Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Hoi HD13 ja ga ik zeker doen, as donderdag eerst nog wat accessoires ophalen, en nog een bak draaimateriaal en nog even snuffelen, de beste man had een slijperij thuis, misschien kan ik daar ter plekke al een fotootje maken van de motor, anders ff geduld ( en dat kost moeite ) hebben tot hij thuis staat. Ja voel me wel een beetje een bofkont met deze aankoop, t heb idd ff geduurd maar ja dan heb je ook wat. ik ben er blij mee.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Welke draaibank

Bericht door Caesar »

Mooi ding, en hoop materiaal erbij, daar ga je veel plezier van hebben!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Leuke draaibank met alles wat erbij zit voor een wel heel leuk prijsje .
Heeft die oude baas niet nog veel meer leuk spul voor je te koop voor mooie prijsjes ?
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

ja misschien wel spinning wheels , ik ga as dond ook ff terug, alvast alles wat bij de draaibank hoort meenemen maar wie weet wat nog meer.......
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Nou tadaaaa hij is gearriveerd, inladen was makkie met een heftafel dat had peter paul goed geregeld, het uitladen was zwaar, en door 20 meter grind heeft anderhalf uur gekost maar goed hij staat binnen, nu eerst kijken of de motor vfd geschikt is, ik heb wat foto's onder andere met info over de motor en nog iets wat op de zijkant stond.
Ik ben blij en ook gesloopt van het sjouwen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Motor kan in driehoek op een regelaar 1 fase in 3 fase uit
Zie dat er 110 volt gevraagd word voor stuurstroom en ook nog 24 volt , en 56 volt DC voor de rem
daar zal je dus een oplossing voor moeten zoeken, Een 230/380 trafo is het makkelijkste denk ik
Laatst gewijzigd door spinningwheels op 01 feb 2020 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Da's niet gezegd, waarschijnlijk zit dat er allemaal al in, anders zou het nu ook niet werken.
Moet je wel even nazoeken van welke fase die spanningen werden afgepakt en die direct op de 230V aansluiten.
Maar inderdaad, de motor kan op een VFD, als het gaat om een eenfase VFD dan de motor in driehoek.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door HD13 »

Zoals al geopperd door spinningwheels en benkr, motor zal via een VFD in driehoek gewoon op 230Vac kunnen werken.
Vind het wel raar dat het motorplaatje expliciet 380Vac en ster (Y) vermeld.
Misschien even bij de aansluitingen in de motor zelf kijken.

Dan de stuurspanningen, gewoon even een foto van de trafo maken.
Misschien is het mogelijk om de trafo anders aan te aansluiten waardoor deze ook gewoon op 230Vac kan ipv 380Vac
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Nou jongens heb geprobeerd zo duidelijk en veel mogelijk foto' s te maken van het stroom gebeuren.
Ik heb er de ballen verstand van natuurlijk, maar geloof die ene trafo diversen spanningen genereert
Ik hoor het van de experts hier

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Als ik zo die brij zie dan is meteen mijn eerste gedachte "er uit met al die troep" en helemaal opnieuw beginnen.
Het begint al bij die 3 fase trafo, daar kun jij dus helemaal niets mee, die moet je vervangen door een 230V trafo als je al een trafo nodig hebt, zelfs dat is niet zeker, want al die relaisspoelen en zo zouden best wel eens gewoon 230V dingen kunnen zijn.

Nu kun je natuurlijk met een tweede VFD die trafo gaan voeden met 3 fasen, maar of je daar blij van wordt weet ik ook niet.
En of je een 3 fase trafo ook met fase - nul kunt voeden, geen idee wat er dan aan de uitgang uitkomt, dat moet je proberen.

En wat betreft die motor, nu begrijp ik waarom er ster 380V op dat type plaatje staat, je kunt die motor niet in driehoek schakelen omdat niet alle spoeleinden naar de klemmen zijn uitgevoerd.
Weer een reden om ook die motor er uit te gooien en ook daar een bruikbare motor voor in de plaats te monteren.

Ik denk dat je maar een paar keuzes over hebt nl.

1. Je gaat alsnog zorgen voor 3 fasen in je schuur
2. Je bouwt die hele machine om naar 230V eenfase
3. Je rommelt wat aan en je blijft een potentiële probleemmachine houden
4. Je verkoopt deze draaibank en je gaat voor eentje die wel op 230V werkt

Het is, vind ik dan, zonde om zo'n mooie machine niet te voorzien van compleet nieuwe elektra. Probleem voor jou is dan dat je dat zeker niet zelf kunt, en iemand bij je in de buurt vinden die dat wel kan is waarschijnlijk niet makkelijk.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door HD13 »

herbieferbie.
Motor, gezien de A2,B2,C2, lijkt een motor voor alleen 380Vac te zijn, is heel misschien aan te passen maar dan moet je wikkelingen in de motor zelf aanpassen.
Motor moet hiervoor uit elkaar.
Loopt er maar 1 kabel naar de motor toe ?

Dan de trafo die is ook specifiek voor 380Vac gemaakt.

Wat dan wel weer leuk is aan deze machine dat de motor met DC wordt geremd, zie de 4 dikke diodes.

Je hebt 2 mogelijkheden, hele boel ombouwen naar 230Vac dus ook de complete besturing en dan middels VFD een 3x230Vac motor aansturen, heeeeel misschien kun je de huidige motor aanpassen.
VFD kan vaak ook DC remmen.

Of je huidige meterkast en aansluiting laten ombouwen naar 3x25A.
Dit maakt voor je vastrecht niet uit.
En een kabel 5x2.5mm² naar je schuur.

Ben is iets sneller, maar we zien beide dezelfde mogelijkheden.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Nou jongens daar schrik ik dan wel weer van, ben nou net zo blij met mijn mooie degelijke machine, dus ik wil een oplossing zoeken.

Als ik het goed vertaal naar mijn jipe en janneke stroomkennis , als ik de installatie aan zou laten passen naar naar 3x25A dan zou de machine ongewijzigd kunnen blijven. In de huidige staat functioneert hij prima voor zover ik weet.
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Dat lijkt mij inderdaad een heel goede oplossing, en dan kun je eventueel ook met andere 3 fase dingen in je schuur aan de slag.

En denk eens aan de toekomst, zonnepanelen, van het gas af, elektrische auto en nog meer toekomstige ontwikkelingen die allemaal die drie fase aansluiting nodig zullen hebben, dus in de toekomst ontkom je niet aan de stap om die drie fase aansluiting te realiseren, dus waarom dan niet nu.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ja Ben lijkt mij ook de beste oplossing, kan de machine dan helemaal origineel blijven ? Of moet er toch nog wat aan veranderen.
En als het vastrecht hetzelfde blijft is dat niet verkeerd natuurlijk. Als ik het goed begrijp betaal je alleen meer vastrecht als je echt krachtstroom neemt. ( niet dat ik het verschil snap )
Ik ga eens in mijn omgeving rondvragen wie dat voor mij kan en wil doen, geultje graven kan ik zelf wel natuurlijk das geen probleem.
Nee ben zo blij met mijn machine die wil ik niet kwijt na een jaar zoekwerk en geduld ( niet mijn sterkste punt :-) ) Zeker met alle accessoires ook erbij, heb inmiddels ook de vaste en meelopende Bril ziet er ook degelijk uit.
Daar heb ik nog geen foto's van ben niet zo mobiel momenteel, had een heel klein spaantje in mijn voet, rijstkorrel is groter, maar mijn voet enkel en onderbeen zijn in vuur en vlam door een ontsteking, niet best
Dus pas op voor spaantjes :-)

Ik had nog gekeken naar de motor bevestinging etc die was evt wel redelijk makkelijk te vervangen maar dat hoeft op deze manier niet meer natuurlijk.

Hier foto van motor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie