Mijn eerste draaibank gekocht

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nielsdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2018 12:06

Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door Nielsdegroot »

Hallo, ik zou mij even voorstellen. Ik ben Niels de groot en woon in meppel. Heb vorige week mijn eerste eigen draaibank gekocht, en ga die volgende week ophalen.
Maar nu de vraag, ik kon nergens een merk vinden en zoekacties op ms. 125 kwam ik ook niet verder mee.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat het merk is? En zou graag een handleiding kunnen vinden.

Alvast bedankt, niels

Hierbij paar foto's van het bankje
18728
18732
18733
18731
18730
18729
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door vip1980 »

Bij wat zoektochten kom ik met die ""ms 125"" heel veel bij het merk Nardini uit
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door hfjbuis »

Gezien de opschriften Metrisch en Langsvoeding, denk ik dat het een Nederlands fabricaat is! Op Google zie ik zo'n type staan bij het merk Nardini.
Nielsdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2018 12:06

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door Nielsdegroot »

Bedankt voor de reacties heren. Op nardini kwam ik ook uit..vergeten te zeggen, maar zag niet precies zo machine voorbij komen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door assink »

avm zou ook nog kunnen, lijkt dit ook sterk op. Maar het zou zomaar kunnen dat het identieke machines zijn met andere namen.
Maar ik denk dat de importeur er andere badges op gemaakt heeft, is de machine niet per se nederlands om :lol:
Nielsdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2018 12:06

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door Nielsdegroot »

Het bankje heeft qua aanduiding op de handels wel weg van avm..maar ook niets wat erop lijkt
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door rien1959 »

Deze bank lijkt veel op een Gromatic 140 (Groenewegen Machines) Gezien de Nederlandstalige plaatjes zou het een kleinere uitvoering kunnen zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 27 jun 2019 12:37 Gezien de opschriften Metrisch en Langsvoeding, denk ik dat het een Nederlands fabricaat is! Op Google zie ik zo'n type staan bij het merk Nardini.
Een beetje serieuze importeur liet daar vroeger gewoon een paar plaatjes voor drukken (of hoe je dat fotografisch maken van op kleur bewerkt aluminium zou moeten noemen)
Draaibanken met Pools, Russisch, Frans of desnoods Chinese opdruk zijn natuurlijk niet zo handig in Nederland.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door JanSr »

Kijk hier maar eens: Lovende teksten.
http://www.lathes.co.uk/gromatic/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 28 jun 2019 11:17 Kijk hier maar eens: Lovende teksten.
http://www.lathes.co.uk/gromatic/
Opvallend bij deze machine is de gecombineerde spil voor voeding en schroefdraad snijden, wat AI ook heeft. Verder ken ik het nergens, en het is ook nooit een voordeel gebleken. Maar misschien is het wel een 'nederlands zuinigheid' dingetje. :lol:

Ik heb ooit voor Groenewegen een prototype voor een CNC draaibank helpen maken. Al heel lang geleden, was me er niet bewust van dat dat wel eens een nieuwe poging kon zijn om weer draaibanken te gaan bouwen.
Chinees conventioneel die ze toen importeerden, strippen en KO spillen er op servo's besturing enz. Eigenlijk hielden we alleen het gietwerk en de hoofdspil (wel nieuwe lagers) in takt.

In de jaren van de technische revolutie en naoorlogse opbouwjaren waren er echt heel veel fabrieken die allerhande machines bouwden, volgens mij had bijna elke redelijke stad al een eigen fietsenfabriek, van Berkel vleessnijmachines was een multinational die bijna alles maakte tot vliegtuigen aan toe.

Jammer dat er zo weinig over al die industrie bekend is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door Albert1 »

Proficiat Hugo met je aankoop van je draaibank ,veel plezier gewenst, met het draaien .
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Albert1 schreef: 29 jun 2019 19:02 Proficiat Niels met je aankoop van je draaibank ,veel plezier gewenst, met het draaien .
;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Nielsdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2018 12:06

Re: Mijn eerste draaibank gekocht

Bericht door Nielsdegroot »

Hahaha dankje hugo ;-)
Plaats reactie