HSS toolbit slijpen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
davi

HSS toolbit slijpen

Bericht door davi »

Ik gebruik een puntbeitel (8x8) om messing mooi glad te kunnen afwerken. Het resultaat is echter een zeer grof oppervlak. Ik draai een diameter van 12 mm met een toerental van 2000, beitel is op centerhoogte (ietsjes hoger) ingesteld. Het beiteltje heeft een zeer scherpe punt.
Vraag 1, hoe komt het dat het oppervlak grof is.
Vraag 2. Hoe slijp ik een toolbit. Heb een slijpmachine met een harde en zachte steen. Gberuik je hiervoor een slijpmal? of slijp je uit de hand, en zo ja hoe doe je dat.

Bij voorbaat dank voor hulp aan deze beginnende draaier.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: HSS toolbit slijpen

Bericht door klaas van gemerden »

Je moet je punt "breken" door hem even langs een wetsteentje te halen. Waarschijnlijk is je radius van je beitelpunt te klein.

Je kan de voeding per omwenteling ook verkleinen.

Slijpmal is handig maar niet perse nodig. Veel oefenen heet de remedie 8)

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: HSS toolbit slijpen

Bericht door Mcgyver »

zorg ook dat de spaanhoek (bovenste vlakje) gewoon vlak is (90 gr spaanhoek) en zorg dat je aan 2 kanten een vrijloophoek hebt geslepen....
Zet je beitelpuntje liever een fractie onder centerhoogte of exact op centerhoogte..
Probeer anders ook het toerental iets te verlagen...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
davi

Re: HSS toolbit slijpen

Bericht door davi »

Bedankt voor de tips. Het ietsjes afronden van de (te) scherpe punt helpt enorm.
Ik ga oefenen met het uit de hand slijpen. Houd me aanbevolen voor tips wat het slijpen betreft.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: HSS toolbit slijpen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik had em in een ander topic al eens geplaatst, maar ik wist even niet meer waar.

Afbeelding

In elk geval staan hier de belangrijkste hoeken van een rechtse mesbeitel aangegeven.

zorg bij zachte materialen dat je snijkant goed scherp is, en rond de neus van de beitel een beetje af, zo krijg je een glad oppervlak, in plaats van "fijne schroefdraad".. met een breinaald maak je minder diepe krassen dan met een Kraspen tenslotte..

zorg voor voldoende vrijloop aan voorkant en de kopse kant, zodoende kun je met één beitel vlak en langsdraaien..
Plaats reactie