Soort olie onderhoud Emco compact 8
Moderator: Moderators
Soort olie onderhoud Emco compact 8
Beste mensen,
Ik ben in de handleiding van mijn, net aangeschafte, Emco compact 8 een smeerschema tegengekomen.
Er wordt gesproken over het oliën en invetten van bepaalde delen die schematisch zijn weergegeven (gaat mij nu alleen om periodiek onderhoud).
Ik weet dat het soms voorkomt dat er op een draaibank meerdere soorten olie gebruikt wordt. Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen welke olie ik toepas op mijn apparaat en of dat voor alle te oliën delen de zelfde soort is. Ik neem aan dat ik daarnaast gewoon lagervet kan gebruiken.
Ik moet ook nog uitvogelen hoe ik de olie en het vet (spuit?) erin krijg. Bijvoorbeeld bij de smeernippel van de langsslede, hoe haal ik die eruit en hoeveel gaat erin etc.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en deze vraag niet al eerder beantwoord is (maar kwam het niet tegen).
Alvast hartelijk dank. Vriendelijke groet, Remy
Ik ben in de handleiding van mijn, net aangeschafte, Emco compact 8 een smeerschema tegengekomen.
Er wordt gesproken over het oliën en invetten van bepaalde delen die schematisch zijn weergegeven (gaat mij nu alleen om periodiek onderhoud).
Ik weet dat het soms voorkomt dat er op een draaibank meerdere soorten olie gebruikt wordt. Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen welke olie ik toepas op mijn apparaat en of dat voor alle te oliën delen de zelfde soort is. Ik neem aan dat ik daarnaast gewoon lagervet kan gebruiken.
Ik moet ook nog uitvogelen hoe ik de olie en het vet (spuit?) erin krijg. Bijvoorbeeld bij de smeernippel van de langsslede, hoe haal ik die eruit en hoeveel gaat erin etc.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en deze vraag niet al eerder beantwoord is (maar kwam het niet tegen).
Alvast hartelijk dank. Vriendelijke groet, Remy
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
In het boekje van de Emcocat 7 en de Maximat V10 staat er wel bij welke olie je kan gebruiken:
Voor de tandwielkast van de hoofdspil is er 0.2 liter SAE10 nodig. Er wordt niet beschreven hoe je die kan leeg krijgen.
Op de beide machines is er een kijkvenstertje naast de drieklauw, het oliepeil moet in het midden staan hiervan.
Ze beschrijven voor de nortonkast van de maximat, waar SAE140 in zit, ook een bout om die te laten leeglopen.
Er wordt ook geschreven dat alle andere delen periodiek met roestwerende machine olie moeten worden ingesmeerd.
Wellicht is er weinig verschil voor de Compact 8
Voor de tandwielkast van de hoofdspil is er 0.2 liter SAE10 nodig. Er wordt niet beschreven hoe je die kan leeg krijgen.
Op de beide machines is er een kijkvenstertje naast de drieklauw, het oliepeil moet in het midden staan hiervan.
Ze beschrijven voor de nortonkast van de maximat, waar SAE140 in zit, ook een bout om die te laten leeglopen.
Er wordt ook geschreven dat alle andere delen periodiek met roestwerende machine olie moeten worden ingesmeerd.
Wellicht is er weinig verschil voor de Compact 8
When it fits stop using the hammer.
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Heb zelf 25 jaar een echte Cloon van de EMCO 8 gehad (HUVEMA) altijd gesmeerd met Lijnbaan olie en de glijlagers idem. Machine is nog in prima conditie.
Gr. Ût Snits
Jan
Gr. Ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Er werdt een klein handmatig emco vetpompje meegeleverd met die dingen. Bij mij zat die er nog bij. Schoon gemaakt met nieuw lagervet gevuld en werkt prima. Die smeerpunten lopen immers geen mega toeren ofzo. Olie in spil idd en vet in frees kop als je die hebt. Lijnbaan olie voor de rest occasioneel. ( Maximat v10 mentor heb ik )
CNC you later
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Ik weet niet hoor... ik heb mijn Emco compact 8 al een jaar of 10 ofzo, maar er zit bij mijn weten geen olie in.. De motor komt achteraan ergens de kast binnen en met een tandriem wordt een tussenwiel aangedreven en door het omleggen van een v-snaar (die dunne) kan je het toerental kiezen.. Vooraan zitten een paar tandwielen waarmee je de verhouding tussen klauwplaat en langsvoeding kan instellen (voor schroefdraad bijvoorbeeld..)
Die tandwielen mogen best wat vet zijn, maar olie??? Nog nergens tegen gekomen...
Kees
Die tandwielen mogen best wat vet zijn, maar olie??? Nog nergens tegen gekomen...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Inderdaad zit in een Emco 8 nergens iets waar olie in moet. Wel een aantal smeernippels waar je zo af en toe wat (kogellager)vet in kunt pompen met een vetspuit. De tandwielen voor de langsvoeding oliën? Hmm.. heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Wel waren ze altijd al een beetje vettig, maar af en toe oliën is misschien wel beter.
Waar ik wel problemen mee heb gehad is de V-snaar aandrukrol. Deze kan afhankelijk van de poelie keuze flink wat toeren maken. Standaard zit er een vetnippel op maar volgens mij is vet niet zo geschikt voor de hoge toerentallen. Op een gegeven moment had ik steeds dat de V-snaar op de kop kwam te liggen als ik wat langer op hoge toeren draaide. Na lang puzzelen kwam ik er achter dat dit gebeurde als de aandrukrol een momentje van extra weerstand had gehad (je kon het horen). Tegenwoordig maak ik het asje en de rol regelmatig schoon en doe er een beetje 20W40 motorolie op. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.
Voor de leibanen kun je het beste leibaan-olie gebruiken. Lang heb ik daar ook 20W40 op gebruikt en de overgang naar leibaan-olie leek helemaal geen verschil te maken maar dat is achteraf misschien toch niet helemaal waar...
Waar ik wel problemen mee heb gehad is de V-snaar aandrukrol. Deze kan afhankelijk van de poelie keuze flink wat toeren maken. Standaard zit er een vetnippel op maar volgens mij is vet niet zo geschikt voor de hoge toerentallen. Op een gegeven moment had ik steeds dat de V-snaar op de kop kwam te liggen als ik wat langer op hoge toeren draaide. Na lang puzzelen kwam ik er achter dat dit gebeurde als de aandrukrol een momentje van extra weerstand had gehad (je kon het horen). Tegenwoordig maak ik het asje en de rol regelmatig schoon en doe er een beetje 20W40 motorolie op. Sindsdien heb ik het probleem niet meer gehad.
Voor de leibanen kun je het beste leibaan-olie gebruiken. Lang heb ik daar ook 20W40 op gebruikt en de overgang naar leibaan-olie leek helemaal geen verschil te maken maar dat is achteraf misschien toch niet helemaal waar...
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de handleiding voor Emcomat 7/Maximat v10 doorgenomen.
Met jullie adviezen denk ik dat ik een vetspuitje moet regelen met lagervet (en op de nippels zet) en zorg dat de tandwielen ook vettig blijven. Klopt inderdaad dat de motor wordt aangedreven met een v-snaar en er dus nergens een oliereservoir is. Uiteraard verder met leibaanolie insmeren op de glijdende delen. Hoe ik de spil moet oliën kijk ik naar zodra ik in mijn werkplaats ben. Nogmaals dank voor het meedenken.
Vriendelijke groeten, Remy
Ik heb de handleiding voor Emcomat 7/Maximat v10 doorgenomen.
Met jullie adviezen denk ik dat ik een vetspuitje moet regelen met lagervet (en op de nippels zet) en zorg dat de tandwielen ook vettig blijven. Klopt inderdaad dat de motor wordt aangedreven met een v-snaar en er dus nergens een oliereservoir is. Uiteraard verder met leibaanolie insmeren op de glijdende delen. Hoe ik de spil moet oliën kijk ik naar zodra ik in mijn werkplaats ben. Nogmaals dank voor het meedenken.
Vriendelijke groeten, Remy
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Mijn Emco compact 8 is eigenlijk alleen nog het bed en de vaste/losse kop, dus hoe het ookalweer zat met de vetnippels weet ik niet meer precies. Ik weet nog wel dat het allemaal vrij zinloos was; als er al een vetnippel zat kwam het vet maar half of helemaal niet op de juiste plek aan.
Als je het mij vraagt kun je de delen beter een keer loshalen, likje vet erop met het vingertje, weer monteren, en er de komende 5 jaar niks meer aan doen. Kost je waarschijnlijk minder tijd dan ergens heen kachelen en een vetspuit+patroon kopen.
Idem voor de spindel: bij mij zijn dat 2 kegellagers, volgens mij zonder smeernippels. Als je al wat aan smering daar wil doen is even loshalen, schoonspoelen, zuinigjes invetten en weer monteren verreweg de beste optie.
Dan welk vet moet je gebruiken? Zo'n beetje elk NLGI2 lagervet zonder toevoegingen zoals molybdeensulfide voldoet. Kwa lijbaanolie gebruik ik iets met viscositeit 220, maar dat is wat aan de dikke kant. De meer gangbare (in kleinverpakkingen) olie met viscositeit 68 lijkt me zeker ook prima.
Als je het mij vraagt kun je de delen beter een keer loshalen, likje vet erop met het vingertje, weer monteren, en er de komende 5 jaar niks meer aan doen. Kost je waarschijnlijk minder tijd dan ergens heen kachelen en een vetspuit+patroon kopen.
Idem voor de spindel: bij mij zijn dat 2 kegellagers, volgens mij zonder smeernippels. Als je al wat aan smering daar wil doen is even loshalen, schoonspoelen, zuinigjes invetten en weer monteren verreweg de beste optie.
Dan welk vet moet je gebruiken? Zo'n beetje elk NLGI2 lagervet zonder toevoegingen zoals molybdeensulfide voldoet. Kwa lijbaanolie gebruik ik iets met viscositeit 220, maar dat is wat aan de dikke kant. De meer gangbare (in kleinverpakkingen) olie met viscositeit 68 lijkt me zeker ook prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Ben ik het wel mee eens, al kwam bij mij het vet wel keurig aan beide kanten van de lagers weer naar buiten als ik de vetspuit er op zette. Maar dat goed schoonmaken is sowieso nuttig en de doorsnee hobbyist kan dan inderdaad weer jaren vooruit.
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Ik ging er eigenlijk vanuit dat die kegellagers voor het leven gesmeerd zijn net als gewone kogellagers?
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Ja, als ik vandaag een boterhammetje eet heb ik ook voor het leven gegeten. Dat leven is dan misschien wel wat korter dan ik zou willen.
Ik vond het vet in mijn lagers in ieder geval niet in al te beste staat toen ik de boel loshaalde. Kegellagers zijn niet heel lief voor vet; die dingen hebben nogal de neiging om het vet of zelfs de olie in de zeep naar de buitenkant te pompen.
Magoed, dat was dan wel na vele jaren, en ook ik smeer die kegellagers niet om de haverklap. Maar als ik het wel doe, dan liever met het vingertje dan met de vetspuit.
Ik vond het vet in mijn lagers in ieder geval niet in al te beste staat toen ik de boel loshaalde. Kegellagers zijn niet heel lief voor vet; die dingen hebben nogal de neiging om het vet of zelfs de olie in de zeep naar de buitenkant te pompen.
Magoed, dat was dan wel na vele jaren, en ook ik smeer die kegellagers niet om de haverklap. Maar als ik het wel doe, dan liever met het vingertje dan met de vetspuit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Soort olie onderhoud Emco compact 8
Hmm... daar moet ik dan misschien toch eens naar kijken. Ik ben eigenlijk een beetje huiverig om de spindel los te halen i.v.m. het weer op de juiste spanning brengen e.d.
Ook heb ik het idee dat de spindel-conus op de lagers is geslepen. Er zit bij mij tenminste geen meetbare slingering op (<0.001mm). Ik weet niet of dat wel weer hetzelfde wordt als ik de boel los heb gehad.
Aan de andere kant, als de lagers kapot gaan door te weinig smering wordt het zeker niet meer hetzelfde...
Ook heb ik het idee dat de spindel-conus op de lagers is geslepen. Er zit bij mij tenminste geen meetbare slingering op (<0.001mm). Ik weet niet of dat wel weer hetzelfde wordt als ik de boel los heb gehad.
Aan de andere kant, als de lagers kapot gaan door te weinig smering wordt het zeker niet meer hetzelfde...