(edit) Leinen... Is dat wat?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hfjbuis »

Ik weet dat niet iedereen dit kan waarderen maar budget is belangrijk! Als je zelf niet kunt beoordelen of een gebruikte bank in orde is, hem niet kunt repareren of afstellen....

Voor €700 heb je een nieuwe HBM300. Ik heb zo'n ding 10 jaar geleden gekocht, na een tijdje omgebouwd naar CNC met behoud van handbediening en hij wordt nog steeds gebruikt.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ldraaibank
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hrscharft »

Heb ik ook naar gekeken maar die is m e eigenlijk net een slag te klein.
en dan kom je al bij de HBM 210 uit en al is het maar een paar 100 euro meer er is dan verder niets bij.

de genoemde twee bankjes staan A hier in de buurt dus ga zeker kijken.
B komen ze met zo goed als alle toebehoren.

Ombouwen naar CNC zit zeker in de planning in de toekomst maar daarvoor moet dan eerst weer een beetje geld vrij gemaakt worden en met een tweeling in aantocht ...... denk dat dat dus nog wel ff gaat duren.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door assink »

hrscharft schreef: 28 aug 2019 22:48 tja dat jij ze geen van beiden wilt hebben snap ik maar goed het is ook een beetje een budget kwestie.
en binnen het budget dat ik te besteden heb zit je gewoon vast aan snaren/tandwielen enz enz

De ferm komt wel zaken als een 4 klauw en zo ongeveer alle andere benodigdheden.

https://link.marktplaats.nl/m1450632697
Zo'n draaibankje heb ik jaren geleden verkocht voor 350 euro. Was misschien iets minder mooi, maar deze is zeker te duur.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hrscharft »

Vanmiddag even bij de Ferm wezen kijken.
Op zich een leuk bankje even proef gedraaid in een stukje RVS dat ie daar toevallig nog had liggen en ja hij vrat het probleem loos op, er waren behalve een schuifmaat verder geen mogelijkheden om er wat aan te meten of te doen dus kwa maatvastheid kan ik er weinig over zeggen.
Verder wat voors en tegens maar kan nog niet echt zeggen dat ik nou helemaal warm loop voor dit bankje.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hrscharft »

Zondag maar eens kijken bij de EMco,
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hrscharft »

Nog eens wat verder geneusd op het Youtubekanaal van die beste man en zo te zien is het eigenlijk echt wel een leuke bank om als basis te gebruiken.

https://www.youtube.com/watch?v=D5aaBIKbWBQ
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: 29 aug 2019 22:59 Nog eens wat verder geneusd op het Youtubekanaal van die beste man en zo te zien is het eigenlijk echt wel een leuke bank om als basis te gebruiken.
Dat gevoel had ik ook al, een Ferm is toch een andere klasse dan een Emco lijkt me.
Of het nu uit het oostblok of Azië komt, Ferm, Huvema, HBM zijn natuurlijk allemaal merken die proberen voor weinig een machien te kunnen verkopen. En veel gebruikers zijn daar prima tevreden over.
Hert lijkt mij dat Emco (vooral in het verleden) net een segmentje beter zit in kwaliteit.
Vlakke geleidingen of prisma maakt naar mijn mening niet veel uit, het zit rondom opgesloten, zgn. blokgeleiding zie je wel vaker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hrscharft »

Vandaag wezen kijken bij het emco bankje.
Zag er allemaal keurig uit. Het spul was allemaal wat vies en vet en je kreeg zwarte vingers van alles wat je beet pakje maar goed dat is schoon te maken.
Verder allees mooi degelijk in elkaar voelde geen tot zeer weinig speling

enige was dat er geen 4klauw bij is en de meeste beitels zo richting F*ckitBucket kunnen.

Heb het maar gekocht voor 500 euro.
Nu nog ff kijken hoe ik dat ding thuis ga krijgen want het is toch ff 250kg aan ijzer.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hfjbuis »

Beter vet dan droog, want smering is behoud.

Haal er zoveel mogelijk van af, zoals 3 klauw, spanen wand, losse kop, etc. Elke kilo telt.

Ik heb die van mij helemaal uit elkaar moeten halen en in onderdelen naar de 1e verdieping gebracht. Was gelijk het moment om alles goed schoon te maken en af te stellen. Mocht je zo ver moeten gaan, maak foto's en let vooral op hoe de druk lagers gemonteerd zijn. Even een handleiding opzoeken voor de moeilijke momenten.


Heel veel plezier er mee!
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hrscharft »

volledige originele handleiding is er bij.

uit elkaar gaat ie sowiezo
Schoon maken nieuw laagje verf enz.
Het mooie aan deze machine is dat je de gehele spindle in zijn geheel uit de vaste kop kunt schuiven. Als daar verder niets mis mee is kwa lagering enz dan laat ik die lekker in elkaar zitten.

oja voor het vervoeren kan de gehele vaste kop ook los gemaakt worden door twee bouten los te draaien. Dit is omdat de vaste kop ook gemonteerd kan worden op de freeskolom als freesspindle.


update volgt
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als ik de keuze had tueen een stokoude Emco of een gloedjenieuwe "Bamibank" (lees: chinees).. als de Emco compleet is.. altijd de Emco..

op school hadden we een Emco, ik maak titanium horloges op een Emco.. en wijzernaafjes (ø1.1 mm/ ø0.6 mm).. er zijn heel wat bedrijfjes waar je klein cnc werk doen met Emco 120's..een Emco van 500, mits compleet is altijd te verkiezen boven een chinees..
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hrscharft »

Stok oude Emco it is.
Zit alleen nog ff met het logistieke deel. Het ding weegt toch 250kg en heb momenteel alleen een opel agila tot mijn beschikking.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door spinningwheels »

hrscharft schreef: 01 okt 2019 00:12 Stok oude Emco it is.
Zit alleen nog ff met het logistieke deel. Het ding weegt toch 250kg en heb momenteel alleen een opel agila tot mijn beschikking.
Ja En ???? 250 kilo schuif je toch zo achterin , dat is krap aan twee stevige personen , Kan dat hok makkelijk hebben.
Heb zelf een Yanis , en dat veert pas echt niet meer als er ruim 700 kilo in zit, en dat is nog een kleiner geval.
In theorie kan ik praktisch alles
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Emco Maximat Compact... Is dat wat?

Bericht door hrscharft »

Het is meer dat ik gehoopt had onderhand mijn Mazda 3 weer terug te hebben ;) 2.0 Diesel.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie