Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door HD13 »

herferbie,
Zit naar de foto's van de motor te kijken, zit er nou een olie/vetleiding op om de lagers te smeren ?
Denk dat wanneer je deze draaibank op krachtstroom gaat gebruiken je er lang plezier van zult hebben.
Relais in besturing zijn dan wel oud maar dat zegt niets, vaak is het oudere materiaal een klasse beter dan het huidige nieuwe spul.
Stuurspanning is dan wel 110vac lijkt misschien een rare waarde maar is nieuw nog steeds te koop.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Ik denk dat je een aardaansluiting ziet, en geen banjo bout voor smering.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Welke draaibank

Bericht door hobbycnc23 »

Nog even terugkomend op de foto's.
De foto van dat aansluitkastje is dat wel van de motor???
Op de typeplaatjes waar de ster en driehoek aansluitingen op staan, staat wel degelijk een driehoek aansluiting, dus 3 X 230 Volt.
Als je wel een driefasen meter in de meterkast hebt, wat volgens mij waarschijnlijk is, als je huis niet al te oud is tenminste, is het relatief eenvoudig de meterkast installatie uit te breiden achter de meter en hoofdschakelaar. Kabel naar de schuur, verdeelkast en klaar is kees.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Mogguh heren

Heb eens gekeken wat een 3 fase aansluiting kost, maar blijkt ook afhankelijk van de kabel die van de weg naar je huis loopt, en volgens foto die ik hieronder plaats zit er toch wel degelijk verschil in de maandelijkse kosten Ben, en als de aanvoerkabel niet deugt is dat nog eens 1700 euro extra. Ik word er een beetje moedeloos van was helemaal blij met mijn machine , ga vannavond ook nog de stalen kast ophalen waar hij op stond maar begin me af te vragen of het geen nutteloze actie begint te worden

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke draaibank

Bericht door DaBit »

Welke capaciteit 3-fasenaansluiting heb je aangevraagd? Bij mij steeg dat 'capaciteitstarief' destijds pas bij meer dan 3x25A. Bij 3x25A bleef het vastrecht gelijk.

Die eenmalige kosten, ja, die heb je wel. Maar grote kans dat je voor die EUR 296,35 + groepenkastupgrade klaar bent. Die investering is het wel waard imho.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Mogguh Dabit, ja zit net even ergens anders te kijken en dan kom ik ook tot die conclusie, beetje verwarrend, net Eneco gebeld denk beter vragen is duidelijker maar die hadden computerstoring dus vanmiddag of morgen terugbellen.
Intussen op zoek naar een opvouwbare giraffe of een kettingtakel, kettingtakel zou ik principe prima werken maar weet niet of de balken van mijn schuur dat houden. Intussen ff rondvragen of ik er niet 1 kan lenen in de omgeving, die kast die ik vanavond ga halen ga ik bokwielen onderzetten die je na plaatsing omhoog kunt laten komen die heb ik ooit eens gekocht, weet alleen niet meer wat max gewicht is wat ze aankunnen , allemaal variabelen , blijft wel spannend zo dat dan weer wel

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... tingtakels

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... rblokkraan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vooral niet in paniek raken,
dat draaibankje stelt elektrisch niet zo veel voor, dat hele relais gebeuren is volgens mij overkil.
Je kunt er gewoon een 1.5 kW 220v motor in zetten met een goede schakelaar/relais met drukknop bediening en dan doet het het ook.
En anders organiseerd Ben wel een Brabant dag in Oud-Gastel. ;-)

Moraal, er zijn meer dan voldoende mogelijkheden, maar staar je niet blind en kijk gewoon welke voor jouw het beste is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Hugo dank voor je info ja beetje gevoel van onmacht heey omdat ik er zelf geen verstand van heb eletriek maar bedankt voor je bemoedigende woorden, ff kijken hoe het zit als eneco de storing heeft opgelost, als tarief hetzelfde blijft en de kabel naar huis toe geschikt is, vind ik dat een prima oplossing en anders moet er een 220 motor op
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Bij 3x25A zouden de vastrecht kosten vrijwel gelijk horen te zijn.
Wat betreft of je wel of geen kabel hebt, ik weet niet of je in de meterkast zoals bij mij een transparante aanvoerkast hebt zitten , dan zie je meteen of er drie fase aanvoerdraden zijn of niet.
Eigenlijk horen die kosten ook niet bij jou terecht te komen als het niet zo is, maar ik weet niet waar je woont als je in een buitengebied woont kan ik me er iets meer bij voorstellen.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

zal eens kijken straks , ja woon wel in een buitengebied idd
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

zie niks transparants

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Hmm balen dat onderste zwarte kastje wil je van binnen zien maar die is dus (hoort ook zo) verzegeld, dus niet openen anders kun je een flinke boete krijgen.
Enigste die het nu kan weten is de netwerkbeheerder (als hun administratie op orde is).

Meeste netwerkbeheerders en leveranciers hebben hun vastrecht prijzen op de website staan misschien daar even kijken wat het verschil is tussen wat je nu hebt (1x40A ???? ) en 3x25A zou ongeveer hetzelfde dienen te zijn.

Maar er komen wel meerkosten bij want je hebt dan ook een driefase groepenkast nodig, kost toch gauw een paar honderd euro.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door karangetang »

Hmm balen dat onderste zwarte kastje wil je van binnen zien maar die is dus (hoort ook zo) verzegeld, dus niet openen anders kun je een flinke boete krijgen.
Enigste die het nu kan weten is de netwerkbeheerder (als hun administratie op orde is).
Iedere bevoegde electricIën mag die zegel verbreken en even voor je kijken daar zal de kosten niet zijn dat is in een kwartiertje klaar .
Wel zou ik er een kastje met kracht stroom zekeringen bij plaatsen want wanneer je eenmaal een machine met kracht stroom heb volgen er vaak meer. Zelf heb ik mooie betaalbare kasten uit Polen met twee krachtstoom aansluingen en 4 220.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door Markus »

Beheerder is Enexis je kunt hier

https://www.enexis.nl/consument

zien wat voor een aansluiting je hebt

Greezt,

Markus
Plaats reactie