vraag over afsteken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

red205
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2009 23:03
Locatie: zichem

vraag over afsteken

Bericht door red205 »

sinds kort ben ik in het bezit van een draaibank een progress 380 van 1972 ..
heb wel wat "draaiervaring " van op school ... en uiteraard van zelf te experimenten ;-)
nu zit ik met het probleem als ik iets wil afsteken mijn beitel altijd hapt en soms afbreekt ..
hij staat mooi op centerhoogte enz

ik doe dit tegen het laagste toerental met de automatische voeding ook op de traagste snelheid .
maar ik heb de indruk dat deze nog tesnel gaat :roll:
met de hand gaat dit ook net echt goed hij wil steeds maar onderin gaan ..

we hebben wel pas de lagers van de hoofd as vervangen en zijn we nog wat aant afstellen ,
maar kan moeilijk geloven dat het daardoor komt ...

mvg jeroen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vraag over afsteken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Welk materiaal ben je aan het draaien, en wat voor steekbeitel gebruik je?.. HSS, of VHM, Wisselplaat,of gesoldeerd?..

Snijsnelheden moet je ook weer niet te laag nemen, hij moet wel kunnen snijden natuurlijk.. ik kom met werk tot 30 mm in elk geval al niet onder de 500 toeren in staal.
Alu en messing?.. hoe harder hoe beter.. , niet te "lullig" met voeden, hij moet wel snijden natuurlijk.. ( zei ik dat al niet? :roll: )
Druppie Olie erop wil ook wel helpen, en zet je beitel een pietsie onder center.. dan weet je in elk geval zeker dat ie vrijloop heeft, hij moet wel kunnen snijden natuurlijk.. :lol:
red205
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2009 23:03
Locatie: zichem

Re: vraag over afsteken

Bericht door red205 »

bedankt voor de reactie !

draai gewoon staal .. heb zo'n draaibeitelhouder met wisselplaat , zo eentje dat je kan doorschuiven ..
maar nu heb ik juist gezien dat als ik eens goed "trek duw " aan men dwarsslede dat hij wat spelling heeft ,
omdat hij ook niet mooi afsteekt maar precies met happen :roll:

mvg jeroen
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: vraag over afsteken

Bericht door bartL »

Jeroen,
Zoals jij het allemaal beschrijft lijkt het toch dat je beitelpunt niet op centerhoogte staat maar eronder. Speling op de dwarsslede zou niet uit moeten maken omdat je hem altijd tegen het einde van de speling je werkstuk induwd. Maar als hij onder centerhoogte staat kan hij ineens aan je beitel gaan trekken waardoor hij naar de andere zijde van de speling wordt getrokken. Dit gaat meestal gepaard met een kapotte beitel of werkstuk. Laat hem in ieder geval niet te langzaam draaien en durf hem vreten te geven!

Bart
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vraag over afsteken

Bericht door Arie Kabaalstra »

red205 schreef:bedankt voor de reactie !

... heb zo'n draaibeitelhouder met wisselplaat , zo eentje dat je kan doorschuiven ..

mvg jeroen
een HSS steekbeitel dus.. een houder met Toolbit, dan hoef je je met uitzondering van de spaanhoek niet veel zorgen te maken omtrent de snijgeometrie..

de trekkracht die je krijgt als je beitel iets onder center staat zijn niet zo groot dat je beitel het werk wordt ingetrokken..
't happen kun je voorkomen door je slede wat strakker te zetten, en eventueel je beitel een "Vleugje" bot te maken, als je beitel te scherp is, dan kan ie door het werk zelf het werk in getrokken worden..

een niet te scherpe spaanhoek wil ook nog wel eens helpen..
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: vraag over afsteken

Bericht door cncor »

Arie Kabaalstra schreef: Snijsnelheden moet je ook weer niet te laag nemen, hij moet wel kunnen snijden natuurlijk..
Arie, kan ik hieruit concluderen dat er (inderdaad) een minimum snijsnelheid per soort materiaal bestaat?
Of kun je wel zo langzaam snijden als je wilt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vraag over afsteken

Bericht door Arie Kabaalstra »

de optimale snijsnelheid is een compromis tussen standtijd, verspaningskrachten, thermische omstandigheden en tijd

als je te langzaam loopt, dan wil de spaan niet vloeiend over je gereedschap lopen, je bent dan letterlijk de boel aan het afstropen.

ik weet niet wat het minimale toerental is voor deze machine, maar ( ok.. ik heb altijd aan bijzonder stabiele machines gewerkt) meestal hield ik hetzelfde toerental aan als het toerental behorend bij de diameter waarop ik begin met steken ( als minimum toerental ).

Naarmate je dichter bij het center komt, loopt je snijsnelheid natuurlijk terug tot 0 ( in het center ), maar meestal breekt het werkstukje al voor het center bereikt is af, en valt het in je spanenbak..

( Grote werkstukken dan ook maar beter met een laag toerental afsteken, anders liggen ze nog na te tollen in je machine, met beschadigingen aan machine en werkstuk tot gevolg.
red205
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2009 23:03
Locatie: zichem

Re: vraag over afsteken

Bericht door red205 »

oke ,
ik had nogtans op school geleerd zo LAAG mogenlijk toerental bij afsteken :roll:
het is nu al veel verholpen door mijn toerental omhoog tebrengen ... geen happende beitel meer , maar wel daverend effect .. even meetklok op klauwplaat( zou op hoofdas moeten maar even om te kijken gedaan) en zit wat spelling op dus de as wat verder opspannen ..

merk nu dat het al veel beter gaat !

maar er zit nog spelling op mijn hoofd as , sinds de druklagers vernieuwd zijn is het een heel prutswerk om het
te afstellen
als je de as te hard opspant lopen de koperenbussen warm waar de as in loop , als ze te los staan heb je speling ..



mvg jeroen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vraag over afsteken

Bericht door Arie Kabaalstra »

red205 schreef:oke ,
ik had nogtans op school geleerd zo LAAG mogenlijk toerental bij afsteken :roll:
....
maar er zit nog spelling op mijn hoofd as , sinds de druklagers vernieuwd zijn is het een heel prutswerk om het
te afstellen
als je de as te hard opspant lopen de koperenbussen warm waar de as in loop , als ze te los staan heb je speling ..
mvg jeroen

Dat ze op school het toerental zo laag mogelijk instellen is omdat ze bang zijn voor "ongelukken" en schade aan de machines.. leerlingen, daar komt elk jaar een verse voorraad van, machines niet.. die moeten ze kopen..

op conventionele machines op mijn werk stak ik af met de automatische voeding.. als ik dat op school flikte, kreeg ik een engelse sleutel in mijn nek..

wat voor draaibank heb je?.. 't klinkt als een tamelijk "oud beestjes" zoals jij de lagering omschrijft..

als het goed is, heb je axiale lagering, en radiale lagering.. in het geval van Kegel-lagers heb je beide in één lager, die stel je af met een lichte voorspanning..
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: vraag over afsteken

Bericht door cncor »

Arie Kabaalstra schreef:de optimale snijsnelheid is een compromis tussen standtijd, verspaningskrachten, thermische omstandigheden en tijd

als je te langzaam loopt, dan wil de spaan niet vloeiend over je gereedschap lopen, je bent dan letterlijk de boel aan het afstropen.
Ik weet niet of dit te veel off topic is, maar ik zit nog steeds met de keuze van een spindel motor voor de freesmachine in mijn maag. Je ziet voor allerlei materialen de snijsnelheid gespecificeerd. Dat is de optimale snij snelheid neem ik aan. Maar ik wil graag met kleine freesjes kunnen werken en haal dan het benodigde toerental niet.
Als er geen minimum snij snelheid is geeft dat niet. Duurt het alleen wat langer omdat de voeding omlaag moet.
Maar ik zou graag willen weten wat de minimum snelheid is zodat ik eraan kan rekenen voordat ik de motor koop.
wanneer ben je aan het afstropen en wanneer aan het snijden? Moet ik denken aan de halve optimale snijsnelheid, of misschien wel een tiende?

Als dit te veel off topic is, dan zou ik graag willen wijzen op dit onderwerp: "Is er een minimum snijsnelheid voor aluminium?" (http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t=1760).
red205
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2009 23:03
Locatie: zichem

Re: vraag over afsteken

Bericht door red205 »

Arie Kabaalstra schreef:
red205 schreef:oke ,
ik had nogtans op school geleerd zo LAAG mogenlijk toerental bij afsteken :roll:
....
maar er zit nog spelling op mijn hoofd as , sinds de druklagers vernieuwd zijn is het een heel prutswerk om het
te afstellen
als je de as te hard opspant lopen de koperenbussen warm waar de as in loop , als ze te los staan heb je speling ..
mvg jeroen

Dat ze op school het toerental zo laag mogelijk instellen is omdat ze bang zijn voor "ongelukken" en schade aan de machines.. leerlingen, daar komt elk jaar een verse voorraad van, machines niet.. die moeten ze kopen..

op conventionele machines op mijn werk stak ik af met de automatische voeding.. als ik dat op school flikte, kreeg ik een engelse sleutel in mijn nek..

wat voor draaibank heb je?.. 't klinkt als een tamelijk "oud beestjes" zoals jij de lagering omschrijft..

als het goed is, heb je axiale lagering, en radiale lagering.. in het geval van Kegel-lagers heb je beide in één lager, die stel je af met een lichte voorspanning..

het is met axiale lagering dus er zitten zo 2 lagers in ( druklagers) en aan de kop een conische bronze bus en op het einde van de as ook .. je kan dus doormiddel van een stelschroef op de as de lagers opspannen maar die bronze bussen kan je ook regelen , er zit een groef in de bus waar een soort T stukje inzit waarmee je de bus "open" zet .
het is me dus een lastige karwei deze juist op te stellen .. te vast dan krijg je warmloper , te los teveel spelling enz enz

wat bedoel je juist met voorspanning?

ahja tis een progres 380 van 1972 van belgische afkomst .. als iemand hier nog meer info of eventueel handleiding van heeft liggen of weet liggen hoor ik het graag ! ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vraag over afsteken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. dus als ik het goed begrijp zitten er geen kogellagers in jouw hoofdas,maar bronzen bussen..

tja.. dan is het afstellen wel lastig ja... en de smering komt ook wel wat kritischer dan bij kogellagers.

zo'n progres 380 is geen "lullig bankje", moet wel een goed resultaat geven eens je 'm goed hebt afgesteld..
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: vraag over afsteken

Bericht door mno »

Om afbreken van de beitel te voorkomen helpt het ook om de groef wat breder te maken.
Dus eerst een stukje afsteken, beitel terug halen, paar mm opzij, en dan daar afsteken.
De groef wordt dan breder dan de beitel. Zou je in een keer afsteken, dan kan door uitzetting door warmte de beitel groter worden dan de groef, dus klemmen. Ook kan de spaan minder makkelijk uit de groef ontsnappen. Die spaan kan dan ook gaan klemmen.
red205
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2009 23:03
Locatie: zichem

Re: vraag over afsteken

Bericht door red205 »

bedankt voor de reacties allemaal !

ga maar eens wat verder proberen af te stellen ...

mvg jeroen
Plaats reactie