draad snijden op mijn draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RAPU-TeCon
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2019 09:51

draad snijden op mijn draaibank

Bericht door RAPU-TeCon »

Hallo,
weet hier ook één hoe ik draad kan snijden op mijn Migromatic MD 1000?
en dan vraag ik naar de instellingen : zoals welk tand wiel --> waar moet geplaats worden. En dan welke tabel ik moet gebruiken(FEED/ D.P. / MODULE /T.P.I. / PITCH om bij b.v. een cilinder van ø50 die te voorzien van metric fijndraad om vervolgens ook de kop met afdichtingen er op te kunnen schroeven.
kijk nu weet ik wel dat Pitch spoed betekend. en daar zie ik ook een aantal staan die over eenkomen zoals ze in het tabellenboekje staan.
maar klopt dat ook bij grotere diameters?
en wat moet ik dan doen..../niet doen .... zodat mijn langsupport aan de klauw gekoppeld blijft en ik wel weer een tweede/volgende snij kan maken om de juiste diameter/diepte[ d1] te krijgen.

wie weet hier meer van ik zou het dol graag willen leren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draad snijden op mijn draaibank

Bericht door hfjbuis »

Veel vragen, een heel korte uitleg

TPI is een spoed voor inch maten voor draadsoorten als BSF (Britisch Standard Fine) met diameters in inches. Deze hebben een 55° beitel nodig.
Metrisch is een spoed in mm voor draadsoorten als M10 met diameters in mm. Deze hebben een 60° beitel nodig.
Dan is er nog een Uniform draad die gebruikt een TPI maat voor de spoed en een metrisch maat voor de diameters. De beitel is 60°.

Als je geen draadsnijklok hebt, moet je de langsvoeding niet lossen tot dat je helemaal klaar bent. Alleen op die manier blijft de kop in sync met de spoed en begint het draadsnijden altijd op dezelfde positie. Op het einde van de draad stop je de motor, draai je de beitel van het materiaal af, draai je de draairichting van de kop om en start de motor om terug te gaan naar de start positie.

Met een draadsnijklok kun je de langsvoeding activeren (vergrendelen) op het moment dat de draadsnijklok op de juiste waarde staat. Je kunt ook stoppen door de langsvoeding te ontgrendelen!Dat werkt wat makkelijker, maar is niet echt nodig.

Ik heb niet zo'n bank als dat jij hebt, maar je moet de tandwielen kiezen en plaatsen op dezelfde manier als dat je de snelheid van de langs voeding instelt. Controleer hierna of de spoed ook echt klopt door met de hand de kop te verdraaien en te meten hoeveel de carriage beweegt.

Als je in je profiel aangeeft waar je woont, wordt je misschien uitgenodigd om ergens te gaan kijken hoe het moet. Je kunt ook bij mij terecht, ik woon in Hoensbroek (limburg).
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: draad snijden op mijn draaibank

Bericht door Leeuwinga »

Handig zijn ook een schroefdraad mallen
Als je iets gaat proberen, doe het eerst op een stukje kunststof
En....zoals zoveel dingen oefening baart kunst
Cees
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: draad snijden op mijn draaibank

Bericht door Leeuwinga »

En later?....als je draaibank cnc hebt kan het zo:

motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: draad snijden op mijn draaibank

Bericht door motormuis »

waar woon je kom anders bij mij eens kijken en wat oefenen
RAPU-TeCon
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2019 09:51

Re: draad snijden op mijn draaibank

Bericht door RAPU-TeCon »

motormuis schreef: 23 apr 2019 18:45 waar woon je kom anders bij mij eens kijken en wat oefenen
hartelijkdank, Steendam. nou ja, net eventje te ver " lopen" geloof ik.
RAPU-TeCon
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2019 09:51

Re: draad snijden op mijn draaibank

Bericht door RAPU-TeCon »

Leeuwinga schreef: 23 apr 2019 16:57 Handig zijn ook een schroefdraad mallen
Als je iets gaat proberen, doe het eerst op een stukje kunststof
En....zoals zoveel dingen oefening baart kunst
Cees
hartelijk dank voor deze tip. ga ik doen! .., nadat ik gecontroleerd en gemeten heb, zoals erder mij gezegd is.
Plaats reactie