HBM 330 x 600 ervaringen?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
siob
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:54

HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door siob »

Hallo allen,

Ik lees dit forum al een tijdje mee ; wat een kennis is hier aanwezig!
Ik stel me even voor: ik ben 56 jaar oud en ben Belg.
Metaalbewerking doe ik al wel wat langer, eerder kleine constructies.

Ik zou ook graag gaan metaaldraaien, hobbymatig , maar ken er nog niets van, heb mij wel al aardig ingelezen.
Omdat ik er niets van ken is de kans dat het kopen van een tweedehandsmachine verkeerd uitdraait toch wel heel groot, vind ik.
Helaas ken ik hier in België geen firma's die oude machines nakijken, reviseren en verkopen. In Nederland zijn er wel een paar. Maar die zijn wel erg ver.

Dus dan toch meer eens kijken naar de Chinezen. Ja, ik weet war hier over gedacht wordt.

Afbeelding
link naar specificaties https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ldraaibank
enkel vragen
1) Heeft iemand ervaring met de HBM 330 x 600?

Er is mij mijn werkplaats geen 400Volt aanwezig. Er bestaat een 230 uitvoering van de draaibank maar ook een 400 Volt uitvoering.
Er wordt aan gedacht om voor de 400 volt uitvoering te gaan en dan met een frequentieregelaar het toerental te regelen.
2) Is dat aan te raden, kan het ?
3) Wat met de koelvloeistof pomp? Die zou een constante frequentie moeten hebben.
4 )Zijn er frequentieregelaars die een set draden hebben met 400Volt met steeds 50 Hertz en een set draden hebben met 400 volt met regelbare frequentie?

Alle raadgevingen zijn welkom.
Er zal tijd genomen worden om te beslissen

groeten
en bedankt
Siob
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door hfjbuis »

Lees dit topic eens helemaal door, met name de eerste 20 posts, niet zolang geleden stond iemand voor dezelfde keus. viewtopic.php?f=44&t=17015&start=98

Ik heb een HBM 290 Vario die kun je komen bekijken en een stukje proefdraaien kan ook, eventueel ook op mijn HBM 300DC, die staat er ook nog.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door salautom »

Ik heb zelf de CQ6133, al jaren plezier van
is denk ik het vorige model
deze gaat zeer binnenkort in de verkoop!
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door Albert1 »

Heb zelf en HBM 210x400 vario , dit is ook mijn eerste draaibank en ik had echt geen ervaring in draaien ,dus de eerste weken
maar wat gespeeld met aluminium, en ondertussen al wel en paar straalbuizen gemaakt voor Rc modelbouwboten .

Ik heb er wel de Sino 2 assige uitlees set ,nu extra bijgezet en moet zeggen leuke en veel preciezer draaien (sorry iedereen ik wil hier nu geen geruzie ,of het een goede of slechte uitlezing is )
voor mij helpt het heel goed tot juist draaien .
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door Kars-cnc »

Albert1 schreef: 03 jul 2019 17:20 Heb zelf en HBM 210x400 vario , dit is ook mijn eerste draaibank en ik had echt geen ervaring in draaien ,dus de eerste weken
maar wat gespeeld met aluminium, en ondertussen al wel en paar straalbuizen gemaakt voor Rc modelbouwboten .

Ik heb er wel de Sino 2 assige uitlees set ,nu extra bijgezet en moet zeggen leuke en veel preciezer draaien (sorry iedereen ik wil hier nu geen geruzie ,of het een goede of slechte uitlezing is )
voor mij helpt het heel goed tot juist draaien .
Ik denk niet dat Sino hier afgekraakt gaat worden ;-)
Heb er zelf ook een... (3 assig op de freesbank). Ik ben er zeer tevreden over.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door JanSr »

Zo'n HBM is zeer compleet, maar er zijn tal van details waar je forse kritiek op kan hebben.
Zo kon je op mijn 250 x 750 geen werkstuk kwijt van Ø 250 mm, maar slechts van Ø 240 mm.
Het support was te slap, ik heb op die bank nooit een stuk RVS kunnen afsteken.

Wat mij mateloos ging irriteren was de flensmontage van de klauwplaat. Camlock vind ik een must.
Voor iemand die nooit een klauwplaat wisselt is dat bezwaar er niet.

Het instellen van de sleetje op de bril is een crime, door onnauwkeurige maatvoering van alle onderdelen. Echt prutswerk.
Bij mij paste de losse kop niet tussen de voeten van het support. Gewoon door afwijkingen in het gietstuk.
Wat ik goed vond waren enkele hoofdzaken: het bed, de hoofdspil en de lagering daarvan en de instelling van diverse schroefdraden.

Waar je over struikelde waren uit-stekende stelschroefjes in plaats van inbus schroefjes, netjes binnen het oppervlak.

400 Volt: Voor een bank zoals de 330x 600 toch wel een must. Het aanleggen van een 400V stopcontact is dikwijls simpeler en goedkoper dan men denkt of vreest. Draaistroom heeft een veel groter aanloopkoppel dan die éénfase 230V motortjes.

Dat word van belang als je op de opspanplaat een fors werkstuk vastzet. Het op toeren komen met 230V kon dan wel eens misgaan.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door assink »

En als je veel draden snijdt of met veel verschillende voedingen moet je continu tandweilen wisselen.
Deze heeft geen volledige norton kast.
Machine is gewoon erg licht voor z'n werkbereik.
Heb een machine die 100mm minder tussen de centers heeft maar toch zeker het dubbele weegt. En ook die komt nog wel eens te kort qua stabiliteit.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door hfjbuis »

Dat word van belang als je op de opspanplaat een fors werkstuk vastzet. Het op toeren komen met 230V kon dan wel eens misgaan.
Mijn 220V BF290 komt zo snel (beangstigend) op toeren, dat ik er een slow starter op gemaakt heb. Voor mijn hobby maakt een paar seconden wachten niets uit. Ik heb om dezelfde reden ook geen behoefte aan een rem!
Met de opspanplaat en 4 klauw draai ik nooit hoge toeren van wegen de onbalans die het niet centrisch geplaatste werkstuk veroorzaakt.

Ik dacht dat je met een 220V frequentie regelaar "probleemloos" een 400 V motor kon sturen.
Bij een 400 V bank, kan de koelpomp wel 400V zijn, maar waarschijnlijk is het gewoon een één fase 220V pomp, die heeft ja geen berg vermogen nodig.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door JanSr »

Een werkstuk op de opspanplaat hoeft geen onbalans te hebben, bijvoorbeeld een flens die niet op de klauwplaat past. Mijn HBM kwam daarmee niet op toeren.
siob
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:54

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door siob »

Bedankt voor alle reactie tot nu toe.Super!

De meningen over HBM draaibanken schijnen steeds zeer ver uit elkaar te liggen. De ervaringen ook.

@ hfjbuis ja hoor dat topic had ik helemaal gelezen. Over je werk aan de HBM en over da aanschaf van een Ai-I door Willy Wonka. Gelukkig liep dat goed af, het was even spannend.

Ik vrees dat de pompmotor wel eens 400 volt zou kunnen zijn. Is er dan een oplossing met een frequentieregelaar?

@ Salautom, stel je voor dat je een as van 400 lengte zou moeten draaien. Met wat trapjes erin en een dikke schroefdraad aan het uiteinde. Wat zou je dan ongeveer als maximale diameter kunnen geven , zonder je machine te vermoorden?anders gezegd, Hoe dik is nog redelijk voor een stalen as van 400 mm lengte?
Ik zou graag een beeld krijgen over de werkelijke capaciteit van zo,n machine.

Assink, geen Nortonbak hebben, is tandraderen wisselen begreep ik al eerder. Lijkt me inderdaad geen aangename klus als je dat veel moet doen.

Dank voor alle berichten, ook zeker die over de stabiliteit en het op toeren komen van de faceplate.

Blijft ook nog de vraag of het verstandig is om voor400volt te gaan met een frequentieregelaar. Werkt dat soepeler doordat men het toerental kan aansturen en dus wat kan bijregelen als het snijden overgaat in gejank? En de motor kan ook iets zachter aanlopen? En wat als de koelpomp inderdaad 400 volt is?

groeten
Siob
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door hfjbuis »

Ik vrees dat de pompmotor wel eens 400 volt zou kunnen zijn. Is er dan een oplossing met een frequentieregelaar?
Er zijn ook 1 fase frequentieregelaars te koop, Google maar dan komt heel wat voorbij inclusief prijs.
Bedenk ook dat een koelpomp ook spat en voor een gladde vloer kan zorgen.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door salautom »

@ Salautom, stel je voor dat je een as van 400 lengte zou moeten draaien. Met wat trapjes erin en een dikke schroefdraad aan het uiteinde. Wat zou je dan ongeveer als maximale diameter kunnen geven , zonder je machine te vermoorden?anders gezegd, Hoe dik is nog redelijk voor een stalen as van 400 mm lengte?
Ik zou graag een beeld krijgen over de werkelijke capaciteit van zo,n machine.
ik zou het echt niet weten, ik draai alleen maar kunststof en aluminium, en ook niet zo groot
ga binnenkort verhuizen en dus moet ie weg, en dan komt er (mogelijk) later wel weer es een klein bankje voor in de plaats

ik zal hem zaterdag te koop aan bieden met foto's en zo
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door hfjbuis »

Bij mijn BF20 motor kan ik de snelheid regelen. Hij staat op de hoogste stand (laagste koppel). Het dikste staal dat ik gedraaid heb is 45 mm Cr42Mo4 en CK45 (CD 0.2 mm), dat gaat probleemloos. Dat spul in die maat, heb ik ook op mijn kleine DC300 gedraaid (en afgestoken HSS 1.2 mm) gaat ook, duurt wat langer. Ook 20 mm boutenstaal met mijn ali ccmt060204 plaatjes is geen probleem.
Als je gaat voor staal verspanen in grote mm stappen, heb je een stijve bank nodig. Bij mijn draaibanken (en ik denk wel alle) is, na de afstelling en het gebruik binnen de grenzen van de machine, de toolpost met top slide de zwakste schakel, niet het bed en ook niet de motor.
Ik denk dat als je een "echte draaibank" gewend bent, al het andere speelgoed lijkt (is). Dat verschil zie ik ook met mijn kleine en "grote" draaibank. Toch kan en doe ik in beginsel met beide hetzelfde. Met de "grote" kan het wat sneller en gemakkelijker. Beperkingen heb je altijd ongeacht wat je aan gereedschap hebt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
siob
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:54

Re: HBM 330 x 600 ervaringen?

Bericht door siob »

Dank je, helpt mij op weg bij het proberen te begrijpen van het hele draaibank gebeuren, - werking.
Nog iemand ervaring met deze draaibank?

groeten
Siob
Plaats reactie