Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door HD13 »

JanSr schreef: 08 feb 2020 14:45
HD13 schreef: 08 feb 2020 13:34 Ben zelf ook groot fan de smeltpatronen ideaal voor apparatuur met aanloopstromen.
Zoals motoren en ook alle elektronica met schakelende voedingen, zoals PC's, ledverlichting.
Ik begrijp die angst helemaal niet. Sinds 1990 niet éénmaal uitval gehad, met uitsluitend automatische zekeringen. Diverse 2,2kW machines en een 2,2 kW compressor, die soms aanslaat als ik met iets bezig ben, bijvoorbeeld een stel planken door de vandiktebank duwen. Er wordt niets zoveel verspild als angst.

Grote aanloopstromen bij PC's en LED verlichting? Laat me niet lachen.
2,2 kW zeker op 3 fasen ?
Is maar een max van ongeveer 5A per fase.

Het gaat niet om 1 PC of een enkel led lampje, bedoelde een meervoud.
Als je een kantoor pand hebt en de groep van de PC's ligt eruit dan moet je 9 van de 10 gevallen eerst stekkers van PC's trekken dan pas de automaat weer inzetten en daarna de PC's weer inpluggen, met een zekering geen probleem.

Zelf een situatie gehad waarbij led verlichting de aardlekautomaat deed trippen.
In eerste instantie zoek je het in aardlek deel maar dit bleek gewoon goed.
Toen de boel vervangen voor een aardlekschakelaar en zekering en niks meer aan de hand.

Het heeft niks met angst te maken, automaat is gewoon meer gemak terwijl een zekering wat meer moeite kost en je moet ze op voorraad hebben.
En een zekering kan in het aanloopgebied gewoon meer hebben.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 08 feb 2020 15:31 Die smeltpatronen hebben het 'probleem' niet; als ik het lasapparaat aanzet gaat het licht een fractie van een seconde uit en dan staat-ie vervolgens vrolijk te zoemen. Op 160A lasstroom trekt dat ding meer dan 16A van de 400V, en dat gaat goed totdat het apparaat het zelf te warm krijgt. Maar zaag ik per ongeluk door de kabel van de decoupeerzaag heen dan is het vonk en klaar
ok dan gebruik je dus de goede smeltpatronen want ook die zijn in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Maat van me had ook van die kasten op de kop getikt toen een bedrijfspand gesloopt werd. De zekeringen waren 16 of 20A echter zo'n zware karakteristiek dat zijn hoofdzekering van 25A er eerder uit sprong :lol:
Hij heeft ze daarna keurig vervangen door de standaard trage smeltpatroon.

Overigens heb ik in mijn huis groepenkast ook op twee groepen smeltpatronen zitten maar dan de 10x38mm versie.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door skillalot »

Als dat 20A was dan kan dat prima dat die 25A er eerder uit vloog.
Ivm selectiviteit moet je altijd twee stappen terug ipv een, dus onder een 25A zekering krijg je dan een 16A, en geen 20!
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Mooi he? Iemand wil een Dieuwe draaibank en je krijgt er gratis een cursus elektromontage bij. Dat is de kracht van zo'n forum. Hulde.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Nou de nieuwe draaibank staat op zijn plekje, het was een hele onderneming met een giraffe maar resultaat, nou nog spanning dan is de spanning er af :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Netjes , alleen een tip dat bord achter de kop is niet heel handig.
Even snel wat er af pakken terwijl de machine draait kan vervelend aflopen, en ja wat pakken of terughangen ga je toch doen.
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ja dat moet allemaal nog verandert worden, idd wel eens een aanvaring gehad met een drieklauw, dat was niet fijn
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ik heb ook een slijpmachine gekocht, daar zaten ontiegelijk veel slijpstenen bij met diversen profielen, heb wat leuke voor mezelf uitgezocht.
Als iemand wat wil hebben/ ruilen voor iets leuks voor de draaibank bijvoorbeeld laat maar even weten, liefst ophalen natuurlijk dan kun je uitzoeken wat je hebben wilt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

verders heb ik ook ruimte moeten maken en daardoor een werkbank over, voor forumleden 75 euro, bank castors en kkein bankschroefje ( is niet echt een bankschroef maar weet de juiste naam niet meer bankklem of sow :-) )

https://www.marktplaats.nl/plaats/m1512 ... mympSeller
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

herbieferbie schreef: 26 jan 2020 13:32 Hier een foto van de 3 en 4 klauw, wat is de naam nou van deze aansluiting ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ben nog steeds benieuwd welk type aansluiting dit is, niemand ?

Zit wel heel mooi vast trouwens, als gegoten zeg maar
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Ik kon daar zo gauw niets vinden. Zit er een typeplaatje op? Zit er een manual bij?
De catalogus van Hoffmann biedt misschien uitkomst: https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hnl/
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

nee enkel naamplaatje verders niks en geen manuel, wel van de draaibank gelukkig. En tis geen ramp maar ben gewoon nieuwsgierig ik kon deze aansluiting nog niet
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

herbieferbie schreef: 11 feb 2020 19:15 ...geen manuel, wel van de draaibank gelukkig.
Kennelijk wel een manual van de draaibank? En daar staat niets in over die klauwplaat opname? Is dat manual in het Russisch? Ik heb connecties in die richting.
Het wordt vanzelf belangrijk als je iets anders aan de hoofdspil wil vastmaken, een spantanginrichting of een opspanplaat of zo.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

Lijkt een normale spilneus met schroefdraad, met een soort beveiliging tegen loslopen. Dat is makkelijk met schroefdraad draaien, en andere situaties waarbij je snel van richting moet veranderen of remmen.
Plaats reactie