Welke spindel voor aangedreven gereedschap.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Welke spindel voor aangedreven gereedschap.

Bericht door spinningwheels »

Vandaag weer zo,n klusje , dat kon eigenlijk alleen maar met een een bovenfrees in een beitelhouder
Nu heb ik een bovenfrees eigenlijk bedoeld voor hout, met een kunststof huis.
wel met een kraag, dus dus dat was wel op te spannen.
Maar dat kunststof huis geeft toch te veel flex. moet dus anders maar wat .
Moet eigenlijk een metalen frees spindle hebben, niet te gek groot in diameter, die het ook nog goed doet op een 3000 toeren. liever nog iets minder wat bewerk ook veel RVS met een max toerental van ca 24000
watergekoeld is te omslachtig. Moeten spantangen in kunnen tot zeker 12 mm.
Beetje low budget, gebruik het niet iedere dag, ook nog niet iedere week .

Tips of ideeën graag.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke spindel voor aangedreven gereedschap.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bovenfrees is natuurlijk al lastig met alle maten spantangen.
Er bestaat een kress (na faillissement andere naam) met ER spantangen, die zou ik NIET nemen mocht je die toevallig tegenkomen.
19053
Zoals je ziet is dat maar een kort asje, met als gevolg dat stabiliteit ver te zoeken is. Ik heb er 3 gebruikt in een project, vielen me ontzettend tegen.
En als je ook met RVS aan de gang wil.
Zal niet heel makkelijk worden, ook omdat je 3000 toeren nog een beetje wilt kunnen frezen.
Los freesspilletje, motor achter op de slede is misschien een mogelijkheid. (met zo'n ER spantang as kun je die redelijk makkelijk maken)
19052
Al zit je meestal met de diameter van het cilindrische deel, dat dat geen kogellager maat is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke spindel voor aangedreven gereedschap.

Bericht door DaBit »

Ik gebruik een luchttolletje met lange hals. Niet ideaal, maar voor die paar keer dat ik het gebruik voor een sleufje of dwarsgaatje is het wel te doen.
Wat ik verder nog wel eens gedaan heb is 2 boorbusjes in een stuk ijzer en gaatjes prikken met de accutol.

Kleine luchtgekoelde Chinese spindeltjes zijn 65-80mm doorsnee en gaan tot 7mm (8mm) spantang. Voor mijn Emcootje te groot, voor jouw bakbeest moet dat nog wel kunnen. Gebrek aan >8mm en het hoogtoerige is vaak nog wel omheen te werken. Ze doen wel 3000 toeren, maar veel koppel heb je niet meer.
De ER20 types kunnen wel 12mm opspannen, maar worden wat lomp om in een schuitje te plaatsen.

Andere opties zijn zoals Hugo aanhaalt een ERxx as kopen en zelf wat fabrieken. Die dingen zijn ook wel te krijgen met 20mm of 25mm schacht. Misschien doe ik dat ook nog wel een keertje; ER16 asje en aan de achterkant een zeskant waar ik de accutol aan kan knopen als aandrijving.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1016
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Welke spindel voor aangedreven gereedschap.

Bericht door Markus »

Er bestaan zulke spindels, van 300-500watt en doorsnede 40-65mm uit china met een aardig koppel ook bij lage toeren. Ze zijn echter best duur tov de normale spindels die bijna iedereen gebruikt.

Er zijn ook goedkopere, geen idee of het was is, maar voor de prijs hoef je het niet te laten

https://nl.aliexpress.com/item/32953747962.html

Andere optie is een losse mini spindle kopen van Sherline, en daar zelf een RC motor aan knopen

http://www.sherlineipd.com/spindles.htm

NSK verkoopt kleine spindels zonder motor zoals gebruikt op de Pocket NC 5 assige machine , volgens mij te kleine opname voor jouw

Andere optie is zelfbouw, op zich niet echt moeilijk, ik heb meerdere van die projecten gevolgd, er zijn er vele, gaat zoals Hugo voorstelt

hier deel drie van zo'n project

https://www.youtube.com/watch?v=oNAU8mdwThw

hier nog eentje

https://www.youtube.com/watch?v=foqIFxmPHXM

Zoeken op: DIY RC CNC Spindle

Hobbyking heeft betaalbare motoren

zoiets ? --> https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aer ... motor.html

Greezt,

Markus
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke spindel voor aangedreven gereedschap.

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik voor o.a. het slijpen van boren, frezen en zaagfrezen een dremel met flexibele "slang" (1/2" 40 TPI). Die monteer ik met een houder in de toolpost.
Voor het aandrijven van een 80mm slijpsteen ben ik een houder aan het maken (M36x1.5) die ik met een adapter bus op de dremel schroef (BSF 3/4). In de houder zitten 2 druklagers die het zaakje moeten stabiliseren. De as wordt door de 6 kant schroef van de dremel aangedreven net als bij de flexibel "slang". De adapter zorgt ervoor dat ik ook andere dingen er op kan schroeven en dient om de dremel aan de tafel vast te zetting met een beugel die nog gemaakt moet worden.

Een ER houder met rechte as er op schroeven kan natuurlijk ook, kwestie van een passende houder maken.
De zeskant (9.6 mm) is met een 2.5 mm frees gefreesd.
Ik heb 2 druklagers gebruikt bij gebrek aan 2 passende (gesloten) hoek contact lagers.
In de slijpsteen heb ik schroefdraad gedraaid (M15x1.5), is sneller dan een busje maken en minder onderdelen
Hier 2 foto's zonder de adapter bus die ik nog moet maken.

De gemonteerde houder (zonder adapter)
19054
De houder in onderdelen
19055
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke spindel voor aangedreven gereedschap.

Bericht door spinningwheels »

Dank voor de input.
Het is idd voor een iets grotere draaibank met Multifix B schuitjes waarvan de grote een 32 mm opname hebben, kan dus best wel iets redelijk stevig voor gemaakt worden.
Dremel /Kress en dergelijke heb ik niets aan , de 500 watt frees die ik nu gebruik heeft het al zwaar in alu .
Zit bij de chinees nu even te kijken naar bt 30 spindels , maar daar moet dan weer een (servo)motor bij op.
Die spindels zijn op zich best wel compact, Een motor er bovenop geeft wel wat hoogte maar dat zit eigenlijk niet in de weg,
Wat gewicht betreft zal zoiets ook nog wel meevallen ,
Maar is wel een oplossing die weer genoeg muntjes gaat kosten.
Eerst marktplaats maar eens afzoeken of er iets gebruikt te vinden is
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke spindel voor aangedreven gereedschap.

Bericht door hfjbuis »

Ik heb de 80 mm slijpsteen vandaag geprobeerd op de dremel. Voor waar ik hem voor wil gebruiken, het aanscherpen van beitels, kan het net. Graveren gaat er ook prima mee, maar dikker dan 3 mm mee boren is teveel gevraagd. Heel veel toeren (30.000) maar geen koppel.
Plaats reactie