EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door tantan »

gisteren is het rondgekomen, ik heb een EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht...
ik ben al lang EMCO-gek, maar toen ik deze zag kreeg ik helemaal klotsende knieën.
Ze is in prachtige staat, met 6 aangedreven gereedschappen en een hele berg tooling.
alle documentatie en als het goed is ook alle software is aanwezig.

https://youtu.be/U5ITvjojvqw

mijn uitdaging gaat naast het vervoer en het inpassen in mijn werkplaats het CAM stuk worden. er zit een EMCO/Siemens 840D besturing op en ik wil het met Fusion360 kunnen aansturen.
maar eerst het ding maar eens veilig naar huis krijgen en dan in mijn werkplaats inpassen dan zijn we al een paar weken verder. mijn Emco turn 120 (mach3) en op termijn mijn Emco PC Mill moeten dan het veld gaan ruimen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door Markus »

Mooi ding, voor hobby of professioneel gebruik ?

Greezt,

Markus
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door tantan »

Ik hoef er niet mijn geld mee te verdienen, dus dan is het hobby. Het zit hem voor mij vooral in de uitdaging om de machine weer helemaal te laten doen wat hij moet doen en dan samen met een modern cad/cam pakket. Daarnaast heeft je spaargeld bij de bank laten staan geen enkele zin, beleggen zie ik ook niet zitten want als trump 1 keer twittert dan schiet de beurs omhoog of omlaag en als ik twitter geberut er niks. Dus mijn geld in een machine steken vind ik zo gek nog niet, en ik heb er lol in en wordt er een stuk wijzer van. Dat kan ik van de andere twee opties niet zeggen. (Althans dat is mijn mening)
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door Tonybryden »

Hele goede mening.
Handel is geld.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door tantan »

maar het gaat nog een flinke uitdaging worden om de software door de krijgen, ik ben eigenlijk alleen mach3 gewend, lekker ook met wizards en aanpasbare schermen. ik ken de siemens 810/840 helemaal niet, maar het lijkt erop dat je of alles in code moet programmeren of via cad/cam. ik verwacht een flinke leercurve door te moeten.
zaterdag ga ik hem ophalen, dan volgende week eens proberen of ik er leven in kan krijgen in die zin dat er ook wat mee aan te vangen is.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door arjancnc »

Gave machine. Heb ze een paar keer op ebay voorbij zien komen. Leuk spul.

Ik ken de 828D/840D redelijk en heb een aantal postprocessors voor draaifreesbanken geschreven, dus als jij eens naar mijn EMCO's wil kijken, kan ik je daar wel bij helpen.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door tantan »

hoi Arjan,

kijk dat geeft de burger moed!. ik ga eerst morgen de machine ophalen en kijken of ik hem achter mijn huis kan krijgen, ik ben maar 2 cm speling om door mijn poort te komen.... maar dat gaat lukken. ik post hier en op youtube mijn vorderingen maar ik ga zeker tegen dingen aan lopen waar ik even een zetje bij nodig zal hebben.

tnx!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ik vind 2cm nog best veel. :lol:
succes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door Portje »

ja, Hugo
maar jij bent die smalle dijk gewend
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door willy wonka »

Leuke machine maar bouw hem aub niet om naar Mach3...
Fijn de Siemens laten zitten.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door tantan »

ombouwen naar mach is idd niet de bedoeling daar is zo'n machine ook veel te duur voor in aanschaf. dat doe je pas als de besturing echt out of date EN defect is. ik denk wel dat ik de flexibiliteit van mach ga missen. het maken van een ideaal scherm, en de wizards om eenvoudige bewerkingen heel eenvoudig en snel uit te voeren kent siemens voor zover ik weet niet. misschien dat parametrische macro's de uitkomst gaan bieden. geen idee of dat kan bij siemens maar ik heb arie er wel eens over bezig gehoord.

en euh, 2 cm met 700 kg op een pallet met 2 palletwagens... toch maar een paar stukjes vloerbedekking regelen denk ik :|
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tantan schreef: 13 sep 2019 16:27 en euh, 2 cm met 700 kg op een pallet met 2 palletwagens... toch maar een paar stukjes vloerbedekking regelen denk ik :|
Zorgen dat je vooral niet te veel hulp hebt. Die staan allemaal door elkaar te roepen en duwen en trekken. Gewoon rustig aan met beleid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door Portje »

als bescherming heb je dan weer minder als 2cm
of is die vloerbedekking voor de poort bedoeld voor als die omvalt ?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: EMCO Turn 325 II CNC draaibank gekocht

Bericht door tantan »

als het nodig is laat ik de vloerbedekking door iemand vasthouden tussen de machine en de muur om geen krassen op de machine/muur te krijgen
Plaats reactie