Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

herbieferbie schreef: 13 mar 2020 15:03 Bouwlamp gekocht voor 10 euries en de module inclusief een lekker stuk alluminium voor te koelen in de lamp geplaatst 30 wat dus een flinke lichtopbrengst.
Spijt me om te zeggen, dat zijn meestal niet de beste kwaliteit leds en drivers.
Vaak een enkele COB led van 30W die soms niet zo heel erg lang mee gaan.
Hoop voor je dat het bij deze wel lang goed blijft gaan, zorg er in ieder geval goed voor dat het metaal van de lamp hard aan aarde ligt, just in case.
Veel plezier voor degene die morgen naar de Brabant dag gaan :-)
Die is uitgesteld naar later in het jaar ivm de corona.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ow ok , nou ja zo lang die het doet heb ik geluk, hele nieuwe lamp is geen probleem, maar vind deze wel leuk retro.
Zijn meerdere kleine verpakt in 1 module trouwens

Hier nogmaals de aansluiting

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke draaibank

Bericht door DaBit »

Ik zou gewoon een paar verse 840 TL-buisjes in die lamp monteren; TL's geven mooi diffuus licht, 4000K is prettig werklicht. En als je toch wil verbeteren het voorschakelapparaat vervangen door een elektronische. Dan zijn de buizen ook vrijwel direct aan en gaan ze net zo goed lang mee.
Voor het aantal lumens per Watt hoef je het niet te laten; dat kan met LED inmiddels hoger uitvallen dan met TL's, maar heel groot is het verschil niet. En voor een machinelamp ook vrij onbelangrijk; dat staat geen 24/7 aan en vreet geen kilowatten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Welke draaibank

Bericht door staandeklok »

Ik denk eerlijk gezegd, dat er geen speciale benaming is voor de flens, waarmee de klauwplaat moet worden bevestigd. Ik heb nog een oudere Schaublin 120 draaibank staan waar eveneens een schroefflens op zit. In het handboek staat enkel Gewinde Flansch met Sicherungsring(draadflens met klemring)
De Spindelnase(Spindelneus) verwijst enkel nog naar de interne maat voor spantangen.
Kort gezegd denk ik dus dat het een schroefdraadflens met als toevoeging de maat van de schroefdraad is, waar je naar zult moeten zoeken. Omdat het standaard op je draaibank zit, zal dit ook bekend zijn bij een klauwplaat leverancier.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

staandeklok schreef: 13 mar 2020 19:47 Ik denk eerlijk gezegd, dat er geen speciale benaming is voor de flens, waarmee de klauwplaat moet worden bevestigd. Ik heb nog een oudere Schaublin 120 draaibank staan waar eveneens een schroefflens op zit. In het handboek staat enkel Gewinde Flansch met Sicherungsring(draadflens met klemring)
De Spindelnase(Spindelneus) verwijst enkel nog naar de interne maat voor spantangen.
Kort gezegd denk ik dus dat het een schroefdraadflens met als toevoeging de maat van de schroefdraad is, waar je naar zult moeten zoeken. Omdat het standaard op je draaibank zit, zal dit ook bekend zijn bij een klauwplaat leverancier.
Hoi dat dacht ik ook, maar heb foto' s gestuurd naar een leverancier maar die kon er geen antwoord op geven, zal een en ander eens op gaan meten en verder informeren.
Jammer dat jullie brabantdag niet doorgaat joh, prachtig weertje ervoor, Fijn weekend allemaal
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Schroefdraad maken gaat prima, intussen m18 en m20 gedraaid no problemo.
Ben nog wel op zoek naar een lijstje met alle maten, en die zijn er in vele soorten hoor, maar of er ontbreekt iets wat ik wil weten of er staat zoveel info op dat je er gek van word.
Kerndiameter, buitendiameter, en dat voor normaal en fijn tot m24 of zo
En ga morgen een creusen ds 9200 slijpmachine halen, 2 de handsje voor slechts 100 euro, maar moet nog een keuze maken kwa slijpsteen, er zijn veel soorten, groen wit grijs bruinroze et etc. Wat heb ik nodig voor hss, want uiteindelijk wil ik ook graag zelf hss gaan slijpen natuurlijk
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke draaibank

Bericht door hfjbuis »

Voor HSS heb je een witte steen nodig, voor Widia groen. Ik slijp op de grijze steen staal.

Maryland heeft een mooie site met gegevens over draadsnijden https://mdmetric.com/thddata.htm#idx
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

hfjbuis schreef: 17 mar 2020 13:07 Voor HSS heb je een witte steen nodig, voor Widia groen. Ik slijp op de grijze steen staal.

Maryland heeft een mooie site met gegevens over draadsnijden https://mdmetric.com/thddata.htm#idx
Kijk dat zocht ik dank ervoor.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

toch nog wat vraagjes, neem even als voorbeeld M 10 x 1.5

Met wat ik nu weet, zou ik mijn materiaal afdraaien tot 10 min 10 % van de spoed, dus 9,85 dat heb ik ergens gelezen, maar ja houd niet in dat het ook zo is natuurlijk

Nou goed das niet zo moeilijk, maar hoever moet je nu indraaien tot je ver genoeg bent, je ziet wel of je in de buurt bent natuurlijk, en je kunt regelmatig passen maar heb nu even die kaart voor me van maryland, https://mdmetric.com/tech/thddat2.htm en vraag me nu af welke van die maten dat is,
Ik gok op die Minor Diameter Male Thd van 8,160, dan kom ik dus op 9,85 -8,160 en dat gedeeld door 2 = 0,845 mm om in te draaien.

Nou ben benieuwd, tot nu toe ging het goed met regelmatig passen , maar ik doe mijn best en wil het ook graag snappen en goed/juist doen.
Die tekening op die site is wat vaag , weet niet hoe dat komt, maar zou graag alle termen boven de kolommen snappen.

Soort LOI online cursus geworden dit :-) nou ja als jullie er moe van worden hoort ik het wel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Buitendiameter d=10, invoerdiepte h3=0.920 mits je neusradius van de beitel klopt.
Neusradius 0.14434 x spoed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke draaibank

Bericht door motormuis »

volgens mij tabellen boek uit 1967
M10x1,5 buiten d 9,95 binnen d 8,052
de diepte van de schroefdraad =0,974
de topradius = 0,16
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke draaibank

Bericht door hfjbuis »

Volgens mijn berekening:
Beitel met neus radius (opgave Hugo) 0.22 mm
Bout draaien op diameter 9.84 mm, diepte 0.92 mm
Moer draaien op 8.54 mm, snijdiepte 0.83 mm

Beitel HSS, zelf geslepen, neus radius 0.00 mm (geen)
Bout draaien op diameter 9.84 mm, diepte 1.14 mm
Moer draaien op 8.54 mm, snijdiepte 0.97 mm

Voor de berekening:
Bij mary land wordt ook een tekening van de draad gegeven. Daar is de top van de spoed bij een bout met H/8 (1/8 spoed hoogte) afgevlakt. Bij een moer is dat H/4. Daaruit volgt de te draaien/boren diameter.
Op zo'n zelfde manier kun je de snijdiepte berekenen. Deze is bij een bout H - 1/8 H - 1/4 H + de hoogte (niet radius) van de neus radius= 0.625 H + de hoogte van de neus radius. De hoogte van de neus radius is te berekenen, maar dat zijn wat veel formules. Teken in CAD en dan de afstanden meten is gemakkelijker dan rekenen.

Bij een scherpe beitel (zelf geslepen zonder neus radius) is dat bij een bout H - 1/8 H = 7/8 H en bij een moer H - 1/4 H = 4/4 H.
H is volgens Mary Land 0.866 maal de spoed bij een metrische draad.
Voor alle andere schroefdraden gaat het op dezelfde manier.

Je kunt de schroefdraad meten met 3 metalen draden van ongeveer de juiste dikte. Ik heb mijn schroefdraad meet draden gemaakt uit een setje verenstaal. Op internet staan verschillende sites voor het berekenen van de juiste waarden. Ik gebruik https://www.cgtk.co.uk/metalwork/calcul ... easurement en voor de uitleg https://www.machinist-calculator.com/Th ... lator.html. Als ik ooit nog tijd over heb maak ik er een app voor zodat ik de gebruikte draad diameter kan selecteren i.p.v. telkens invoeren.

p.s. ik slijp mijn HSS schroefdraad beitels altijd met een scherp punt omdat ik een radius niet nauwkeurig kan slijpen. Ook heb ik niet voor elke schroefdraad een passend beitelplaatje met de juiste neus radius. Ik bereken wel de juiste snijdiepte voor de gebruikte neus radius.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 18 mar 2020 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

Je kunt de neus altijd even breken op een wetsteen of een diamant plaatje.
Ook de snijkanten worden mooier als je de boel even nabehandeld met een wetsteen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

20145
D=d= naam van de schroefdraad. Dus M10 is toch echt een buitendiameter van 10 mm.
En het zal wel in een boekje uit 1967 kunnen staan, maar zoals ik al vaker aangegeven heb: die oude norm wil er maar niet uit. :lol:
In 2 van mijn boekjes (1970 ongeveer) staat gewoon buitendiameter 10mm voor M10.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie