Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke draaibank

Bericht door hfjbuis »

assink schreef: 18 mar 2020 08:28 Je kunt de neus altijd even breken op een wetsteen of een diamant plaatje.
Ook de snijkanten worden mooier als je de boel even nabehandeld met een wetsteen.
Dat klopt. Bij de HSS draadsnijbeitels doe ik de neus niet breken omdat ik dan de neus radius niet weet, de berekende snijdiepte niet meer klopt en er te diep gesneden wordt (automatisch).
Omdat ik "na slijp" op een fijne diamant schijf, zijn de snijkanten een heel stuk gladder dan op de witte steen.
De overige HSS beitels krijgen wel een neus radius voor een betere finish.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke draaibank

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 mar 2020 09:02 20145
D=d= naam van de schroefdraad. Dus M10 is toch echt een buitendiameter van 10 mm.
En het zal wel in een boekje uit 1967 kunnen staan, maar zoals ik al vaker aangegeven heb: die oude norm wil er maar niet uit. :lol:
In 2 van mijn boekjes (1970 ongeveer) staat gewoon buitendiameter 10mm voor M10.
Er staan heel veel tabellen met allemaal verschillende waarden. Als ik op 10 mm staal een M10 snijplaat zet, dan heb ik wel heel veel kracht nodig om de schroefdraad te kunnen snijden. Al de buitendiameters van schroefdraden die ik gecontroleerd heb, zijn kleiner dan de nominale diameter. Ook Crispyn geeft in zijn video aan dat de buitendiameter kleiner moet zijn dan de nominale diameter.
Als oplossing heb ik een veld dat de sterkte van de draad aan geeft. Die staat standaard op 90 % (metrisch) en daarmee komen de berekende waarden overeen met de meeste tabellen van het internet. 90% wil zeggen dat de draad hoogte 90% van de nominale hoogte is, de hoogte tussen de scherpe 60° toppen. De op deze manier gedraaide bouten en moeren hebben een strakke passing (strakker dan de gerolde bouten en moeren uit de winkel terwijl je losser zou verwachten) en passen op alle niet zelf gemaakte bouten en moeren, ER koppen, etc.
Ik wil niet zeggen dat het de juiste methode is, maar voor mij werkt het goed.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, klopt, als je deze maatvoering aanhoud zit de boel klem.
De toleranties zijn ook afhankelijk van de toepassing.
Als ik in de catalogus van Dormer kijk, hebben ze het over toleranties tussen 4H, 6H, 6G tot 8G

b.v. je kunt ook bouten kopen die later nog vuurverzinkt worden, die zijn echt een stuk dunner.
Maar als wij vroeger spelingvrije schroefdraad moesten snijden, draaide je eerst een asje op exact 10mm (0.005 evenwijdig) en sneed daar de draad op.
Als ik een M10 tap opmeet zit ik zeker boven de 10.1 mm.

En snijplaten vind ik niet leidend in de maatvoering voor bouten. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Dit moet ik even verwerken :-)

Veel info en zo je ziet heeft ieder zijn eigen manier

Die 10 % van de spoed van de diameter afhalen heb ik idd van die belg Crispyn, als je dat niet doet zul je strakker draad hebben, en als je het wel doet moet je dat verschil van je invoerdiepte afhalen. Ach tot nu toe is het goed gelukt, was er zelf verbaasd van na die paar keer proberen, wel erg handig om te kunnen dat draad snijden
Laatst gewijzigd door herbieferbie op 18 mar 2020 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Welke draaibank

Bericht door motormuis »

succes :mrgreen:
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Zo de slijpmachine is binnen, hier ff schoonmaken, ingebouwde afzuiging

Afbeelding

Afbeelding

ff nieuwe steuntjes maken en juiste stenen bestellen, zou eigenlijk wel cbn wielen/stenen willen, maar tis of 150 mm of 250 , 200 kan ik niet vinden, wel duur meestal maar slijten niet en altijd mooi recht, niks meer ritsen
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

En weer een stroom vraagje, heb de kast even geopend om de aansluitingen te bekijken ( zie foto ) 4 kleuren kabels bruin /grijs/zwart/blauw gekleurd van links naar rechts, en natuurlijk is er aarde op zo een rail waar je er tig aan kunt sluiten, en die aarde is in alle types stekkers en contactdozen een duidelijk feit.
Mijn contactdoos die ik hier op aan wil sluiten heeft R1 - S2 - T3 das dus een draad minder als de 4 kleuren waaruit keuze is ik heb begrepen dat dat overeen komt met L1 - L2 - L3

Nog ff verder zitten zoeken L1 bruin L2 zwart L3 Grijs en de blauwe word niet gebruikt, machine heeft ook maar 4 aansluitpunten

Als de hoofdschakelaar aan staat geven alle 4 de draden spanning, gekeken met zo een contactloos spanningzoekertje, en als ik de schakelaar uitzet heeft alleen de bruine nog prik

Nou ga ik even wachten op jullie reactie alvorens iets in vlammen te doen opgaan, en als het wel klopt dan evt 2 van de 3 wisselen voor richting veranderen heey

Afbeelding

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

herbieferbie schreef: 19 mar 2020 14:49 Als de hoofdschakelaar aan staat geven alle 4 de draden spanning, gekeken met zo een contactloos spanningzoekertje, en als ik de schakelaar uitzet heeft alleen de bruine nog prik
Dat is niet goed, heb je toevallig zo'n ouderwetsen spanningsschroevendraaier met een neonlampje er in (0,90 bij de Action) die is betrouwbaarder omdat er dan echt een stroompje moet lopen.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Hmm was een vrij duur ding dus denk dattie het wel goed doet, maar vond het ook apart. zal straks nog eens proberen.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

hmm apparaatje is erg gevoelig , vals alarm
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Dacht ik al maar goed om het te checken, vandaar het advies.
Blauw is inderdaad NUL
en de andere kleuren zouden bruin L1, zwart L2 en grijs L3 zijn maar dat wil wel eens door de electricien door elkaar gegooid worden, ik zie bij jouw schakelaar ook zwart en grijs omgedraaid.
Maar dat maakt niet uit, gewoon aansluiten en als het apparaat verkeerd omdraaid dan twee draden omwisselen.
En PE aansluiten groen/geel :)
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ja dus blauw sla ik over in de groepenkast, echter haal ik de draad van de machine te voorschijn en die heeft bruin blauw zwart en aarde, ga er dan vanuit dat de blauwe kleur toeval is en dat ik die kan beschouwen als grijs ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Zou ik even in de machine kijken want blauw is toch echt gereserveerd voor Neutraal.
Misschien is je machine twee fase ?
Dus even goed checken misschien even foto van waar de kabel van je machine in de kast aankomt en de klemmen er omheen enzo.
Nummer zekeringen die daar aan zitten, dat soort clou's zeggen meer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Hoe oud is die machine ?
Voor 1970 werden andere kleurcodes gebruikt:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabloon: ... nstallatie
Plaats reactie