Aanschaf draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Zoals verwacht


Afbeelding
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door ger »

Dus Hugo jullie verkrachten met die stop de tandwielen en spieen van de machine (zal ze niet leuk vinden)
Dan wordt in 100% van de A.i's die in productie gebruikt worden de tandwielen en spieën verkracht ? , dat lijkt me niet ;-) de motor is er speciaal op gebouwd om dit te kunnen doen ( remmotor).
Ik heb heel wat A.I's in productie gezien , die jaren zo worden afgeremd ( het kost gewoon geld om te wachten tot dat ding een keer is uit gedraaid ). Nog nooit problemen gezien met tandwielen of spieën ( toch waren die machientjes al ruim 30 jaar in gebruik ) . Dat je tandwielen/spieën stuk zijn gegaan zal een andere oorzaak hebben gehad , in ieder geval niet door op de motor te remmen ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ger schreef: 09 mei 2019 14:58
Dus Hugo jullie verkrachten met die stop de tandwielen en spieen van de machine (zal ze niet leuk vinden)
Dan wordt in 100% van de A.i's die in productie gebruikt worden de tandwielen en spieën verkracht ? , dat lijkt me niet ;-) de motor is er speciaal op gebouwd om dit te kunnen doen ( remmotor).
Ik heb heel wat A.I's in productie gezien , die jaren zo worden afgeremd ( het kost gewoon geld om te wachten tot dat ding een keer is uit gedraaid ). Nog nooit problemen gezien met tandwielen of spieën ( toch waren die machientjes al ruim 30 jaar in gebruik ) . Dat je tandwielen/spieën stuk zijn gegaan zal een andere oorzaak hebben gehad , in ieder geval niet door op de motor te remmen ;-)
Dat de spie dan een keer na 40 jaar in slijt is begrijpelijk, meestal hebben de tandwielen er niet veel last van, poelie zit direct met de hoofdspil gekoppeld zolang je niet dubbelwerk draait.
Hoewel het echt een heel fijne machine en een goed ontwerp is, heeft het natuurlijk ook wel wat minder goed bedachte constructie details, de gecombineerde leispil-schroefspil is een van die zwakheden.
Hierdoor moet er een spie gleuf over de gehele lengte, daar gaan weer spanen aan haken, en de nylon slotmoer vind dat echt niet leuk.
Dat die gecombineerde lei-schroef-spil ook nog omkeerbaar is is natuurlijk wel grappig bedacht. Geen idee of er vaak gebruik van wordt gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Twee nippels van de beitelslede zaten los en de schroefdraad was gaar.
Helicoil in gedaan en nieuwe nippeltjes.
In de oliekanalen van de beitelslede zat ook opgedroogde verf. Daar kon geen smering meer bij.

Genoeg gedaan voor vandaag...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door Ballegooijen »

Twee nippels van de beitelslede zaten los en de schroefdraad was gaar.
Helicoil in gedaan en nieuwe nippeltjes.

Genoeg gedaan voor vandaag...
Daarom wilde je dus geen gebruikte machine kopen :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Is ook de laatste keer dat ik een gebruikte machine koop. :lol:
Maar ik denk dat het eind resultaat niet zal tegenvallen. Heb toch nog een week "vakantie"
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door andrefc101 »

willy wonka schreef: 09 mei 2019 16:26 Is ook de laatste keer dat ik een gebruikte machine koop. :lol:
Koop je toch een nieuwe HBM, heb je net zoveel werk en dan komtie nog niet in de buurt...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door serum »

Precies mijn gedachte.

Liever een knappe gebruikte waar je wat werk aan moet doen. Heb je veel meer plezier van.

Mijn Emco 8.6 is van een oude heer geweest, originele documenten/factuur zaten erbij. Ding was in showroomstaat zou je kunnen zeggen. stukje rond 10 in de 3-klauw liet een runout van 0,015mm zien. Best netjes. 8 rond blijft onder de 0,01mm.

Je kan ook goed aflezen wat er met de machine is gebeurd voordat jij besluit eigenaar te worden. Als ik een slecht overgeschilderde machine zie en scotch-brite behandelde schroeven met hier en daar een schroef 'uit eigen doos' waarbij er niet gekeken is naar de juiste lengte etc ben ik persoonlijk wel op mijn hoede (als in, grote boog omheen), je ziet snel genoeg of een machine met liefde is behandeld geweest door zijn vorige eigenaar.

Je bent er uiteindelijk zelf bij. Als alle vlaggen meteen op groen staan heb je mazzel. Neem geen afleidende factoren mee naar de koop en er 'een avondje over slapen' is nog nooit iemand minder van geworden.
Net als het kopen van een tweedehands auto. de ene auto uit 2014 is afgetrapt met beschadigingen rondom, een submerk banden en een uitgeleefd interieur en een andere heeft nog geen krasje op de velg. Prijzen ontlopen elkaar doorgaans niet bijzonder veel is mijn ervaring.

Ogen openhouden als je een tweedehands machine koopt. En blijf vooral nuchter.. :) Tweedehands is zo gek nog niet naar mijn mening. Je kan meer kwaliteit kopen voor hetzelfde of zelfs minder geld.

Voor een draaibank; meetklokje, met een haarlineaal vertelt je al heel veel.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

andrefc101 schreef: 09 mei 2019 16:36
willy wonka schreef: 09 mei 2019 16:26 Is ook de laatste keer dat ik een gebruikte machine koop. :lol:
Koop je toch een nieuwe HBM, heb je net zoveel werk en dan komtie nog niet in de buurt...
Precies, daarom heb ik uiteindelijk ook geen HBM gekocht
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door staandeklok »

Eén ding is duidelijk geworden, dat het inderdaad een "" EXPERT""is geweest, die de draaibank heeft nagekeken. Droevig, dat verkopers dit met droge ogen durven te vertellen. De schade aan het bed lijkt mee te vallen, zoals je hebt gemeten.
Steek er nu maar voldoende energie in om alle smurrie en defecte lagers te vervangen, want daar heb je lang plezier van. Het overschilderen is ook duidelijk door een expert gebeurd. Ik hoop dat je er toch veel plezier aan gaat beleven.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Wordt een meer maanden projectje ;)
Heb een lijst van wat ik wil aanpassen of vernieuwen. Maar voor nu schoon maken, controleren,smeren en afstellen. En draaien maar...

Als ik veel tijd heb ga ik hem laten stralen en opnieuw fatsoenlijk in de lak zetten.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door Leeuwinga »

wat zeggen ze ook maar weer..... alle waar is na zijn geld
Kijk eens bij Schinfa daar weten ze hoe een oude AI weer in volle glorie geleverd kan worden
https://www.schinfa.nl/pages/revisie_handel.html
of een revisie AI machine uitgevoerd door wolthuis
https://www.wolthuismachines.nl/product ... g-dr1.html
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door willy wonka »

Alle waar naar zijn geld. Ik verwacht ook geen gereviseerde bank.
Wel eentje die is gecontroleerd, en nagelopen. Daar adverteert de handelaar ook mee. Als dat dus niet is gebeurd dan is het dus gewoon onzin.
En als je er 10 hebt staan, mag je wel verwachten waar de persoon het over heeft.



krachtstroom Koelpompje...hoe kan ik dit het beste aansluiten?
Relais? of gewoon een 3 polige schakelaar ertussen? voorkeur qua type/merk?

Zoiets?
https://www.conrad.nl/p/baco-nc03gq1-om ... uks-707955
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank

Bericht door andrefc101 »

Nee, dat is een 2 standen schakelaar voor 2-draads aansluitingen, je nmoet een 3-fase schakelaar hebben, 3 in en 3 uit.
Plaats reactie