Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 03 feb 2020 11:44 Hmm balen dat onderste zwarte kastje wil je van binnen zien maar die is dus (hoort ook zo) verzegeld, dus niet openen anders kun je een flinke boete krijgen.
Enigste die het nu kan weten is de netwerkbeheerder (als hun administratie op orde is).
Das niet helemaal waar: wanneer je de bovenstste (eigen dus) kast open schroeft, kan je direct zien of er maar 1 of dat er 3 fases naar binnen komen. Dat kan zelfs een non-elektrieker toch..... ff een dekseltje losschroeven...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

herbieferbie schreef: 03 feb 2020 10:16 ff kijken hoe het zit als eneco de storing heeft opgelost,
Hm, bij Stedin is ook een storing. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 03 feb 2020 14:15
Kjelt schreef: 03 feb 2020 11:44 Hmm balen dat onderste zwarte kastje wil je van binnen zien maar die is dus (hoort ook zo) verzegeld, dus niet openen anders kun je een flinke boete krijgen.
Enigste die het nu kan weten is de netwerkbeheerder (als hun administratie op orde is).
Das niet helemaal waar: wanneer je de bovenstste (eigen dus) kast open schroeft, kan je direct zien of er maar 1 of dat er 3 fases naar binnen komen. Dat kan zelfs een non-elektrieker toch..... ff een dekseltje losschroeven...
Dat zal dan misschien verschillen per installatie.
Bij de aanslutingen die ik ken komen er bij een 3 fase aansluiting 3 kabels binnen op 3 smeltzekeringhouders (bij nieuwe installaties een 3 fase automaat maar dat is hier niet het geval) en als je een 1 fase aansluiting hebt , bv 1x40A aansluiting dan zit er maar 1 smeltzekering in en loopt er maar 1 draad naar boven naar je 1 fase hoofdschakelaar en de rest van je installatie.
Als je dan 3 fase wilt nemen worden er twee smeltzekeringen bij geplaatst, twee draden en een 3 fase hoofdschakelaar gemonteerd en vervolgens de nieuw groepenkast maar dat doet de leverancier niet, daar zul je zelf een electricien voor moeten laten komen of zelf doen.
Als vorige bewoners eerder een driefase aansluiting hebben gehad dan kan het wel zijn dat er drie fase hoofdschakelaar in zit en bij de downgrade naar 1x40A ze de twee smeltzekeringen verwijderen en de rest laten zitten.

Bij de foto van TS is het lastig te zien, ik denk dat er twee 1 fase aardlekschakelaars gemonteerd zijn , ik zie geen hoofdschakelaar. Het zou me zeer verbazen als hier drie fase naar binnen komt want waar moet je ze afmonteren ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke draaibank

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 03 feb 2020 15:33 Bij de foto van TS is het lastig te zien, ik denk dat er twee 1 fase aardlekschakelaars gemonteerd zijn , ik zie geen hoofdschakelaar. Het zou me zeer verbazen als hier drie fase naar binnen komt want waar moet je ze afmonteren ?
Als er drie fase naar binnen komen, zitten er ook 3 smeltzekering houders voor het afmonteren. Bij een één fase aansluiting (zoals in dit geval) wordt dan slechts één zekering geplaatst en verbonden met de meter. Gezien de dikte van de binnenkomende kabel, verwacht ik zeker 3 fasen tot aan de smeltzekering kast.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Prima tip enexis blijkt 1 X 25 ampère :-)

Nou direct c ontct opgenomen met eneco, doorgestuurd naar wederom enexis, helder uitleg gekregen

Kosten aan leggen 3 fase 260 euro, dus dat is mooi, ongeacht welke kabel er in de grond ligt, echter gezocht naar het laten aanleggen van een 3 fase groepenkast, en dan kom ik snel richting de 900 euro oepssss.

Even parkeren dan deze optie , eens kijken of dat niet een flink stukje goedkoper kan

Andere optie van Hugo : dat draaibankje stelt elektrisch niet zo veel voor, dat hele relais gebeuren is volgens mij overkil.
Je kunt er gewoon een 1.5 kW 220v motor in zetten met een goede schakelaar/relais met drukknop bediening en dan doet het het ook

Dat zou de kosten beperkt houden tot een nieuwe motor, en wat schakelmateriaal, misschien een leuk aan uit knopje, noodstop en controle lampje , schat ik dat op 300/350 euro en dan is alles nieuw.

Of bekijk ik het te simpel / goedkoop
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 03 feb 2020 15:46
Kjelt schreef: 03 feb 2020 15:33 Bij de foto van TS is het lastig te zien, ik denk dat er twee 1 fase aardlekschakelaars gemonteerd zijn , ik zie geen hoofdschakelaar. Het zou me zeer verbazen als hier drie fase naar binnen komt want waar moet je ze afmonteren ?
Als er drie fase naar binnen komen, zitten er ook 3 smeltzekering houders voor het afmonteren. Bij een één fase aansluiting (zoals in dit geval) wordt dan slechts één zekering geplaatst en verbonden met de meter. Gezien de dikte van de binnenkomende kabel, verwacht ik zeker 3 fasen tot aan de smeltzekering kast.
Ja dat begrijp ik, ik reageerde op de post van Andre die zei dat je dit in de groepenkast kon zien maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

herbieferbie schreef: 03 feb 2020 15:49 Prima tip enexis blijkt 1 X 25 ampère :-)
Nou direct c ontct opgenomen met eneco, doorgestuurd naar wederom enexis, helder uitleg gekregen
Kosten aan leggen 3 fase 260 euro, dus dat is mooi, ongeacht welke kabel er in de grond ligt, echter gezocht naar het laten aanleggen van een 3 fase groepenkast, en dan kom ik snel richting de 900 euro oepssss.
Even parkeren dan deze optie , eens kijken of dat niet een flink stukje goedkoper kan

Andere optie van Hugo : dat draaibankje stelt elektrisch niet zo veel voor, dat hele relais gebeuren is volgens mij overkil.
Je kunt er gewoon een 1.5 kW 220v motor in zetten met een goede schakelaar/relais met drukknop bediening en dan doet het het ook
Dat zou de kosten beperkt houden tot een nieuwe motor, en wat schakelmateriaal, misschien een leuk aan uit knopje, noodstop en controle lampje , schat ik dat op 300/350 euro en dan is alles nieuw.
Of bekijk ik het te simpel / goedkoop
Je hebt een andere goedkopere optie.
Je neemt de driefase aansluiting dat kost je 260 euro. Dan laat je door een electricien er meteen twee driefase hoofdschakelaars achter aan sluiten een voor je bestaande groepenkast en een voor een zogenoende onderverdeler (overleg dit met de electricien). Deze hoofdschakelaars wil je NIET in de bestaande groepenkast monteren want dan kun je later alsnog die groepenkast vervangen zonder weer een electricien te laten komen.
Dan laat je de bestaande groepenkast gewoon op 1 van de drie fases zitten voorlopig of beter monteer je twee fases op de twee aardlekschakelaars, dan verdeel je de last wat.
Nu kun je vanuit die tweede onderverdeler hoofdschakelaar een 5x4mm2 kabel naar de garage/schuur trekken, als hij in de grond moet komen is het speciale grondkabel en wil je hem op een flinke diepte leggen met rood plastick tape erbovenop. Als je via de muren droog er naar toe kunt heb je geen grondkabel nodig.
In de schuur/garage monteer je deze kabel dan af met een 3 fase groepenkast , als je een beetje smokkelt kun je die Dr Volt kasten uit Polen gebruiken, op zich zijn die goedkoop (120 euro ofzo) echter ze hebben niet NL goedgekeurde automaten die alleen de fase afschakelen en niet de neutraal meenemen zoals het origineel hoort. Alternatief is Dr Volt van tevoren mailen of ze ook met de in NL benodigde automaten kunnen leveren en andere optie is de Dr Volt kast uit te laten rusten met alleen de aardlekschakelaars en geen automaten maar wel met de bedrading en dan zelf bij elektroschakelmateriaal ofzo de automaten bestellen maar dan ben je wel wat duurder uit.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

enexis legt alleen 3 fasen 220 aan als alles voorbereid is, in dit geval dus een 3 fasen groepenkast, dat werd me specifiek vertelt

Intussen wel een inklapbare giraffe gevonden op MP, 1 keer gebruikt met balancer erbij, ach nooit weg, dan kan ik de draaibank in ieder geval op zijn plekje zetten, kan nu op zijn hollands gezegd mijn r**t niet keren in in de schuur.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door Ballegooijen »

enexis legt alleen 3 fasen 220
Maar je hebt toch 3 phase 380 nodig?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 04 feb 2020 09:10
enexis legt alleen 3 fasen 220
Maar je hebt toch 3 phase 380 nodig?
Dat is een 'maar net hoe je het zegt dingetje' Die 3 fasen zijn in nederland altijd elk apart 220v tov de nul.
(t.o.v. elkaar gemeten zit je op 380v ivm sinusvorm en faseverschuiving en effectieve opbrengst)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

herbieferbie schreef: 04 feb 2020 07:14 enexis legt alleen 3 fasen 220 aan als alles voorbereid is, in dit geval dus een 3 fasen groepenkast, dat werd me specifiek vertelt
Waardeloos maar kan het wel begrijpen ze willen het graag afmonteren en testen. Maar goed, een 3 fase kast hoeft echt geen 900 euro te kosten, rond de 300 ben je klaar dan heb je nog wel een bevriende electricien nodig om het te installeren.
Je hebt nu 5 groepen dus dan zou het zoiets kunnen worden:

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... 34f0-hs-64
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door skillalot »

En geen krachtgroep in die kast. Dus niet die zomaar bestellen.
Maar idd voor de prijs een goed idee. Laatst bij iemand een nieuwe jaar gehangen, zelfde verhaal, moest eerst klaar zijn voor ze de twee extra zekeringen kwamen plaatsen.
Heb t zegel verbroken en die ene zekering er uit gedraaid, nieuwe kast gehangen, zekering weer terug en een week later kwam de netbeheerder de andere twee fasen aansluiten en afzekeren. Verbroken zegel deden ze niet moeilijk om.
Die kast kwam van ektramat, kun je daar samenstellen was rond de 250 dacht ik.
Let er op dat je gelijk een c-karakteristiek automaat neemt voor die krachtgroep dan heb je minder snel problemen met motoren starten ivm hogere inschakelpiek
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Als je zorgt dat na de hoofdzekeringen er een kastje zit waar de 2 genoemde hoofdschakelaars in zitten kunnen ze de 3 fasen daar afmonteren, want daar gaat het om, ze moeten een veilige situatie achter kunnen laten, niet 3 draden die in de toekomst ergens op aangesloten moeten gaan worden, maar die nu nog los hangen.
En zorg er voor dat het er netjes uitziet, ze moeten vertrouwen hebben dat het op de juiste manier wordt aangesloten en afgewerkt, anders komen ze na enkele weken terug en keuren ze alles af. Ook verwijderen ze dan de hoofdzekeringen, die ze pas weer terug plaatsen als alles wel netjes is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door javanree »

Laat na de hoofdzekeringen een goede 40A hoofdschakelaar plaatsen , dan kun je de hele installatie veilig spanningsloos maken en veilig werken.

Die genoemde kast heeft 2 aardlek schakelaars, bij een driefase systeem zouden dat er drie moeten zijn , ook je krachtgroepen moeten tegenwoordig achter een aardlek schakelaar en 3 aardlekken met er achter automaatjes is veel goedkoper dan alamats per groep.

Ik moet de groepenkast nog ombouwen maar de hoofdschakelaar was reeds 40A driefase dus Stedin vond het prima. Ik was idd ook bijna 300 Euro kwijt om van 1x35 naar 3x25 te gaan vanwege vervanging meter. Vastrecht is gelijk gebleven.
Plaats reactie