Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

W. Frans
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2020 21:08

Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door W. Frans »

Hoi Allen,

Ik ben net nieuw op dit forum, ik heb ooit in een ver verleden in de metaal gewerkt en ben nog steeds in mijn vrije tijd veel aan het klussen voor de hobby.
Een draaibank stond altijd op de verlanglijst maar door ruimtegebrek stond deze wens ergens onderaan de lijst.

Het grofvuil heeft in Amsterdam wekelijks vaste ophaaldagen (op stadsdeel Centrum en de Watergraafsmeer na). Elke week staan er weer een hoop spullen bij de weg en soms staat er iets moois tussen. Afgelopen maandag stond er dus een micro/mini draaibankje tussen...beetje roestig maar hij valt prima te restaureren.

Kent iemand dit type? Vooralsnog kan ik nergens een merk herkennen.

Het is niet veel, maar toch behoorlijk massief en functioneel gebouwd. Een nieuw leuk projectje.

19784
19783
19782
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een interessant bankje! Het merk herken ik niet, het lijkt wel op een precisie bankje zoals horlogemakers gebruiken. Misschien kan Arie Kabaalstra er wat over zeggen?

Ik hoop voor je dat je de klauwplaatbekken om kunt draaien. Sommige klauwplaten hebben aparte binnen en buiten bekken. Het zal anders lastig worden om de juiste binnen-bekken er voor te vinden.

[edit] het is een vierklauw zie ik, dan kun je ze waarschijnlijk gewoon omdraaien.
W. Frans
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2020 21:08

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door W. Frans »

Ik denk dat ik er net achter ben....na googlen op watchmaker lathe.

https://picclick.co.uk/Perris-Cowells-L ... 37134.html

Perris Lathe....

http://www.lathes.co.uk/perris/
DirkF
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2014 23:05
Locatie: Ede

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door DirkF »

Bofkont..! :lol:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door Swake »

Super dingetje inderdaad.
Uit elkaar halen, onderdelen in een grote kuip met water en zout en dan een 12v voedingske erop en weg met die roest!
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door Kars-cnc »

Swake schreef: 18 jan 2020 19:09 Super dingetje inderdaad.
Uit elkaar halen, onderdelen in een grote kuip met water en zout en dan een 12v voedingske erop en weg met die roest!
Ehh... Is dat serieus? Ik dacht dat zout water en een elektrische stroom goed waren voor juist een flinke roestvorming?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door DaBit »

Electrolytisch ontroesten...
Badje met wat natriumhydroxide (laat het zout en andere huisgoedjes maar voor wat ze zijn en gebruik caustic soda) erin en wat electriciteit. Losse roest valt eraf, vastzittende roest word de degelijke zwarte variant. Met natronloog is zo hier en daar een spoortje vettigheid ook geen drama, maar de bulk moet je er wel even afpoetsen. Dasty, water en een afwasborstel zijn daar prima voor.

Al met al een prima eerste stap in de restauratie van dit bankje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door Grafjan »

Wat fijn trouwens dat je grof vuil aan de straat kunt zetten! Als ik hier in Tilburg mijn draaibank aan de straat zet krijg ik volgens mij een fikse boete.😁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door DaBit »

In Amsterdam verandert wat grofvuil het straatbeeld toch niet significant :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door andrefc101 »

Grafjan schreef: 19 jan 2020 11:55 Wat fijn trouwens dat je grof vuil aan de straat kunt zetten! Als ik hier in Tilburg mijn draaibank aan de straat zet krijg ik volgens mij een fikse boete.😁
Wist helemaal niet dat jij een draaibank had ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 19 jan 2020 14:31
Grafjan schreef: 19 jan 2020 11:55 Wat fijn trouwens dat je grof vuil aan de straat kunt zetten! Als ik hier in Tilburg mijn draaibank aan de straat zet krijg ik volgens mij een fikse boete.😁
Wist helemaal niet dat jij een draaibank had ;-)
André, je moest eens weten wat hij allemaal nog meer heeft.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door Swake »

Kars-cnc schreef:Ehh... Is dat serieus?
Ja, helemaal. Zie hier een voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=ssnWHg1_c8Y
Zoek gerust op "rust removal electrolysis" en dan kom je op vele varianten, ook zoals dabit al aanhaalde. Persoonlijk gebruik ik een wat zwaardere voeding (12V/10A) dan gaat het ook wat sneller, en moet je ook wat vaker gaan kijken natuurlijk. Zag ook een kerel die een halve carroserie van een old-timer had ondergedompeld in een zeer groot bad met dezelfde methode, kwam er super uit. Het water wordt wel wat vuil, maar het blijft bruikbaar voor een volgende set, dus je hoeft niet alles telkens te verversen.
Goede verluchting is wel belangrijk, er komt namelijk wat giftig en explosief gas vrij. HEel veel stelt het niet voor, maar toch beter buiten dan binnen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door hilberth »

DaBit schreef: 19 jan 2020 13:17 In Amsterdam verandert wat grofvuil het straatbeeld toch niet significant :mrgreen:
Bovendien wordt het daar 'de nachtwinkel' genoemd, je kan er van alles halen...
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibankje gevonden bij het grofvuil

Bericht door Kars-cnc »

Swake schreef: 19 jan 2020 15:28
Kars-cnc schreef:Ehh... Is dat serieus?
Ja, helemaal. Zie hier een voorbeeld...
Bedankt, al weer wat geleerd! Wel de min aan het te ontroesten deel doen zag ik in het filmpje, ander schrik je behoorlijk als je na een uurtje terugkomt :lol:
Plaats reactie