Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

JanSr schreef: 11 feb 2020 19:42
herbieferbie schreef: 11 feb 2020 19:15 ...geen manuel, wel van de draaibank gelukkig.
Kennelijk wel een manual van de draaibank? En daar staat niets in over die klauwplaat opname? Is dat manual in het Russisch? Ik heb connecties in die richting.
Het wordt vanzelf belangrijk als je iets anders aan de hoofdspil wil vastmaken, een spantanginrichting of een opspanplaat of zo.
Ja daar heb je een punt, ik ga even mijn duits opfrissen , bank komt uit de Oekraïne maar geleverd vanuit duitsland, lijkt nog wel met een typemachine gedaan, maar wel leuk ook een afleverings keuring met tolerantiewaarden binnen de marges etc, ik ga eens zoeken of ik er wat over kan vinden.
Moet nog wel meer opzoeken met die knoppen voor de langsvoeding, heb hem al ff zien draaien natuurlijk, maar de langsvoeding kan op 2 manieren gebruikt, de ene gerelateerd aan de grote spindelmoer, en de andere aan die aandrijving er onder, en dan de dwarsvoeding, maar ja eerst prik heey
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke draaibank

Bericht door motormuis »

als het in het duits is kan ik misschien helpen :mrgreen:
hans
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

herbieferbie schreef: 12 feb 2020 09:29 Moet nog wel meer opzoeken met die knoppen voor de langsvoeding, heb hem al ff zien draaien natuurlijk, maar de langsvoeding kan op 2 manieren gebruikt, de ene gerelateerd aan de grote spindelmoer, en de andere aan die aandrijving er onder, en dan de dwarsvoeding, maar ja eerst prik heey
Dat is het verschil tussen schroefdraad snijden of gewone draaivoeding ( om wat gladder dan schroefdraad te draaien. :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke draaibank

Bericht door motormuis »

ik denk dat het om een in het duis Leit- und Zugspindel drehmaschine gaat
de leitspindel is voor het schroefdraad snijden omdat die gerelateerd is aan de omwenteling van de hoofdspindel
en de zugspindel is voor he normale draaiwerk
Hans
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ow ok dan , :-)

Nou heb die handleiding helemaal doorgenomen, er staat wel een tekeningetje van de aansluiting, maar er is geen benaming bij. Ach heb kleine en grote drieklauw en een vierklauw dus het maakt ook niet zo uit .
Ja die langsvoeding en dwarsvoeding moet ik dan nog eens even bestuderen in de handleiding, niet dat ik ergens een verkeerde knop indruk of uittrek en er tandwielen in de rondte dansen natuurlijk. Aan de andere kant zou je denken dat het zo gemaakt is dat die mogelijkheid er niet is.
Draaisnelheden en voedingsnelheden altijd stilstaand schakelen dat is dan weer logisch,
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke draaibank

Bericht door motormuis »

normaal kan je die twee niet tegelijk inschakelen
de voeding voor het draaien schakel je met lopende machine
de voeding voor het draadsnijden stel je vooraf in en schakel je tijden het schroefdraadsnijden niet meer uit tenzij je met een schroefdraadkolk aan het werken ben
Hans
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Zugspindel voor het gladde werk :-)

Nu zit ik met de volgende overweging, bij mijn vorige draaibank had ik een snelwisselhouder van HBM, maar die is veels te klein dus die gaat eerdaags sowieso in de verkoop.
Op de draaibank zit een zeer degelijke beitelhouder met 24 standen ( zie foto ) op zich niet verkeerd maar je zult constant op moeten vullen. niet mijn hobby.
dus ik denk er over om een nieuwe snelwisselhouder te kopen met diversen schuitjes erbij, echter vraag ik me af of die van HBM nu wel zo geweldig zijn en welke zou ik moeten hebben
Zij spreken over geschikt voor draaddiameter van bijvoorbeeld 200 - 400 mm maar ik snp niet goed wat ze hier exact mee bedoelen ?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... l-multifix
daarentegen als je professioneler spul koop ben je best wel erg veel geld kwijt, zeker als je extra schuiten er bij neemt. Momenteel heb ik voornamelijk 12 mm beitels zowel standaard als met wisselplaten.
Hieronder foto van wat er nu op zit met maten aangegeven
Misschien heeft er iemand wat te koop ivm nog groter materiaal ?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

HBM dixon moet je sowieso laten liggen.
HBM multifix kloon ken ik niet, wel Pewetools en Create tools varianten van de multifix. Deze zijn gewoon goed, en hebben een bredere keuze qua houders.
https://pewetools.de/

Ik heb zelf een create tools set,
http://www.createtool.com/list.asp?cid=33

Heb zelf een model A op een celtic 12, en denk dat die voor jou draaibank ook wel geschikt is qua maat.
Als je professionele beitels koopt of een dikkere boorstang zit je al snel een keer aan 20mm beitels, en dat wil met die kleinere houders allemaal niet.

Op de site van pewetools staat wel een goed verhaal over welke grootte je nodig bent voor jouw draaibank.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke draaibank

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 13 feb 2020 09:09 Op de draaibank zit een zeer degelijke beitelhouder met 24 standen ( zie foto ) op zich niet verkeerd maar je zult constant op moeten vullen. niet mijn hobby.
Vroeger deed ik opvullen met voelermaatjes en een tabel met welke maat voor welke beitel. Daarna heb ik op de onderkant trespa/aluminium/staal gelijmd met epoxi/secondelijm of gesoldeerd hard/zacht. Ik heb zo'n 30 verschillende beitels gemaakt en ze doen het allemaal even goed. Het makkelijkste is trespa lijmen met secondelijm of staal zachtsolderen. Als je het leven nog makkelijker wilt maken, lijm je op de bovenkant ook een plaatje waardoor de beitels allemaal even hoog worden en je de schroeven maar een kwart slag hoeft te lossen.
Je kunt ook te hoge beitels kopen en die daarna op hoogte frezen/schuren. Dat gaat het makkelijkste met de goedkope eBay versies want die zijn "boter zacht".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Een even gekeken bij pewetools, ziet er wel netjes uit idd, dus ben eens even een hoop dingen gaan opmeten.

Heb dat filmpje gekeken en daar vragen ze om 3 factoren die ik kan beantwoorden

1 : Hoogte van de tafel tot center, die is 28 MM

2 : Breedte tafel die is 82 mm

3 : Vermogen motor is 1,5 KW

Das niet zo moeilijk maar er zijn toch nog wel wat factoren waar ik ze niet over hoor, dikte van de as in mijn geval 16 mm, de lengte van de as is 80 mm totaal, waarvan 35 mm met draad en 45 mm zonder draad, er zit ook nog een rondje van 21,6 onderop denk 2 mm vergeten te meten. is dat niet belangrijk dan. In het filmpje zit er ook een rondje onderop maar geen as en de snelwisselhouder pas daar precies omheen. Of is het de bedoeling dat hij precies over het rondje met de 24 inkepingen valt dat dat een standaard maat is , bestellen kan altijd nog eerst zeker weten dat ik het goed bestel
gaf de beste man ook aan dat verkeerd bestellen vaak voorkomt. Maar hun willen alleen die 3 factoren weten
Ik voeg wat foto' s bij om de dingen wat te verduidelijken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Dan zou je dus op grote A uitkomen, Het gat voor de centrale bout zal je toch zelf aan moeten passen
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

Inderdaad, en die centrale bout kan er waarschijnlijk gewoon uit als je de losse sleden uit elkaar haalt.
Kun je 'm opmeten en een nieuwe bout maken voor je nieuwe toolpost, nadat je de boel eerst weer gemonteerd hebt :lol:
Heb ik ook gedaan, helemaal plug en play is het nooit. Is meteen een mooie oefening. ;-)
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

aha ik dacht dat dat een soort standaard maten waren joh, ok schept weer wat duidelijkheid dank
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Nou nog eens wat zitten kijken, dat spul uit duitsland vind ik toch best wel prijzig, ieder zijn eigen budget natuurlijk , maar voor hobby gebruik en zeker als je wat schuitjes extra wil hebben loopt het aardig op.

Mooi spul natuurlijk dat wel, maar ik wil toch ook liever binnen de grens kopen, en misschien een klasse tussen HBM en het dure spul in.
Plaats reactie