Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ik heb ook opgeschreven hoe ze op de oude stekker zaten, blauw op N , Bruin L2 en zwart L1 misschien heb je daar wat aan en een foto van typeplaatje


Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

herbieferbie schreef: 19 mar 2020 18:07 Ik heb ook opgeschreven hoe ze op de oude stekker zaten, blauw op N , Bruin L2 en zwart L1 misschien heb je daar wat aan en een foto van typeplaatje
Dan geef je nu zelf de oplossing toch? Blauw op N dan is het een twee fase 230VAC machine. Overleg even met benkr als "second opinion"
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Om het heel zeker te weten moet ik de motor aansluiting zien, maar ik gok nu op een echte 3 fase aansluiting en dan is vaak de nul niet gebruikt of aangesloten.
Dat klopt ook wel met de getoonde stekker, dat lijkt een 4 polige uitvoering, meestal is dat dan 3 fasen plus aarde. Als er ook nog een nul moet zijn is het automatisch een 5 polige stekker.
Ook op de website van een Creusen dealer staat dat de ventilator op 380 / 400V loopt, dat zegt eigenlijk al genoeg.
Dus ik denk dat de blauwe draad verder niet wordt gebruikt hier, maar toch verwacht ik dat die in de motor op het sterpunt is aangesloten.
Je hoeft die nuldraad inderdaad niet aan te sluiten als zowel de motor als de ventilator echte 3 fasen motoren zijn.

Ja, dan ben ik het dus niet met Kjelt eens en heb je dus aan die second opinion eigenlijk nog niets.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

ik ga morgen de creusen dealer eens bellen misschien helpt dat, wel leuk dat jullie het eens oneens zijn hahah houd het spannend, morgen verder grtzz

ow die getoonde stekker is niet de originele trouwens dit was de noieuwe welke ik wil gebruiken :-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Waardoor ik twijfel is oa het typeplaatje die zowel 220 als 380 aangeeft, dat zou er op duiden dat je de motor zodanig kunt bedraden dat beiden mogelijk zijn, als dan ook de blauwe al op de N zat en de aarde dan zou je twee fase draden over houden. Maar Ben heeft veel meer ervaring dan ik met deze motoren dus vooral naar hem luisteren ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Ik denk dat de motor een heel normale 3 fase motor is die je zowel in ster als in driehoek kunt schakelen, vandaar die aanduiding op dat typeplaatje.
En inderdaad, Creusen zal het wel het beste weten, lijkt me de beste, de makkelijkste en de veiligste oplossing.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Creusen is toch failliet ? Als de dealers het nog maar weten.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Nee hoor, zitten in Roermond.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Ja heb daar half jaar terug in de motoren afdeling een faillisementsverkoop van Troostwijk gehad, hmmm misschien een van meerdere afdelingen.
https://www.faillissementsdossier.nl/nl ... s-b-v.aspx
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ze hebben een doorstart gemaakt als creuzen 2.0
Ik heb ze een mailtje gestuurd dus ff afwachten en anders haal ik de boel verder uit elkaar, beter als rookontwikkeling :-)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door javanree »

Creusen heeft een doorstart gemaakt. Zie de website , http://www.creusen.nl
Ze noemen het zelfs Creusen 2.0 :mrgreen:
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Nou nette service van ze, reeds antwoord: Het type plaatje geeft aan dat het een 3 fase machine DS 9200 - 400 V is, bij ons bekend als artikel nummer 007304.

De aansluitspanning is dus krachtstroom 380 - 400 VAC.

Hier het schema uit bijgeleverde pdf

Afbeelding

Nou ben benieuwd
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Mooi had Ben het goed.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Ik zou even in het motor aansluitkastje kijken of de motor inderdaad in ster staat.
Als de motor in driehoek staat dan krijg je echte rooksignalen.
Voor de duidelijkheid voor de TS, de plaatjes moeten zitten zoals op het linkse plaatje is getekend, 3 klemmen doorverbonden dus en beslist niet 3 x 2 klemmen doorverbonden zoals op het rechtse plaatje is getekend.
Plaats reactie