Affrezen bovenslede EMCO compact 8

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Affrezen bovenslede EMCO compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dag mededraaiers, om de multifix snelwisselaar op mijn EMCO Compact 8 iets meer ruimte te geven wil ik van de bovenslede 2 mm laten affrezen. Ik kan dan niet alleen 8 mm beitels gebruiken maar ook 10 en 12 mm. Nu kan ik grotere beitels niet goed centeren. Het af te frezen oppervlak is 55 x 55 mm. Ik zoek een persoon of bedrijf die dat voor mij kan doen, uiteraard tegen een passende vergoeding. Het moet echt goed gebeuren (netjes en vlak). Heeft iemand tips, bij voorkeur in (de buurt van) Amsterdam (fietsafstand). Alvast bedankt voor je reactie, met vriendelijke groet, maarten Speet.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Affrezen bovenslede EMCO compact 8

Bericht door benkr »

Dat affrezen stelt niets voor, het is echt eerste klas gietijzer en eigenlijk boterzacht.
Ik heb het bij die van mij ook gedaan, en heel wat meer dan 2 mm.

17350
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Affrezen bovenslede EMCO compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dag Benkr,
Dank voor je reactie.
Ik heb je eerdere bijdrage hierover gelezen.
Op de foto zie ik dat je de cirkel waar de basis van de multifixhouder op rust hebt verlaagd.
Daarnaast heb je de ruimte daaromheen nog verder verlaagd.
Je kunt de beitelhouder/schuitje dan lager stellen dan de " bodem" van de basis?
Hoeveel heb je er vanaf gehaald, wordt het geheel daardoor niet te dun?

Ik heb voor deze aanpassing overigens een gebruikte bovenslede gekocht zodat ik altijd terug kan naar het origineel.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Affrezen bovenslede EMCO compact 8

Bericht door benkr »

Hoe veel je er af moet halen wordt mede bepaald door het model snelwisselhouder. Ik heb geen idee meer hoe veel ik er destijds af heb gehaald, maar het was om elk type beitel en beitelhouder er goed op te kunnen plaatsen, de meest kritische was geloof ik de afsteekbeitel, die was veruit de hoogste want de beitel zelf zit eigenlijk net naast het klemstuk van het schuitje. Ik heb nog (nu even snel geschat) een millimeter of 8 materiaal over, ruim voldoende dus, er zijn plaatsen waar Emco genoegen neemt met minder. Zoals je op de foto kunt zien is de slede nu overal ongeveer even dik, dat moet voldoende zijn vind ik.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Affrezen bovenslede EMCO compact 8

Bericht door spinningwheels »

Ben
Je heb een cirkeltje laten staan , maar voegt dat nog zoveel toe aan de sterkte ?
En als je tegencenter gebruikt dan wil je eigenlijk je schuitje aan de rechterkant hebben toch ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Affrezen bovenslede EMCO compact 8

Bericht door javanree »

Ik heb bij mijn kloon er 3mm af laten frezen + slijpen, voor een Multifix Aa kloon van CreateTool

10 en 12mm gaat nu prima, oplossing van Ben zou soms nog meer ruimte geven, kan met sommige exotische tools handig zijn al heb ik er nog nooit behoefte aan gehad.

Mijn schuitje rechts van het blok heb ik nog nooit gedaan, als ik dicht bij een meedraaiend center moet werken neem ik een DNMG die wat verder uitsteekt en laat ik pinole 3-5 cm uitsteken , dan heb ik ruimte zat meestal.
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Affrezen bovenslede EMCO compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dag allemaal, ik heb even gemeten. De slede die ik heb is tussen de prismakanten 14,5 mm dik. De ruimte waar de kop van de M8 bevestigingsbout van de beitelhouder in valt is 3,75 mm diep. Het materiaal boven de kop van de bevestigingsbout is (dus) 10,75 mm dik. Halen we 3 mm van de bovenkant van de bovenslede af houden we dus 10,75 -/- 3 = 7,75 mm over. Dat zou genoeg moeten zijn. En inderdaad, de afsteekbeitels zijn relatief erg hoog, dus 3 mm eraf lijkt me het beste compromis tussen keuzemogelijkheden wat beitels betreft, en stevigheid.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Affrezen bovenslede EMCO compact 8

Bericht door benkr »

spinningwheels schreef: 22 dec 2019 22:42 Ben
Je heb een cirkeltje laten staan , maar voegt dat nog zoveel toe aan de sterkte ?
En als je tegencenter gebruikt dan wil je eigenlijk je schuitje aan de rechterkant hebben toch ?
Nee, maar nu kan mijn wisselhoudertje nog een paar mm extra zakken terwijl ik wel wat vlees extra overhoud.
Vooral met een afsteekmes is dat belangrijk, ik heb nl. een best breed mes wat ik anders niet kan gebruiken.
Plaats reactie