Schroefdraad maken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben toch blij dat ik nu met G76 een schroefdraad kan snijden! Ook de waardes achter de G76 snap ik nu een beetje en kan daardoor toch maken wat ik wil! De volgende stap is dan idd de PP wijsmaken wat ik wil, of ik loop een keer tegen een macro met een invulscherm aan en dan is het nog makkelijker.

Iedereen in ieder geval weer bedankt voor de hulp!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is anderhalve eeuwigheid geleden dat ik schroefdraad heb gesneden op een EdingCNC gestuurde draaibank.. en inderdaad G76 is een draak van een code.. had er ook geen zin an om dat uit mijn blote ei te leren.. dus meteen een dialoogje gemaakt.. zodat iedereen het kon..

Lang leve de Macro's... Ben geen gekke dingen tegengekomen bij het schrijven en testen.. dus enige logica zit er wel in.. voor vragen.. RTFM.. :)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Ballegooijen »

Nou Arie, die macro heb ik natuurlijk wel belangstelling voor. Dus als je die wil delen graag. (jjvanballegooijen apestaartje gmail dotcom)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Muis »

Nu weet ik dat er een tijdje geleden door een lid een compleet macro bestand met allerlei bewerkingen tbv Eding CNC draaien beschikbaar is gesteld op dit forum.
Daar zit o.a. Ook een schroefdraad macro bij. Even zoeken misschien. Een pb sturen en hij geeft je de macro’s inclusief de installatie beschrijving.

Gr, ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Jasper »

Wellicht is een "Deel je macro" sectie een goed idee.
Wel verplicht een stukje uitleg erbij uploaden natuurlijk.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door andrefc101 »

Jasper schreef: 13 okt 2019 13:27 Wellicht is een "Deel je macro" sectie een goed idee.
Wel verplicht een stukje uitleg erbij uploaden natuurlijk.
Ze staan nog niet te springen denk ik..... maar misschien kan je het goede voorbeeld geven!
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Jasper »

Ik had mijn nullen op het bed dmv de tool setter al gedeeld. Ik betwijfel of er een mod is die het ziet zitten daar een sectie voor te maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 13 okt 2019 12:36 Nou Arie, die macro heb ik natuurlijk wel belangstelling voor. Dus als je die wil delen graag. (jjvanballegooijen apestaartje gmail dotcom)
Ik heb die macro niet voor mijn eigen draaibank geschreven, maar voor mijn toenmalige werkgever.. mijn eerste EdingCNC Draaibank kwam pas 4-5 jaar nadien..
Op mijn draaibank zit nog geen encoder, en nog geen motor met een VFD.. dus draadsnijden kan ik op mijn machine nog niet..

't komt er in feite op neer dat je een dialoog schrijft die de benodigde gegevens voor een schroefdraad bevat, en dat je die parameters op de juiste plek in een G76 regen zet..
Dta knoop je achter een F-Toets in een Subje.. and you're golden..
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door joopbos »

Jammer genoeg loopt de link naar Niels dood:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... =shopfloor
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is net als met goede spiekbriefjes, je denk 1 keer serieus na wat je moet doen en hebt daarna je spiekbriefje niet meer nodig.
Of je nu een macro invult of een lijstje parameters, als je achter die parameters gewoon een keer wat commentaar schrijft is het toch goed genoeg.
Dan heb je een programma 'schroefdraad' en je vult diameter, spoed, startpositie eind positie, spaandiepte, spaandiepte per keer in en klaar bent je.
Dat jullie elke week complexe producten hebben met een heleboel verspaningsstappen en dan ook nog 20 van die onderdelen geloof ik nl. niet. Degene die dat wel hebben lachen om die G-code, die adressen kennen ze uit hun hoofd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. ik zou nu niet eens meer weten welke G-Code je nodig hebt voor het boren van een gat.. ik meen me te herinneren dat het G83 was... en dat er een G80 voor moest.. in de tijd dat ik nog achter zo'n K#T-HAAS CNC machine stond te programmeren.. wist ik dat ook blindelings uit mijn hoofd..

Bij DamenCNC werden veel Kogelomloopspillen voorzien van schroefdraad.. daar heb ik toen dat macrootje voor geschreven.. 'k had ook G76 uit mijn hoofd kunnen leren, maar één keer uitvlooien, en er meteen een macrootje voor schrijven was makkelijker.. en praktischer
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door ruudpg »

Is het in je macro niet gemakkelijker om gewoon een aantal regels onder elkaar te maken, met daarin de waarden voor een aantal standaard schroefdraden, M4, M5, M6, M8 etc., dan hoef je alleen de gewenste draadmaat te selecteren, startpositie, lengte van het draad en op de groene knop drukken. Zo hoef je niet telkens op te zoeken wat de spoed of diepte van M10 of M24 is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tuurlijk kan dat.. gewoon een "Array" maken met de juiste waarden erin.. of.. nog mooier.. gewoon een dialoog maken met: M...(vul de draad maat in ) en P (vul de spoed in).. bij Metrische draad is het namelijk zo dat d=D-P.. ofwel Kerndiameter is Buitendiameter - Spoed..

Dan moet je de verspaningsparameters wel "Vastleggen".
Je zou een Array met verspaningsdata voor verschillende materialen kunnen maken, en dan het materiaal selecteren

Alles is mogelijk..
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Leeuwinga »

wij stervelingen gebruiken ook vaak nog gewoon een tabel uit een boekje
Cees
Plaats reactie