Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Nou de kogel is door de kerk, morgen de aanvraag doen, en ik laat een nieuwe groepenkast plaatsen. Kan wel blijven denken maar dan gebeurt er nooit wat, heb de draaibank voor een mooie prijs dus dat compenseert
Jippie ik ben blij
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Welke draaibank

Bericht door Zee&Zee »

Juiste keuze...en daarna kan je ineens heel veel meer oude profi machines kopen :lol:
CNC you later
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Helemaal mee eens, goede keuze.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ja vandaag grondkabel bestellen, en de aanvraag doen. Volgende week graven als mijn voet geen licht meer geeft van de onsteking :-)
Komt ook nog aparte groepenkastje in mijn schuur met c karateristiek, zodat mijn vrouw mocht er eens iets doorslaan, niet ontdaan word van wifi tv etc, vind ze vast fijn :-)
Ow en die aarde is dan ook meteen geregeld die ontbrak nog natuurlijk in mijn schuur
3 fasen 220 volt / 25 amp nooit begrepen wat dat met 380 te maken heeft maar er zit 380 / 400 net zo je wilt tussen de fase begrijp ik, en je gaat pas meer vastrecht betalen als je hoger afzekerd als die 25 ampere, das ff een samenvatting voor mezelf dan
Nu alleen nog ff afwachten of het snel gaat of dat de grondkabel vervangen moet worden, wilde net gaan aanvragen maar er was een storing of onderhoud, dus word straks

Ow en nog wat geleerd, als je stop er regelmatig uitslaat , zoals ik dan wel eens heb, dan word de overgangsweerstand van lasdoppen steeds hoger en kun je een fikkie krijgen uiteindelijk, die kon ik ook nog niet.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

herbieferbie schreef: 06 feb 2020 08:38 w en nog wat geleerd, als je stop er regelmatig uitslaat , zoals ik dan wel eens heb, dan word de overgangsweerstand van lasdoppen steeds hoger en kun je een fikkie krijgen uiteindelijk, die kon ik ook nog niet.
Die ken ik ook niet, en ik geloof ook niet dat het klopt.

Ik heb stukken minder vertrouwen in de moderne lasdoppen dan in de dingen die vroeger gebruikt werden, maar als ze, ook na jaren en vele kortsluitingen, gevaarlijk zouden zijn of worden dan waren ze al heel lang verboden, daar ben ik zeker van. Het is wel een plaats waar ik beslist geen Chinese onbekende dingen gebruik, wat dat betreft speel ik dan toch liever op zekerheid.

Als je het nu over de zekering automaten hebt, daar heb ik dan weer wel beeld bij dat die bij elke keer een kortsluiting afschakelen een beetje meer overgangsweerstand krijgen, bij iedere vonkbrug brandt er een beetje van dat goed geleidende contactmateriaal weg. Maar ook daar moet het wel heel erg bont worden voordat er echt brand ontstaat.

In mijn ervaring gebeurd er eerder iets met de aansluitklemmen met schroefjes omdat die toch de neiging hebben om over de tijd langzaam los te gaan zitten.
Daar heb ik wel stevig verbrande / bruin en zwart geworden exemplaren gezien en vervangen. Op die plaats zijn veerklemmen denk ik stukken betrouwbaarder, hoewel ik die niet ken voor b.v. 63A. Ook de installatieklemmen in onze elektrokasten, daar heb ik ervaren dat de schroefjes van die klemmen erg snel los gaan zitten. En dat ligt niet aan de monteur die ze niet vast heeft gedraaid of er vertinde draden in heeft gestoken. Eén van mijn laatste projecten (heel groot acculaadstation voor vliegtuigaccu's) had honderden klemmen in de signaalweg, zo ongeveer 2 keer per jaar was er wel ergens een storing door loszittende verbindingsklemmen. Dat was in het prototype, bij de serie productie (voor de andere vliegvelden) zijn daar waar mogelijk printen in gekomen met allemaal veerklem verbindingen, weg met die schroefklemmen en weg met de contact problemen.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Aansluitklemmen voor grote stromen worden al gauw warm bij de geringste overgangsweerstand. Bij de werf waar ik ooit werkte was er regelmatig gedoe met de kabelaansluitingen van lastransformatoren. Vanaf het moment dat we wat schotelveren tussen plaatsten was het voorgoed over.

Bij opwarmen/afkoelen van zo'n verbinding gaat de rek er uit en wordt de overgangsweerstand steeds groter. Tot het moment dat de boel uitfikt.
Door die schotelveren blijft het systeem onder druk.

Bij klemmen in draadaansluitingen kan je geen schotelveren plaatsen. Wat loctite in de schroefgaatjes zou kunnen helpen. Maar een constructie met enige "verende" voorspanning zou het beste zijn.

Alleen al vanwege die voorspanning vind ik de hedendaagse lasklemmen ook een stuk beter dan die oude lasdoppen. Los nog even van gebruiksgemak.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

Elektricien hier zweerde bij de ouderwetse draai lasdoppen.
Die gebruik ik nu ook alleen nog maar, de draden maken dan rechtstreeks contact met elkaar in plaats van stukjes blik zoals in die inschuif lasdopjes.
3x25A zijn we hier thuis nog zelden aan tekort gekomen op de boerderij. Ik neem aan dat je niet met vermogens boven de 10kw gaat werken, dus dan moet dat gewoon goed gaan.
Er gaat nu een heel mooie markt voor je open met oud professioneel spul, wat menig hobbyist moet laten staan vanwege gebrek aan krachtstroom.
Denk hierbij aan deckel freesmachines, zware transformator lasapparaten etc. :mrgreen:
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

@ Herbieferbie:
Ik heb een 2,2 kW elektromotor over, 400V, 1500 rpm, met een dubbele snaarschijf Ø 120 mm.
Ik meende dit bericht al per PB verstuurd te hebben, maar ik kan het nergens meer vinden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 06 feb 2020 10:54 Denk hierbij aan deckel freesmachines, zware transformator lasapparaten etc. :mrgreen:
Leuk dat jij als eerste aan Deckel machines denkt, daar moet ik je natuurlijk gelijk in geven, maar er zullen vast nog wel andere merken zijn, al kan ik daar nu even niet op komen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

Ik heb geen deckel, maar een Prvomajska, hongaarse kloon met meer Z bereik en iets meer massa.
Wel uit 1959, moet nog steeds een DRO op komen.
Wel een morseconus spindel ipv een ISO40 helaas.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

JanSr schreef: 06 feb 2020 10:58 @ Herbieferbie:
Ik heb een 2,2 kW elektromotor over, 400V, 1500 rpm, met een dubbele snaarschijf Ø 120 mm.
Ik meende dit bericht al per PB verstuurd te hebben, maar ik kan het nergens meer vinden.
Hoi, ja zoiets zoek ik dan wel voor mijn volgende project, ander draadje over lopen hier, om mijn freesmachine aan te sturen met een VFD, wat is de asdiameter en welke bouwvorm.
Idd geen PB kunnen vinden erover
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Zie bijgaande foto. As ik het zo zie een B3L. Asdiameter 25 mm, uitsteeklengte 60 mm.
Het typeplaatje is onleesbaar.
Het ding komt van mijn oude compressor, die terug is naar de hoogovens.
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Afbeelding
Deze dus.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Als ik zover ben zal ik je wel eens een pb sturen, eerst weer ff sparen al met al toch wel een paar knaken uitgegeven nu natuurlijk, wel goed besteed dat dan weer wel :-)
Plaats reactie