Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Selectiviteit is te prefereren maar niet verplicht zover als ik weet.
Het is alleen lastig want je hebt kans dat beide automaten tegelijk afslaan.
Echter dit treedt alleen bij een harde kortsluiting (noodsituatie) op, in gewoon gebruik heb ik dit in 8 jaar tijd nog nooit meegemaakt.

Zoals je zelf al schetst heb je geen andere keuze, 3x35A is vier keer duurder aan vastrecht dus is geen echte optie.
Dit kan misschien in de toekomst wel veranderen als iedereen van het gas af moet.

Het klopt dat je zelf verantwoordelijk bent voor de installatie na de meter, dus als je niet weet wat je doet moet je er zeker niet aan beginnen.
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Welke draaibank

Bericht door BlueGTT »

De regels que selectiviteit zijn met de opkomst van installatieautomaten inderdaad aardig rekbaar geworden.
Neemt niet weg dat ze volgend de letter der wet (en daar zal de verzekering het bij brand echt op gooien) er nog wel zijn. Als je hoofdzekeringen al schakelaars zijn kun je zelf kijken hoe zwaar je kunt gaan (want van buitenaf te herstellen) heb je nog smeltpatronen kun je heel ver gaan, maar als ze klappen kun je er niet bij.

Qua regelgeving en capaciteit van eindgroepen adviseer ik eigenlijk altijd om de huidige kast uit te breiden of te vervangen, en de afzekering daar te doen, en vervolgens mer voldoende dikke habels naar de schuur, en daar wcd's. Heb je sluiting moet je idd naar de meterkast in huis, maar dit is verzekerings- en installatietechnisch 100% volgens de regels.
Liever 1x naat de meterkast dan.op eigen kosten afbranden omdat de verzekering niet uitkeert.

Groepen toevoegen kan altijd indien je plaatsingsruimte over hebt, wel is het zo dat bij "ingrijpende werkzaamheden" de meterkast aan de huidige eisen moet voldoen (qua aardlekwaardes, aantal aardlekschakelaars e.d.)

Echter zorgt de tussen aanhalingstekens staande tekst weer voor onduidelijke situaties, bv bij het toevoegen van een extra groep.
De ene installateur klikt in een oude kast gewoon een alamatje (gecombineerde zekering en aardlekschakelaar) want die vind dat geen ingrijpende werkzaamheid, een andere installateur vind dat wel een ingrijpende werkzaamheid, en zal dan dus aandringen op een nieuwe meterkast.

Gezien de huidige kast zou ik overigens echt overwegen om een nieuwe 3 fase kast te hangen, en over te stappen naar 3x25. Dit is qua vastrecht net zo duur, en de kast zelf zal compleet bedraad en hangklaar echt niet veel duurder zijn als een fatsoenlijke frequentieregelaar.

Enige extra uitgave of probleem is dan enkel nog de 5 aderige kabel vanaf de meterkast naar de schuur krijgen.
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Welke draaibank

Bericht door BlueGTT »

De regels que selectiviteit zijn met de opkomst van installatieautomaten inderdaad aardig rekbaar geworden.
Neemt niet weg dat ze volgend de letter der wet (en daar zal de verzekering het bij brand echt op gooien) er nog wel zijn. Als je hoofdzekeringen al schakelaars zijn kun je zelf kijken hoe zwaar je kunt gaan (want van buitenaf te herstellen) heb je nog smeltpatronen kun je heel ver gaan, maar als ze klappen kun je er niet bij.

Qua regelgeving en capaciteit van eindgroepen adviseer ik eigenlijk altijd om de huidige kast uit te breiden of te vervangen, en de afzekering daar te doen, en vervolgens mer voldoende dikke habels naar de schuur, en daar wcd's. Heb je sluiting moet je idd naar de meterkast in huis, maar dit is verzekerings- en installatietechnisch 100% volgens de regels.
Liever 1x naat de meterkast dan.op eigen kosten afbranden omdat de verzekering niet uitkeert.

Groepen toevoegen kan altijd indien je plaatsingsruimte over hebt, wel is het zo dat bij "ingrijpende werkzaamheden" de meterkast aan de huidige eisen moet voldoen (qua aardlekwaardes, aantal aardlekschakelaars e.d.)

Echter zorgt de tussen aanhalingstekens staande tekst weer voor onduidelijke situaties, bv bij het toevoegen van een extra groep.
De ene installateur klikt in een oude kast gewoon een alamatje (gecombineerde zekering en aardlekschakelaar) want die vind dat geen ingrijpende werkzaamheid, een andere installateur vind dat wel een ingrijpende werkzaamheid, en zal dan dus aandringen op een nieuwe meterkast.

Gezien de huidige kast zou ik overigens echt overwegen om een nieuwe 3 fase kast te hangen, en over te stappen naar 3x25. Dit is qua vastrecht net zo duur, en de kast zelf zal compleet bedraad en hangklaar echt niet veel duurder zijn als een fatsoenlijke frequentieregelaar.
Als je ooit nog andere krachtstroomapparatuur zou willen toevoegen kan dat gewoon, zonder dat je telkens een regelaar erbij moet kopen.

Heb zelf voor de keuze gestaan om op de oude kast voort te borduren (en die was al 3 fase) met de bouw van een nieuwe werkplaats of rigoreus de meterkast te vervangen en ook 3 fase naar de schuur/werkplaats te leggen, heb er geen spijt van dat is voor het 2e gekozen heb.

Inmiddels een Bewo op 3fase, een lasapparaat,een draaibank en een schuurband. Had ik 3 jaar terug niet gekozen voor kabels leggen en de meterkast vervangen had ik dus al 3 frequentieregelaars nodig gehad, en had ik het huidige 3 fase lasapparaat niet eens kunnen gebruiken.

Enige extra uitgave of probleem is dan enkel nog de 5 aderige kabel vanaf de meterkast naar de schuur krijgen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Qua brand risico zie ik weinig verschil tussen in de schuur een of meerdere kleine groepenkasten toevoegen zolang in de meterkast in het huis zelf ook maar een automaat is geplaatst dat is essentieel.
Waar zie jij het toegenomen brand risico dan of de niet conformiteit aan de regels ? Alleen door de 20A vs 16A automaat in de primaire groepenkast ?
Als je 4mm2 of dikkere toevoerleiding gebruikt zie ik daar geen probleem. Bij 2,5mm2 heb je wel een punt die is berekend op 16A max dus dient ook met 16A afgezekerd te worden in geval van sluimerende kortsluiting.

Ik noem het nu wel een groepenkast maar installatietechnisch kun je het eigenlijk ook gewoon een op een eigen groep aangesloten luxe verdeeldoos noemen die is voorzien van een hoofdschakelaar, automaten en aardlekschakelaars ;-)
En zo'n luxe verdeeldoos kort bij de wcd's is naar mijn mening weer een stuk veiliger dan alleen een wcd plaatsen. In dat laatste geval kun je door de lange kabel naar het huis bij een sluimerende kortsluiting juist wel problemen krijgen.
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Welke draaibank

Bericht door BlueGTT »

Ik zie niet specifiek meer brandgevaar, enkel een handvat voor een verzekering om bij brand een claim makkelijk te kunnen weigeten.
Als je achter de ene groepenkast een andere kast hangt
(die kun je luxe verdeelkast noemen, maar dat is het niet)
zit je vast aan de regels van een normale groepenkast.

Dat houd dus in dat je ingaand aan 16a vast zit (bij een 3x25a hoofdaansluiting) want de hoofdzekeringen van de 2e kast zijn in principe de automaten in de 1e kast.
Vervolgens kunnen in die kast volgens de regels van selectiviteit dus maximaal 6a zekeringen/automaten gebruiken.
Dan houd je weinig capaciteit over, bv een 1.5kw boormachine of draaibank (enkelfase)zal je al niet kunnen gebruiken.
Gezien je kennis lijk je me geen leek qua electro, maar
dat jij op een openbaar forum iemand die dat waarschijnlijk wel is adviseert om gewoon ergens de selectiviteit over te slaan is in mijn ogen niet helemaal in orde.

Dus als je 25a als hoofdzekering hebt mag je gewoon niet met 20a werken als zekering, ook al pas je de bedrading er op aan.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Wat een gedoe allemaal.
In mijn groepenkast zit een aardlekautomaat 3x16A. Vanaf daar een kabel naar mijn werkplaats en daar voor elk apparaat een stopcontact.
Deze opstelling heb ik al 40 jaar zo, in zes huizen. Vroeger met smeltzekeringen, tegenwoordig dus met een aardlekautomaat.

Omdat ik maar in mijn ééntje in die werkplaats bezig ben is de gelijktijdigheid van al die apparaten dus hooguit twee (als de compressor aanslaat) en niet meer.
Wat er staat met een 3 fasenaansluiting:
Draaibank Harrison M250, freesbank AI FR1, kolomboor Imperator, MIG lasapparaat Migatronic 260 compact, compressor Atlas Copco, vandikte bank Kiti 636, lasmanipulator (eigenbouw). Geen van de motoren is meer dan 2,2 kW.
Ik heb nog een zaagtafel op 230V, ik overweeg om daar ook een 400V motor op te zetten.
Nooit in die 40 jaar ook maar één keer naar die groepenkast gemoeten vanwege uitval of sluiting.
Er wordt niets zoveel verspild als angst :roll:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke draaibank

Bericht door DaBit »

BlueGTT schreef: 15 okt 2019 09:39 De regels que selectiviteit zijn met de opkomst van installatieautomaten inderdaad aardig rekbaar geworden.
Neemt niet weg dat ze volgend de letter der wet (en daar zal de verzekering het bij brand echt op gooien) er nog wel zijn.
Volgens mij is het hoofdstuk 'selectiviteit' al een aardige tijd vervallen in de NEN1010. Dan zit je hooguit nog met het feit dat je installatie volgens bouwbesluit jaartje 1963 gedaan is waar die selectiviteit nog wel van toepassing was en de wijzigingen aan de installatie niet groot genoeg om onder recentere normen te moeten vallen. Wat ook niet zoveel uitmaakt; je kunt wel bangmaken met verzekeraars die zomaar claims afwijzen, maar als ze een claim afwijzen moet dat wel enige grond hebben. Gebrek aan selectiviteit is vervelend maar ik kan zo gauw geen situatie verzinnen waarin dat zorgt voor brand. En datzelfde 'probleem' hebben verzekeraars ook. Proberen zullen ze het vast wel, maar een willekeurige rechter of advocaat maakt er snel korte metten mee.

Groepenkasten mogen overigens geplitst worden over meerdere locaties, alleen de afstand tussen die twee is nogal beperkt. Zo uit het hoofd (geen NEN1010 bij de hand) 3 meter. Maar als je hobbygarage toevallig grenst aan de meterkast dan is dat wel een optie. Om extra groepen toe te voegen in een bestaande situatie ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Ik kom wel vaak andere hele foute zaken tegen waarbij de verzekering wel degelijk lastig kan doen, bv verlengsnoer in verlengsnoer ;-)
Of gemonteerde stekkers zonder adereindhulzen. Of zelfs nog van die hele foute jaren 70 T-stukken waar je drie stekkers in kunt stoppen.
Als iedereen daar eens mee zou beginnen ;-)
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

@ Kjelt: Hoeveel miljoen stekkers zonder adereindhulzen denk jij dat er in NL zijn?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of een met 5 polige CEE en VMVK massieve koper aangesloten machine. Hele vreemde storingen, klant vroeg me om es te kijken want die motor had te weinig vermogen, liep dus op 2 fasen. nog mazzel dat die nog heel was.
Was gewoon 1 draad achter het klemschroefje afgebroken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

Bij mij gaat een hypertherm powermax 600 en een 3kw compressor die aanslaat ook groed op 1 groep. Compressor heeft wel ster/driehoek schakeling.
Ook hier nog geen stoppen erdoor gehad, op 220 zit al wel snel aan het vermogen met een 2,2 kw compressor en wat andere apparatuur. Maar ook dat is zelden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

BlueGTT schreef: 15 okt 2019 12:47 Ik zie niet specifiek meer brandgevaar, enkel een handvat voor een verzekering om bij brand een claim makkelijk te kunnen weigeten.
Als je achter de ene groepenkast een andere kast hangt
(die kun je luxe verdeelkast noemen, maar dat is het niet)
zit je vast aan de regels van een normale groepenkast.
Ik heb het nog eens nagevraagd bij een bevriend elektricien.
Als hij deze vraag krijgt doet hij praktisch hetzelfde maar dan net anders :lol:

Achter de hoofdzekering zijn de drie fasen aangesloten op een 3 fase hoofdschakelaar (verplicht om de hele installatie spanningsloos te maken)
Achter deze hoofdschakelaar vertakken de drie fases naar de huisgroepenkast met eigen hoofdschakelaar en naar een extra hoofdschakelaar waarvandaan de kabel naar de schuur gaat, dit heet officieel een onderverdeler en moet spanningsloos gemaakt kunnen worden.
Optioneel mag je achter deze onderverdeler hoofdschakelaar nog een automaat plaatsen maar dit hoeft niet perse (zou ik zelf wel doen bij kortsluiting in de kabel naar de onderverdeler voorkom je dat de hoofdzekeringen er uit vliegen, als je hoofdzekeringen zoals momenteel bij nieuwe installaties gebruikelijk automaten zijn tja, jouw keuze, je zit wel even helemaal in het donker).

Aan de andere kant van de kabel kan je dus de groepenkast van je onderverdeler plaatsen met weer een eigen hoofdschakelaar.
Zo is het volgens de NEN1010 in orde volgens hem en heeft hij er al meerdere aangelegd.
Selectiviteit van de automaten is aan te raden maar niet verplicht en het enige nadeel daar heb je alleen zelf mee dat er meerdere tegelijk uit kunnen klappen.
Wat wel verplicht is om de diameter van de kabel te matchen met de automaat dus bv geen 1,5mm2 kabel bij 16A automaten maar dat is logisch.
Daarnaast is het zeker te adviseren om de laatste automaten wel selectief te houden tov de hoofdzekeringen anders zoals eerder gezegd vliegen deze er mogelijk tegelijkertijd mee uit.
Wat je trouwens toch niet altijd kunt voorkomen omdat andere gebruikers in huis ook deze fase al belasten, dus goed uitkienen welke fases je wanneer belast denk dan vooral aan de grootverbruikers zoals elektrische boilers, kookplaten, wasmachines/ wasdroger en stofzuigers e.d.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 15 okt 2019 14:13 Groepenkasten mogen overigens geplitst worden over meerdere locaties, alleen de afstand tussen die twee is nogal beperkt.
Zo uit het hoofd (geen NEN1010 bij de hand) 3 meter. Maar als je hobbygarage toevallig grenst aan de meterkast dan is dat wel een optie. Om extra groepen toe te voegen in een bestaande situatie ook.
Zoals ik het nu begrijp, moet je als partikulier er voor zorgen dat vanuit je hoofdingang de meterkast met de hoofdschakelaar binnen 3 meter aanwezig is.
Dan kan de brandweer in geval van calamiteit de gehele woning snel spanningsvrij maken.
Dus je hoofdschakelaar moet ALLE meterkasten en onderverdelers etc. spanningsloos maken.
Maar de onderverdeler zelf mag zich best in een tuinhuis aan de andere kant van het perceel op 25m afstand bevinden bv. zolang die maar ook door de hoofdschakelaar in de meterkast spanningsloos gemaakt wordt.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Heey ben ik weer

Kan een draaibank kopen van Rockwell, wat ik er over kan vinden is het wel kwaliteit, maar misschien kent iemand van jullie hem. Wat ik niet kan vinden is of de norton box/tandwielkast ook voor metrisch schroefdraad is

Afbeelding
Plaats reactie