Aanschaf klauwplaat

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Aanschaf klauwplaat

Bericht door maartenspeet »

Dag mededraaiers, inmiddels heb ik een redelijke verzameling hulpstukken verzameld voor mijn EMCO Compact 8, en ik heb in de afgelopen maanden de eerste stappen gezet in het draaiwerk, erg leuk!
Ik beschik momenteel alleen over een zelfcentrerende EMCO 3-klauw van 110 mm. Ik overweeg nu de aanschaf van 2 vierklauwen van 125 mm (een onafhankelijke en een zelfcentrerende) die ik met een flens (din 6350) op de spindel wil monteren. Zoekend op internet blijkt het aanbod aan klauwplaten overweldigend te zijn. Ik zie dat er twee materialen worden gebruikt, gietijzer en staal, waarbij staal verreweg het kostbaarst is. De klauwplaten van EMCO zijn vrij kostbaar (300 tot 400 euro). De prijzen voor gietijzer lopen van 100 tot 250, staal komt snel boven de 400 euro (Bison, Rohm enz.). Zijn er mensen die eigen ervaring hebben met verschillende merken/prijzen en daar wat verstandigs over kunnen zeggen? Ik wil voorkomen dat ik "troep" koop, maar ik wil ook niet de hoofdprijs betalen als het niet nodig is. Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Aanschaf klauwplaat

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Maarten,
Bij de aanschaf van een zelfcentrerende 4 klauw zou ik wachten tot het echt niet anders kan. Met de onafhankelijke kan je veel en is honderden euro's goedkoper.
Zelf gebruik ik al tientallen jaren een 3- en een vierklauw van Pratt & Burnerd, ook een rib uit je lijf. Maar deze jongens zijn na jaren nog heel precies.
Je moet je afvragen; hoe lang wil ik er mee werken en dan kijk je in de oude sok.
Succes met je zoeken.
Peter
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aanschaf klauwplaat

Bericht door Leeuwinga »

Plaats reactie