Emcoturn 120 - ombouwen?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jannemanrobinson
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2019 23:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Jannemanrobinson »

Beste forumleden,

Sinds kort ben ik weer geinteresseerd in de aanschaf van een cnc draaibank. Momenteel heb ik contact met iemand om een Emcoturn 120 over te nemen. De machine verkeerd in zeer goede staat maar wordt nog met de oorspronkelijke Emcotronic besturingssysteem aangestuurd.
Helaas beschik ik niet over de benodigde kennis om de machine zelf om te bouwen naar bijvoorbeeld Mach3, daarnaast lijkt het me eigenlijk ook nog erg leuk om wat met het oorspronkelijke systeem te programmeren.

Momenteel lukt het niet de machine werkend te krijgen omdat de ‘reference points’ niet gevonden worden, de X en Z as kunnen ook niet manually bewogen worden. Is dit een makkelijk te verhelpen euvel? Ik ga de komende tijd veel lezen op dit forum en hoop er uit te komen met de keuzes waarvoor ik sta.
Groetjes!
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door EBos »

Hallo Jannemanrobinson,

Emco is een erg goede basis voor retro fitting. Er zijn velen omgebouwd naar linuxcnc of mach3.
Ik zelf beschik over een Emcoturn 220, welke de zelfde basis heeft als de 120. Ook deze heb ik helemaal gestript en omgebouwd naar linuxcnc.

Het is goed te doen, alleen houd er rekening mee dat een en ander op maat gemaakt moet worden. Bijvoorbeeld montage delen voor andere motoren.

Behouden van de besturing kan ook. Zo lang alles goed werkt.
Wil de machine helemaal niet refereren? Voedings knop open?

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Markus »

Veel Emco's gebruiken Berger Lahr Motoren en drivers. Ik ben een verzamelaar van Berger Lahr spul en heb ooit een STYLE freesmachine (ook Berger Lahr) omgebouwd. Daarvoor heb ik een super simpel breakout printplaatje gemaakt om makkelijk de nieuwe besturing aan te kunnen sluiten op de originele drivers.

De printplaat ontwerp files kun je gratis van me krijgen.

Misschien heeft John Sellis nog een paar printplaten liggen, hij heeft een poosje terug de files van me gekregen en in China printplaten ervan laten maken.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... hr#p187864


Greezt,

Markus
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door kgerrits »

Momenteel ben ik ook bezig met een ombouw van een Emcoturn 120, op basis van een Eding 720 besturing. Voor de toolchanger ben ik bezig een aanstuurprint te maken. Voor de Eding 720 kaart komt hier een modbus aansturing op, maar kan ook via USB. Dit zou ook moeten werken met Mach. Mocht er interesse zijn in een aanstuurprint dan zou ik er meer kunnen maken.

Gr., Koen
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Markus »

Volgens mij zijn er meerdere mensen hier op het forum die een Emco ombouw hebben gedaan. En het lijkt me dat de nieuwe besturingen wat beter zijn dan de originele (afhankelijk leeftijd). Wie weet woont er zo iemand bij je in de buurt.

Greezt,

Markus
Jannemanrobinson
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2019 23:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Jannemanrobinson »

Wat leuk dat jullie zo snel handige reacties plaatsen, ik heb besloten de bank te gaan kopen en hem om te bouwen.
Aangezien ik een mega newbie ben zal het allemaal niet zo vlot lopen, eerst maar eens goed andere ombouw topics doorspitten.
EBos schreef: 06 nov 2019 08:35
Emco is een erg goede basis voor retro fitting. Er zijn velen omgebouwd naar linuxcnc of mach3.
Ik zelf beschik over een Emcoturn 220, welke de zelfde basis heeft als de 120. Ook deze heb ik helemaal gestript en omgebouwd naar linuxcnc.
Heb inderdaad al twee best goed gedocumenteerde ombouw projecten gezien online met de emcoturn 120, dacht zelf dit 'recept' te gaan volgen:

Afbeelding

Hoe ziet dit er uit voor jullie? worden hier inderdaad ook de Berger Lahr stappenmotoren gebruikt zoals jij aanbeveelt Markus :)
Markus schreef: 06 nov 2019 13:01
De printplaat ontwerp files kun je gratis van me krijgen.

Heel graag, al zal ik er op het begin nog niks van snappen. Zeker leerzaam en wellicht dat ik er met wat hulp van iemand hier of mn oom het na kan maken indien ik het nodig ga hebben.
kgerrits schreef: 06 nov 2019 13:08 Momenteel ben ik ook bezig met een ombouw van een Emcoturn 120, op basis van een Eding 720 besturing. Voor de toolchanger ben ik bezig een aanstuurprint te maken. Voor de Eding 720 kaart komt hier een modbus aansturing op, maar kan ook via USB. Dit zou ook moeten werken met Mach. Mocht er interesse zijn in een aanstuurprint dan zou ik er meer kunnen maken.

Gr., Koen
Ha Koen,
Ook erg interessant, tzt zal ik hoogstwaarschijnlijk graag een aanstuurprint voor de toolchanger van je kopen.

De machine ga ik morgen ophalen, zal dan gelijk een filmpje maken en posten.
Thanks voor de hulp al, erg veel zin in dit project.
Hopelijk kom ik er met jullie hulp uit.

Groetjes Jan
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Breaker »

Jannemanrobinson schreef: 05 nov 2019 22:06 Momenteel lukt het niet de machine werkend te krijgen omdat de ‘reference points’ niet gevonden worden, de X en Z as kunnen ook niet manually bewogen worden.
Ik heb best lang met de originele EmcoTronic besturing gewerkt op mijn freesmachine en vond het een fijne besturing. Uiteindelijk gaat er wel iets kapot of wil je meer, maar in vergelijking met de Compact 5 CNC (een andere Emco besturing die zeer beperkt is) liep ik daar bij deze besturing niet snel tegenaan. Als de besturing een druppelvoeding mogelijkheid zou hebben, zou ik 'm misschien nog wel gebruiken. Ombouwen is ook best een heel karwei.

Herkenbaar is het wel, het heeft mij uren en uren gekost om van die 'reference points' melding af te komen. Uiteindelijk bleek dat de machine 100% in orde was, maar de operator niet wist hoe er mee om te gaan :oops:
Dus probeer eerst een handleiding te volgen, mijn freesmachine zegt er dit over:
19393
Markus schreef: 06 nov 2019 13:26 Wie weet woont er zo iemand bij je in de buurt.
In de buurt van het Honderd Bunderbos? Elsloo.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Jannemanrobinson
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2019 23:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Jannemanrobinson »

Zal zeker voordat ik de machine om wil bouwen het huidige systeem testen, wellicht is het voldoende voor hetgeen ik wil doen.
Toch lijkt het me ook een erg leuk project om het om te bouwen, zal ook erg leerzaam zijn.
Breaker schreef: 06 nov 2019 13:55
Ik heb best lang met de originele EmcoTronic besturing gewerkt op mijn freesmachine en vond het een fijne besturing. Uiteindelijk gaat er wel iets kapot of wil je meer, maar in vergelijking met de Compact 5 CNC (een andere Emco besturing die zeer beperkt is) liep ik daar bij deze besturing niet snel tegenaan. Als de besturing een druppelvoeding mogelijkheid zou hebben, zou ik 'm misschien nog wel gebruiken. Ombouwen is ook best een heel karwei.
Ik heb toevallig net mijn Emco compact 5 cnc verkocht. Heb er vrij weinig mee gewerkt, het programmeren ging zeg maar niet vlekkeloos. Tevens lukte het me niet om hetgeen ik had geschreven op te slaan op de cassette wat toch ook wel jammer is ;)

Zal een foto van de oude machine en een werkstukje proberen te uploaden, lukt nu niet door een ongeldig bestandsextensie.

Ik woon in Amsterdam, heb mijn werkplaatsje op het NDSM terrein in Amsterdam Noord, jullie zijn welkom voor een kop koffie mocht iemand daar eens in de buurt zijn
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Breaker »

Zo foto's plaatsen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Jannemanrobinson
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2019 23:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Jannemanrobinson »

Breaker schreef: 06 nov 2019 15:07 Zo foto's plaatsen.
top, dank je

De oude Emco:

19396

En het meest uitgebreide wat ik er mee gedraaid heb:

19397

Met M20 had het bankje natuurlijk erg veel moeite mee, wel leuk om te zien hoe dat te werk ging. De rest van het verspanen ging verrassend goed wanneer er weinig van de diameter werd afgehaald.
Denken jullie dat de Emcoturn 120 zoiets als dit makkelijk aan kan met een meedraaiend center aan de andere kant?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door benkr »

Op de CNC zone dag had ik 2 printplaten bij me voor het aansturen van 5 fase stappenmotoren.
Ik heb ze daar laten liggen, ik heb geen idee wat er mee gebeurd is, maar wellicht weet iemand waar ze zijn en kunnen ze voor je gered worden.
Vraag het aan Mosoft.
Jannemanrobinson
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2019 23:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Jannemanrobinson »

Ik ga 't vragen, dankje!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Markus »

Op de CNC zone dag had ik 2 printplaten bij me voor het aansturen van 5 fase stappenmotoren
Kuch..., ik heb natuurlijk geen idee maar als het om mijn 5 Fase driver bordjes gaat waarvan mlrs de firmware gemaakt heeft, ik heb er nog wel een paar printplaten en driver chips liggen

Ze gaan tot 1,8 Ampere met koeling. Ook heb ik waarschijnlijk nog de benodigde motoren (ik dacht de RDM596/50) liggen in de 1,25 Ampere uitvoering

Info uit 2008 --> https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=12&t=1084

Greezt,

Markus
Jannemanrobinson
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2019 23:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Jannemanrobinson »

Hij is er!

Vervoer verliep niet soepeltjes, spanband geknapt en de besturingskast vol op mijn fiets gevallen.
Voorvork krom van de net gekochte fiets :( enfin.

gelukkig lijkt het besturingssysteem nog te werken.

Beetje sjouwen en pielen en hij staat:
19410

Nu verder.
Het ombouwen ga ik rustig aanpakken, langzamerhand alle componenten en kennis vergaren en later pas daadwerkelijk aan de slag.
Dan kom ik terug bij het huidige probleem, het referentiepunt kan niet gevonden worden.
Dit is het scherm wanneer de machine wordt aangezet:

19406

En hier zien we de huidige positie van de beitelhouder ding:

19408

Dat lijkt me niet op de juiste positie te zijn maar ook weer niet 'overtravelled'?

Anyway, deze weggedrukt en wanneer er op AUX on en reference wordt gedrukt ontstaat de volgende foutmelding:

19405

Deze is ook weg te drukken maar komt telkens weer in scherm wanneer er bijvoorbeeld Cycle start wordt ingedrukt.
Nu lees ik in het boekje wat ik er bij heb gekregen het volgende:

19403

Met name de laatste alinea is interessant aangezien ik denk dat zich daar het probleem van refereren zit.

"Bij het instellen van het referentiepunt moeten de sleden zich vooraf bevinden op de rode merkstrepen die aangebracht zijn op het paneel boven de sleden.
Indien de sleden zich niet in dit veld bevinden kan men ze manueel verplaatsen. Als de machine langer dan 3 maanden heeft stilgestaan kan het zijn dat het geheugen met de machine-data verloren zijn, zodat de instelling van het referentiepunt onmogelijk wordt. In dit geval moet men eerst de MSD (machine data) inlezen via de cassette."

Oeps, ik heb er een heel aantal cassette bandjes bij gekregen maar helaas geen waar MSD op staat. Zijn er denken jullie manieren om het probleem op een andere manier op te lossen?
Of, is er een manier om aan zo'n MSD cassette te komen (mits jullie denken dat het probleem inderdaad hier ontstaat, en mee opgelost kan worden).

Alvast veel dank voor de hulp!
Plaats reactie