Emcoturn 120 - ombouwen?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jannemanrobinson
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 okt 2019 23:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Jannemanrobinson »

Markus schreef: 07 nov 2019 14:52
Op de CNC zone dag had ik 2 printplaten bij me voor het aansturen van 5 fase stappenmotoren
Kuch..., ik heb natuurlijk geen idee maar als het om mijn 5 Fase driver bordjes gaat waarvan mlrs de firmware gemaakt heeft, ik heb er nog wel een paar printplaten en driver chips liggen

Ze gaan tot 1,8 Ampere met koeling. Ook heb ik waarschijnlijk nog de benodigde motoren (ik dacht de RDM596/50) liggen in de 1,25 Ampere uitvoering

Info uit 2008 --> https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=12&t=1084

Greezt,

Markus
Topic deels gelezen, heel vers dat jullie dat hebben ontworpen en ontwikkeld.
tzt denk ik dat ik graag een setje van je wil kopen!
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door motormuis »

neem eens contact op met Peter van HKS machines die verkoop emkos
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Markus »

tzt denk ik dat ik graag een setje van je wil kopen!
Als het goed is zitten in jouw werkende besturing de originele drivers wellicht zijn dat de befaamde Berger Lahr D550 drivers, dan heb je mijn drivers niet nodig, maar het eerder genoemde aansluit printje die je gemakkelijk zelf kan laten maken is dan wel handig.

Mochten je originele drivers stuk zijn en je hebt 2,7 Ampere motoren, dan kun je misschien beter contact opnemen tantan die zou heel misschien nog de Berger Lahr D450 drivers hebben liggen die tevens op dat breakout printje van mij aangesloten kunnen worden. De D450 drivers kunnen tot 2,8 Ampere.

Greezt,

Markus
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door tantan »

Tamtam heeft nog genoeg d450 drivers liggen.
En idd ze zijn echt heel goed, Ik heb ze gewoon vanuit zo'n leeuwinga kaart aangestuurd, werkt al 12 jaar.....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb (nog) geen Emco 120, staat wel op de "investeringslijst" omdat ie toch wel even wat degelijker is dan de emco Compact 5 CNC.

de ombouw van de Emco Compact 5 duurde bij mij in totaal 2 uurtjes.. maar dat komt doordat de Nema 23 motoren er zo opgemonteerd konden worden, Eding Printje, en nieuwe drivers erin.. aansluiten.. en gaan.. later nog een motorplaat gemaakt om de DCmotor van de ATC te vervangen voor een Nema 17 motortje

Wat er nog moet gebeuren is een andere motor, en een VFD..

kortom.. het ombouwen van een Emco 120 kan niet zo moeilijk zijn.. 3fase motor met VFD monteren, Gewone steppers eraan (met eventueel andere montagesteunen) Drivers erin, Besturing eraan ( ik werk met EdingCNC en een macrofile vol met standaard bewerkigen zodat ik geen CAM nodig heb), en gaan..

Wat ik wil doen zodra ik er een heb: de schuifdeur ombouwen zodat ie naar de andere kant opent, en dan scherm en bedieningspaneel op/in het plaatwerk aan de linkerkant van de machine bouwen..
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Markus »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Kjelt »

Is dit om te bouwen zonder besturingskast of mis je dan nog echt wat essentiele onderdelen?

Aangezien hij in andere advertenties de BL motoren te koop heeft staan en de spindelmotor vraag ik me af of er niet nog meer ontbreekt.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... 0-cnc.html
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

je hebt niet persé de BL steppers nodig, hoofdmotor voor de spil is wel handig, maar aan de andere kant, een electromotor kost ook de wereld niet.. VFD erachter, en gaan..

Voor schroefdraad moet er dan wel een sensor op de hoofdas, maar dat is ook niet heel spannend
De gereedschapwisselaar is naar ik me meen te herinneren van het zelfde type als de Emco 5 , dus met een pal, die kan maar één kant op draaien, maar de Macro voor zoiets is (in EdingCNC in elk geval) niet heel ingewikkeld.

Verder.. Steppers op de Z en X as, voedingen, drivers, PC.. en dan de CNC hardware, in mijn geval een EdingCNC CPU, wat kabeltjes, een Mepscherm.. meer moet dat eigenlijk niet zijn..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Kjelt »

Niet iets voor jou ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oh.. zeker wel interessant, maar "muntjes"... 'k weet niet wat z'n vraagprijs is, ik hou niet zo van "Bieden".. zeg gewoon wat je hebben wilt.. eventueel nog even bakkelijen om nog wat van de prijs af te snoepen, en dan zaken doen..

Als ik zo'n machine hier neer zou zetten, moet ie eigenlijk al meteen volgepland zijn..

Eigenlijk wil ik eerst mijn Emco's 5 alle 3 netjes aan de praat hebben met EdingCNC erop.. in elk geval 2 stuks.. een derde is "luxe", maar als je toch bezig bent.. dan maar beter alle 3..

een 120 is wel iets wat ik in de toekomst in mijn werkplaats wil gaan zetten.. maar dan gaat er voor elke 120 wel een 5je uit... ik spaar geen machines.. :)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door spinningwheels »

Hij vroeg 800 had ik eerder gelezen volgens mij
In theorie kan ik praktisch alles
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Emcoturn 120 - ombouwen?

Bericht door arjancnc »

Ziet er netjes uit, jammer dat de klauwplaat ontbreekt, maar die wisselaar lijkt me wat handiger dan die van de 6p
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie