielen hebt. Draai dan met de hand de spindel een aantal keren rond draaien en lees op de aflezing de spoed af.
Koen Visser
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2019 18:08

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door Koen Visser »

Klopt helemaal denk ik. Zoals ik zelf al aangaf zal het misschien wel lukken om de juiste verhouding te vinden maar ja, waar heb je dan een tabel voor. Als je dan weer om moet rekenen is dat een beetje jammer. Tandwiel 127 wordt inderdaad, volgens de tabel, altijd gebruikt bij metrische draad, dat is dus nodig om van inch naar metrisch te gaan.
Koen Visser
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2019 18:08

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door Koen Visser »

Dat is ook het plan, een paar keer proberen of het sowieso klopt.
Koen Visser
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2019 18:08

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door Koen Visser »

Net even geprobeerd: ipv 75/30 x 60/127 geprobeerd met 75/25 x 50/127. Dan kom ik ook keurig op een spoed van 7,5 mm uit. Dat klopt dan dus met de tabel. Alleen met de tandwielen die ik heb kan ik vermoedelijk niet alles maken. En ik heb ook gezien dat je vermoedelijk niet groter kan dan 60 op "c". 60 heb ik niet maar als ik 55 monteer heb ik nog maar een klein beetje ruimte om te verstellen dus is 60 wel de grens.
Overigens zie ik dat de "tabel" die ik in het eerste bericht heb geplaatst niet helemaal goed overkomt. Er zijn spatie's uitgelaten waardoor het niet meer klopt. Maar ja, met de tekst erbij moet er wel uit te komen zijn.

Ik zal proberen om nog wat andere combinatie's te maken en kijken of een andere spoed dan ook klopt. Maar is ben nog wel steeds benieuwd hoe het nu echt zit en waar al die andere tandwielen dan voor zijn.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door hfjbuis »

Ik zal proberen om nog wat andere combinatie's te maken en kijken of een andere spoed dan ook klopt. Maar is ben nog wel steeds benieuwd hoe het nu echt zit en waar al die andere tandwielen dan voor zijn.
Uit de overbrenging, beginnend met het tandwiel op de spindel, kun je zelf de spoed berekenen.
Je zult ook wel inch maten kunnen draaien en ook daar heb je tandwielen voor nodig.
Je kunt ook de "langs voeding" gebruiken en daar zul je ook tandwielen voor nodig hebben (kleine spoed).
Nu heb ik dan toch een keer de moeite genomen om de norton kast te repareren
Ik dacht dat je bij een norton kast, geen tandwielen hoefde te wisselen en de overbrenging middels wat instellingen kon selecteren!
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door assink »

Bij de nortonkast die ik op m'n celtic heb moet ik wel 2 tandwielen omwisselen als ik van metrisch naar inch draad wil.
Wil ik Module of Diametrical Pitch wormwielen maken, dan ben ik wel andere tandwielen nodig.
Ligt dus maar net aan hoe uitgebreid je norton kast is, als je die van een meuser ziet. Die bevat wel 3x zoveel tandwielen als een AI of Celtic :lol:
Koen Visser
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2019 18:08

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door Koen Visser »

Volgens mij heb je een nortonkast om zonder wielen te hoeven wisselen diverse instellingen (spoed/aanzet) te wijzigen. Het bereik van de nortonkast kan je dan weer verleggen met de wisselwielen. Ik zie bijvoorbeeld op mijn tabel dat je met één set wielen bijvoorbeeld 6 verschillende spoed maten kunt instellen en 4 aanzetsnelheden, alleen door handel A en B te verstellen.

En natuurlijk kan je zelf de spoed berekenen maar ik heb liever een kloppende tabel (bij mijn tandwielen) dan een rekenmachine op het front van de tandwielkast.
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door Lameris »

Van mij mag je die smeergroef erin maken maar dan moet je wel accepteren dat het lager helemaal niet meer werkt!
Een smeergroef mag alleen dwars op de stroming in het lager liggen en is alleen bedoeld om smeermiddel in de zogeheten
lagerwig te brengen. Alle soort groeven met een component in omtreksrichting vormen een kortsluiting die de drukopbouw in het lager teniet doen.
Koen Visser
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2019 18:08

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door Koen Visser »

Off topic dan:

We hebben het hier over een messingbus op een rempedaal van een motorfiets. Dit wordt met vet gesmeerd met een nippel vanaf de voorzijde, door het asje tot halverwege waar een dwarsboring zit. De beweging is slechts een paar graden als je het rempedaal in trapt, en bij loslaten gewoon retour. Lijkt me niet vreemd om een groef te maken zodat, als je er al een keer aan denkt om de vetspuit op de nippel te zetten, het vet beter verdeeld wordt over de lengte (of oppervlakte zo je wilt) en dus in de "lagerwig" te brengen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door hugo stoutjesdijk »

1839418393
Voor wat het waard is, dit is volgens de manual de standaard uitrusting, tandwiel 30 zou er 2x in moeten zitten.
(en in de duitse lijst zit 20 T ipv 25 T, zal wel een verrekening zijn met de jaren 40-45, die hebben in Duitsland dus nooit meer de juiste spoed kunnen vinden :lol: )
Die 97 is extra, is dacht ik voor moduul draad, iets met pi.

Volgens mij noemden ze dit soort norton kast ook een halve-nortonkast omdat er af en toe nog wel een tandwiel gewisseld moest worden, maar als de goede set er in zit kun je waarschijnlijk het meest voorkomende gewoon snijden.
Heb het wisselen van de wielen bij de AI altijd een hele makkelijke manier gevonden, bij sommige andere draaibanken was het toch iets meer tobben.

Eigenlijk een sublieme machine voor die tijd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door motormuis »

Hugo Stoutjesdijk

(en in de duitse lijst zit 20 T ipv 25 T, zal wel een verrekening zijn met de jaren 40-45, die hebben in Duitsland dus nooit meer de juiste spoed kunnen vinden )

wil je in het vervolg dit soort opmerkingen voor je houden !!!!
bel blij dat je het niet meegemaakt heb en laat het verder zoals het is
Koen Visser
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2019 18:08

Re: Wisselwielen en tabel AI DRILS

Bericht door Koen Visser »

Inmiddels is het me wel iets duidelijker geworden. Ik heb begrepen dat je bij een AI zonder aanzetraderkast 23 tandwielen nodig hebt, met aanzetraderkast 13. Verklaart natuurlijk niet alles maar dan snap ik wel beter waarom ik bepaalde tandwielen heb die je volgens de tabel helemaal niet hoeft te gebruiken.
Ik ben dus toch maar op zoek gegaan naar ontbrekende tandwielen en heb al wat op het oog.
Plaats reactie