Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke draaibank

Bericht door motormuis »

herbieferbie schreef: 21 feb 2020 08:15 Sorry Hans ik verkoop het niet, als ik oud en versleten ben en de bank ooit verkoop vind ik het leuk de nieuwe eigenaar alle originele spullen er bij te leveren.
Ik zal vandaag eens wat foto' s maken van het geheel met alles wat er bij zat.
Ben er wel achter dat beitels en beitelplaatjes en dergelijke in duitsland stuk fijner geprijsd zijn, net als mijn snelwisselblok, die is reeds onderweg, verwacht het morgen
Okay snap ik
wie gezegd ik had het anders gedaan
de andere houders eventueel zelf gemaakt en dan zo dat ze voor verschillende beitelhoges zijn bv 10/12/15/20 mm of een voor verschillende diktes ronde beitels
hoef je de beitels nooit meer op hoogte stellen
succes verder met de machine
Hans
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke draaibank

Bericht door serum »

geheel off topic, kwam een filmpje tegen van iemand die zelf een draaibank gemaakt heeft, erg bijzonder
Dat mis ik hier op het forum, denk we allemaal wel eens iets bijzonder tegen komen op youtube, en daar veel mensen hier dezelfde interesses hebben leuk om te delen met elkaar
hugo stoutjesdijk schreef: 21 feb 2020 09:42 Maar de filmpjes van Dan Gelbart worden hier anders regelmatig aangehaald hoor. Maar blijkbaar op een moment dat jouw interesse ergens anders ligt. :lol: ;-)
Over de filmpjes van Dan Gelbart. Als er 1 filmpje in zijn collectie zit waar je niets van leert, krijg je van mij €100. (En dan doel ik niet op onvermogen om te leren. Aan die mensen gaat deze weddenschap voorbij)..
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

ow ok ja je moet er maar net tegen aan lopen , maar wat maakt die man geweldig mooi spul zeg, dat maakt indruk
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Zo ik had nog belooft eens foto' s te plaatsen van de gehele aankoop, dus bij deze

Oh en de multifix zit er prima op trouwens

Dat gaat trouwens voor vele afbeeldingen tegelijk heel gemakkelijk hier : https://postimages.org/nl/

Alleen de digitale micrometer heb ik er zelf bij gekocht, daar had ik weer een mazzeltje nieuw geseald in de doos voor 50 euro

Ik overweeg enkele van de analoge micrometers te verkopen, en dit geld te investeren in digitale versies, ik vind dat aflezen een lastig iets , maar ja geduld en zoeken op MP komt vanzelf een keer voor bij.

Nou genoeg draaimateriaal om lekker te oefenen, ga me maar eens verdiepen in het draadsnij gebeuren.

Bedankt voor het meedenken en meezoeken allemaal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke draaibank

Bericht door DaBit »

Netjes hoor. Al die stukjes materiaal is ook heel fijn om erbij te hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Top zeg, Je hebt meteen de hele werkplaats er bij gekregen 8)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke draaibank

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 23 feb 2020 11:02 Ik overweeg enkele van de analoge micrometers te verkopen, en dit geld te investeren in digitale versies, ik vind dat aflezen een lastig iets , maar ja geduld en zoeken op MP komt vanzelf een keer voor bij.
Er zijn analoge micrometers met een teller er op. Hogetext verkoopt ze https://www.hogetex.com/meten/schroefma ... et-telwerk. Ik heb zelf (op de schuifmaat na) alleen analoge micrometers. Aflezen is een kwestie van oefenen maar toch controleer ik vaak met de schuifmaat of ik er niet 0.5 mm naast zit.

Ik heb analoge buiten micrometers van Dasqua. Dat is echt geen Mitutoyo maar voor hobby gebruik meer dan voldoende en toch betaalbaar.
Ik heb ook ooit een setje binnen micrometers van Dasqua gekocht, maar die heb ik terug gestuurd, alle micrometers hadden een zwaar punt bij het draaien. Daarna heb ik er 2 gekocht van HBM (duurder dan Dasqua) , maar dat is eigenlijk nog minder al heb ze niet terug gestuurd!!!!

Voor binnen micrometers overweeg ik een set uit deze video https://www.youtube.com/watch?v=pYVDNND0Clc.

Velen zijn van mening dat je alleen Mitutoyo (of zo iets) moet kopen. Maar dan moet je ook een ruim budget hebben. Dat is voor de meesten van ons niet weggelegd en naar mijn mening voor hobby gebruik ook niet nodig.

Gebruikt kopen is wel een risico als je niet met eindmaten kunt controleren of de meter wel goed is.
Mijn € 15,-- digitale schuifmaat van de lidl is tot 100 mm, gemeten met de kalibers van de buiten micrometers op 0.01 mm goed ondanks dat hij toch al meerdere keren op de grond (rubber vloer) gevallen is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jij kunt in ieder geval aan de gang, en geen smoesjes dat je 'te weinig tandwieltjes hebt' :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 feb 2020 11:50 Jij kunt in ieder geval aan de gang, en geen smoesjes dat je 'te weinig tandwieltjes hebt' :lol:
:-)
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

hfjbuis schreef: 23 feb 2020 11:36
herbieferbie schreef: 23 feb 2020 11:02 Ik overweeg enkele van de analoge micrometers te verkopen, en dit geld te investeren in digitale versies, ik vind dat aflezen een lastig iets , maar ja geduld en zoeken op MP komt vanzelf een keer voor bij.
Er zijn analoge micrometers met een teller er op. Hogetext verkoopt ze https://www.hogetex.com/meten/schroefma ... et-telwerk. Ik heb zelf (op de schuifmaat na) alleen analoge micrometers. Aflezen is een kwestie van oefenen maar toch controleer ik vaak met de schuifmaat of ik er niet 0.5 mm naast zit.

Ik heb analoge buiten micrometers van Dasqua. Dat is echt geen Mitutoyo maar voor hobby gebruik meer dan voldoende en toch betaalbaar.
Ik heb ook ooit een setje binnen micrometers van Dasqua gekocht, maar die heb ik terug gestuurd, alle micrometers hadden een zwaar punt bij het draaien. Daarna heb ik er 2 gekocht van HBM (duurder dan Dasqua) , maar dat is eigenlijk nog minder al heb ze niet terug gestuurd!!!!

Voor binnen micrometers overweeg ik een set uit deze video https://www.youtube.com/watch?v=pYVDNND0Clc.

Velen zijn van mening dat je alleen Mitutoyo (of zo iets) moet kopen. Maar dan moet je ook een ruim budget hebben. Dat is voor de meesten van ons niet weggelegd en naar mijn mening voor hobby gebruik ook niet nodig.

Gebruikt kopen is wel een risico als je niet met eindmaten kunt controleren of de meter wel goed is.
Mijn € 15,-- digitale schuifmaat van de lidl is tot 100 mm, gemeten met de kalibers van de buiten micrometers op 0.01 mm goed ondanks dat hij toch al meerdere keren op de grond (rubber vloer) gevallen is.
Velen zijn van mening dat je alleen Mitutoyo (of zo iets) moet kopen zeg jij, ik vind dat idd ook onzin, ieder koopt naar zijn eigen budget en eigen interesses. Soms kun je van iets goedkoops wat toch doet wat jij graag wilt ook erg blij worden.
Ik zag hier een project voorbij komen van een zelfgebouwde cnc freesmachine, gegoten betonnen bed etc wisselaar, echt ik vind het heel knap dat iemand dat kan, en het kost ook een bom duiten, ik heb gewoon een normale huvema best aardig formaat en ben er erg blij mee.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

gebruikt iemand dit wel eens, is het handig / nauwkeurig, kom dat op youtube ook wel eens tegen. Vrij goedkoop, misschien is er een setje wat iets nauwkeuriger is, heb er geen ervaring mee

https://www.paulimot.de/teleskoplehren- ... ig/8-155mm

Tot nu toe deed ik meten met digitale schuifmaat, maar daar win je geen prijzen mee in mijn ogen, vaak schoot je je doel ehhhhh voorbei :shock:
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke draaibank

Bericht door motormuis »

die werken net zo nauwkeurig als jou micrometer en de kennis deze te handteren
Hans
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke draaibank

Bericht door DaBit »

Ik gebruik ze. Werkt prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke draaibank

Bericht door hfjbuis »

Goed om te horen, ik zag er zelf niet veel heil in!!!
Ik zal ik bij een volgende bestelling een setje aanschaffen. Toch een heel stuk goedkoper dan zo'n Mitutoyo setje al is het gebruik ook anders.
Plaats reactie