Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

http://www.lathes.co.uk/delta%20metal/
Zie alleen A full screwcutting gearbox with 54 English threads from 4 to 224 t.p.i
als er wel metrisch gesneden kan worden met behulp van een 100-127 tandwiel dan moet het er opstaan in de tabel
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ow ok dank je voor de info , maar kwalitatief gezien is het verders wel wat ?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Ik ken het bankje verder niet,
Maar ga er dus maar vanuit dat de nonius in inch is en dat is lastig werken tenzij je er een DRO opknoopt
als het ding idd alleen inch kan draadsnijden is dat toch wel heel lastig .
Opname in de vaste kop is geen morce maar net iets anders .
Toerental is niet al te hoog
Lees niet of het een gehard bed is of niet
Lees het stuk in de link eens goed door
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ja gehard bed kan ik ook niet ontdekken, zie aan de fotootjes wel dat de persoon er heel erg netjes mee om is gegaan, dat is altijd een plus natuurlijk.
Een DRO komt er idd sowieso op. Wat dan wel weer grappig is , is dat er een soort slipkoppeling op de langsvoeding zit ter bescherming van, ja voorkomen is beter als genezen maar tis grappig.
Maar ja het is iemand die hem verkoop omdat zijn vader overleden is en hij kan er zelf weinig over vertellen, zeg maar niks eigenlijk.
Lastig om een leuk tussenmaatje draaibank te kopen, tis of klein of mijn schuur staat in 1 keer vol. Of tis weer 380 grommmmmmm blijven speuren maar.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Slipkoppeling dat klopt staat ook in die link beschreven
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Nou ik ga toch even kijken vanmiddag, aangezien mijn langsvoeding naar de knoppen is , gietstaal onderdeel gebroken, lassen was een drama grommmm dus wederom gebroken. Wel op te lossen hoor maar ben klaar met die Chinese meuk

Een DRO lost ieder geval 1 ding op, de langsvoeding is in ieder geval makkelijk te varieren in snelheid , ook al kan er geen metrisch draad mee gesneden worden, en verders ziet hij er wel netjes uit.

De beste man kon me niet vertellen 220 of 380, ga maar uit van 380 kan het alleen maar meevallen, waaraan kan ik nu zien of een motor met een VDF te regelen is, handig om te weten en heb er de ballen verstand van. Welke gegevens moeten er op het type plaatje staan zodat ik niet de mist in gaat.

Ik verwacht hem rond de 700 a 750 te scoren evt
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Van een foto kun je natuurlijk weinig afleiden, maar als ik zo gok is deze machine van een jaartal dat ze nog niet aan inductie gehard bed deden, is trouwens niets mis mee hoor, die schaublin hier is ook gewoon gietijzer ongehard.
Hij ziet er verder wel prima uit, maar weer Amerikaanse eigenwijzigheid dat ie alleen inch gangen draad kan snijden. (als dat al zo is)
Maar dan maak je er zo'n 1-assige besturing op voor schroefdraad snijden, is dat probleem ook opgelost.
https://www.rocketronics.de/en/els/
of je hobbyt zelf iets.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Alleen inch maten snijden en nonius ook in inch is natuurlijk wel iets wat de prijs heel stevig drukt .
De ELS is voor twee assen hoor , Werkt wel alleen op de Z maar dat is een beetje zonde ,
Dan heb je ook geen DRO meer nodig , Ditron DRO setje ben je een 400 kwijt , ELS Een 300 en dan nog stappenmotor setje
Scheelt uiteindelijk niet eens zo veel
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Welke draaibank

Bericht door WillyH »

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

WillyH schreef: 30 nov 2019 17:37 Of deze
Een Colchester Student omgebouwd naar metrische specs , Heb de UK versie ervan gehad best wel een leuk ding al is het max toerental wel erg laag
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Gister wezen kijken, 20 km voor ik er was gebeld jaja het is toch 380, nou lekker dan
Maar goed was er toch bijna, hij loopt erg netjes, geen enkele speling op de spindelmoeren, alles gaat soepeltjes
Reverse werkt niet, geen idee waarom, kleine vierklauw erbij en wat beiteltjes, wel echt een klassieker
hij staat me wel aan, heb ze 775 geboden en ze wilde per see 850 hebben, nou ben niet overstag gegaan vind 775 al een erg net bod, zeker daar ik of een vfd of een andere motor moet plaatsen

vraag is kan een vfd op deze motor ? hier het typeplaatje

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik kan het niet goed zien, maar op het rode plaatje links, staat iets wat er op lijkt dat de motor op 220 volt zou moeten kunnen lopen. Op het zilveren gedeelte staat ook 208--220Volt!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

Ja motor kan op een 1 naar 3 fase regelaar ,
Ben wel benieuwd naar het max toerental van dat bankje ,
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Nou max toeren is geloof ik 1500 niet zo hoog dus, evt kan ik ook kijken voor een andere motor, is ook wel te doen door eenvoudige constructie maar weet nog niet of het doorgaat heb gezegd dat ik vandaag antwoord wil en anders zoeken ze het maar uit, ga niet op mijn knieën of ik hem kopen mag. 775 is toch geen slecht bod lijkt me en moet nog wat investeren ook.
Plaats reactie