Schroefdraad maken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Leeuwinga »

valt niet mee als je wat ouder wordt
Ach nonsens, gewoon ff je grijze cellen activeren.
Ik ben ook op leeftijd maar dat is geen pobleem.
Ik neem aan dat je een listing verklaring hebt bij je machine wat de toevoegingen
betekenen bij kode G76

anders hier
https://gcodetutor.com/cnc-machine-trai ... cycle.html
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef: 30 sep 2019 12:19 DaBit, volgens mij moet je nog steeds een G97 voor die S200 knallen, om een eerdere G96 ongedaan te maken
Ik mag toch hopen dat dat door de cyclus overruled wordt. :shock: Maar daar kunnen we niet automatisch van uit gaan ben ik bang.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Ballegooijen »

anders hier
Dit maakt in ieder geval al veel duidelijk!
Ik kom alleen nog niet uit met het nullen van de X
Het lijkt dat ik die een paar mm voor de as moeten zetten (gokken) om een juiste diepte te krijgen ;-) En dat lijkt mij niet helemaal de juiste manier.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Leeuwinga »

Bij mijn besturing is dat ook zo (Turnmaster Pro van Microkinetics) tw: 1,27mm.
De logische achtergrond hiervan ontbreekt mij.
De eerste keer schrok ik mij een "hoedje" bij de eerste aanzet drukte de beitel de snijdiepte +1,27mm in
het materiaal. TIP... probeer eerst met een stuk kunststof in de klauwplaat zodat niet direct je punt van de beitel is :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Ballegooijen »

Leeuwinga schreef: 30 sep 2019 14:58 Bij mijn besturing is dat ook zo (Turnmaster Pro van Microkinetics) tw: 1,27mm.
De logische achtergrond hiervan ontbreekt mij.
De eerste keer schrok ik mij een "hoedje" bij de eerste aanzet drukte de beitel de snijdiepte +1,27mm in
het materiaal. TIP... probeer eerst met een stuk kunststof in de klauwplaat zodat niet direct je punt van de beitel is :lol:
Ja, vreemd. Inmiddels ben ik er wel achter dat dit met de waarde die bij I staat te maken heeft. In het voorbeeld van Dabit stond dit op -5 en nu heb ik dat op 0 gezet. Nu lijkt de buitenkant van het materiaal de X 0 te zijn. Waarschijnlijk als ik deze waarde op 5 zet zal het nulpunt in het hart liggen. Maar dat moet ik nog uitproberen.
Ook bij mij ging de beitel 5 mm het materiaal in :roll: :roll: :shock: Gelukkig een stukje aluminium en hele lage snelheid dus niet kapot.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schroefdraad maken

Bericht door DaBit »

Ja, die G97 kan zeker geen kwaad, maar dat geld voor een G21 enzo ook. Het zal ook wel de default zijn.

Ik moet zeggen dat ik die G76 redelijk uit het hoofd opgelepeld heb, en zoals gezegd is het een draak van een G-code.
Lang niet meer gebruikt ook; ik heb zo'n handig invulveldje op de draaibank waar ik een paar nummertjes inklop en dan op de groene knop druk.

Afbeelding

Daar doe ik zo'n beetje 100% van mijn draadsnijden mee eigenlijk. Want het zal wel aan mijn draaikunsten liggen, maar het is altijd wel wat met dat draadsnijden; of ik moet toch nog net een tikje dieper, of het spul veert en ik moet er nog een paar keer overheen, of noem het maar op. Het is maar zelden in 1x goed, zeker de kleine draadjes niet.
Voor productiewerk vast best leuk dat het uit CAM kan komen, maar een tapeind of binnendraad aan het eind van een werkstukje doe ik liever op de bank zelf met tussendoor even een keer passen en meten.

Hoeveel te diep is je draad?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Ballegooijen »

Hoeveel te diep is je draad?
Draaddieptje stond volgens mij op 2
Maar dat heb ik al op kunnen lossen.
Met name de site die Leeuwinga aangaf is heel er hulpvol. Daar staat precies uitgelegd wat wat doet. Nu alleen nog even uit het hoofd leren :roll: :roll: :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb een regeltje gemaakt voor zowel intern als extern draadsnijden.
Daar kan ik eenvoudig de parameters wijzigen als ik een draad wil snijden.
Dat gaat perfect en inderdaad in de meeste gevallen (95%) past het ook echt.
Ik doe het nooit volledig automatisch op mijn turret gestuurde draaibank.
Binnen mijn controller programma zitten een aantal wizzards , ook een voor draad, maar
eigenlijk gebruik ik dat nooit.


19228
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Schroefdraad maken

Bericht door JanSr »

Als ik dat allemaal zo lees denk ik dat ik dat schroefdraadje al lang op mijn manuele bank had gemaakt.
Monsterlijke software, zo te zien.
Doet mij denken aan het eerste begin van PC's, met DOS en WordPerfect en Lotus 123.
Klasjes vol die avonden lang codes uit hun hoofd leerden. (Ik was toen al heel blij met mijn Mac)

Is er in die verspaningssoftware nou echt niets beters te vinden? Zoe iets als Style CNC, maar dan zonder bank erbij?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schroefdraad maken

Bericht door DaBit »

Ik vind 5 getalletjes intikken en op de groene play-knop drukken nog niet heel monsterlijk. Wat Leeuwinga laat zien ook niet eigenlijk. Die G76 cyclus handmatig aanroepen, dat is wel monsterlijk.

Met 'Style CNC' bedoel je dat tekenen van wat je hebben wil op de CNC-sturing?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Schroefdraad maken

Bericht door JanSr »

Precies.
Maar waarom roep je een G76 aan als dat zo moeilijk is? Waarom drukt Leeuwinga niet gewoon op de groene knop?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Schroefdraad maken

Bericht door willy wonka »

JanSr schreef: 02 okt 2019 10:58 Precies.
Maar waarom roep je een G76 aan als dat zo moeilijk is? Waarom drukt Leeuwinga niet gewoon op de groene knop?
Omdat de postprocessor van TS niet de juiste code uit poept.



Leeuwinga zal wel op de machine programmeren?
Is de vraag of de besturing daar geweldige "wizard achtige" schermen voor heeft.
Aangezien hij een hier een apart regeltje voor heeft gemaakt, vermoed ik van niet.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Schroefdraad maken

Bericht door Leeuwinga »

Nee Leeuwinga maakt alle draai bewegingen voor cnc in een cad-cam programma :mrgreen:
Ik heb twee cnc draaibanken , een Harrison T280 cnc en een Weiler primus met turret
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schroefdraad maken

Bericht door DaBit »

JanSr schreef: 02 okt 2019 10:58 Precies.
Maar waarom roep je een G76 aan als dat zo moeilijk is? Waarom drukt Leeuwinga niet gewoon op de groene knop?
De postprocessor deed niet wat-ie moest doen, en dan is het handig om even de basis te controleren en te vergelijken met wat de PP uitspuugt. Als die G76 het doet dan werkt de machine en besturing in de basis prima, kun je dat hoofdstuk afsluiten en je focussen op de postprocessor en de bediening van de software.

Ik denk dat verder weinig mensen draadsnijcodes direct als G-code invoeren. Ik doe dat alleen in uitzonderlijke gevallen zoals zoiets:

Afbeelding

Daar heeft de 'draad' een beetje een rare vorm die ik interpoleerde. Dat lukt met een draadsnij-wizard zowiezo niet en het kost me minder moeite om die direct met een paar G33's of G76's te doen dan CAM wijsmaken wat ik nou eigenlijk hebben wil want ook daar valt het niet in een standaardoperatie, plus dat ik het ding dan eerst moet modelleren ook.
Maar voor dat soort rariteiten is het snappen van G-code wel handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie