klauwplaat met 1"9/16 x 8tpi opname voor houtdraaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

klauwplaat met 1"9/16 x 8tpi opname voor houtdraaibank

Bericht door Swake »

Heb me net een occasie houtdraaibank aangeschaft. Een Philips Constant type HD. Mooi beest met 1,6m tussen de centers. Ik wil er een klauwplaat voor kopen.
Is de Engelse maat 1"9/16 x 8tpi (Net geen 40mm diameter) een bekende maat in de metaal draaibank wereld?

Als ik geen klauwplaat kan vinden zou ik er een adapter voor willen kopen of laten maken, ofwel de bestaande spindel laten afdraaien naar maatje M33 x 3.5.
When it fits stop using the hammer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: klauwplaat met 1"9/16 x 8tpi opname voor houtdraaibank

Bericht door hfjbuis »

Schroefdraad voor de montage van de klauwplaat komt wel voor, maar dan bij kleinere banken in een kleinere maat. Myford heeft ze en er zijn ook wel andere merken.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ens-100-mm

De spindel afdraaien zou ik niet doen, een adapter maken lijkt mij beter en is ook weer terug te draaien. Als je de maten weet, kun je iets posten op werkstukken uitbesteden. Dan krijg je altijd wel antwoord. Een schets met de maten, toleranties, levertijd en het gewenste materiaal is dan wel handig. Zet in je profiel waar je woont, misschien is er iemand in de buurt, is wel zo makkelijk.

Misschien kun je ook wel ergens een adapter bestellen. Internet is groot en je bent zelden de 1e met zo'n probleem.

https://www.cnczone.nl/viewforum.php?f=60
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: klauwplaat met 1"9/16 x 8tpi opname voor houtdraaibank

Bericht door Swake »

Dank voor je antwoord.
Ben al paar dagen gaan rondzoeken op dat internet en lijkt nu dat het toch niet groot genoeg is :shock: De maat bestaat maar is zeker wel exotisch te noemen en al zeker in combinatie met alle soorten draaibanken of adapters.
Of ik zoek niet op de goede plek, maar dat is dan Google zijn fout hé :mrgreen:

De bestaande as afdraaien is niet zo'n goed idee meer. Bovenop jouw best wel belangrijk argument zit er ook nog een conus in die as, die ik nog moet nameten trouwens, en na afdraaien zit er naar mijn zin niet genoeg vlees meer op.

Eens ik uitgemaakt heb welke kleinere maat het meest nuttig is zal ik een tekening maken. Hier uitbesteden was m'n eerste idee, echter wou ik toch ook nakijken of er geen of-the-shelf oplossing is.

Kwa materiaal wordt het uiteraard staal. Maar welk staal? Daar heb ik nauwelijks verstand van... Uit welk staal word zo'n as gemaakt? Tips zijn welkom
When it fits stop using the hammer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: klauwplaat met 1"9/16 x 8tpi opname voor houtdraaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik had ook gezocht en inderdaad, zo groot is het internet niet.

Als er een conus in zit, kun je ook kijken voor een conus met de gewenste schroefmaat. Deze heb ik wel kunnen vinden
b.v.


Ik weet niet hoe zwaar je gaat draaien, maar een adapter plaat is over het algemeen wel robuuster.

Als materiaal staal b.v. automatenstaal is zacht en laat zich daardoor makkelijk bewerken, maar er is ook wel een passende RVS soort. Als je zelf geen voorkeur hebt, kan de keuze het beste gemaakt worden in overleg met degene die het gaat maken.

Zoals je zelf al aangeeft, iets passend kopen is zeker niet verkeerd.
sbos
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: klauwplaat met 1"9/16 x 8tpi opname voor houtdraaibank

Bericht door sbos »

Hallo hfjbuis,

Als ik jou vraag goed begrijp wil je een adapter van 1"9/16 x 8tpi (uitwendig of inwendig draaid) naar M33x3.5 uitwendig draad.
Je zou eens met Jan Hovens contact op kunnen nemen. Hij is een houtdraaier en ook gereedschapmaker. Hij maakt adaptors, hulpstukken, gereedschap voor houtdraaiers en draaibanken. wellicht kan hij een adapter voor jou maken.
Dit is zijn website https://www.janhovens.nl/ met de relevante gegevens.
Maak desnoods een tekening met wat je wilt hebben. zoals het spreekwoord zegt 1 tekening zegt meer als 1000 woorden.

een andere optie kan zijn om een
rondstaaf te draaien en deze met een snijplaat 1"9/16 x 8tpi een schroefdraad erop te zetten. Bij alieexpress te kopen.
hier een voorbeeld https://nl.aliexpress.com/i/32705658167.html
ben niet zeker of dit een 8tpi is.
en de andere kant te voorzien van een M33x3.5 (of te draaien met een draaibank).
Heb je de mogelijkheid niet zelf om het op deze manier te doen, wellicht is er misschien op cnczone die dit voor jou kan doen.

Als je ervoor zorgt dat je een m33x3,5 draad heb kan ben je standaard voor de houtdraai machines klauwen en aanverwante zaken.
je bent dan niet meer afhankelijk van een engelse maat.

Ik heb geen mogelijkheid.

Succes met de vraag.

Sjaak Bos
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: klauwplaat met 1"9/16 x 8tpi opname voor houtdraaibank

Bericht door Swake »

De conus in m'n machine heeft ook weer zo'n vreemde maat:

Smal einde 15,2 mm diameter
Dik einde 16 mm diameter
Lengte van die conus amper 45 mm

Goed genoeg om een vast center in te zetten, maar kan het koppel bij grotere grotere stukken niet houden. Liever een adapter dan is er wat meer zekerheid en ook een goede oplossing.

Ja, M33 x 3.5 is het doel inderdaad, dat is overduidelijk een standaard geworden op houtdraaibanken.

De tekening is klaar en die zet ik straks in 'werkstukken uitbesteden' :) Hoop dat ze een beetje te verstaan valt.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie