Harrison M250 gekocht!

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Kjelt »

Ik heb er drie ;-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door hfjbuis »

Caesar schreef: 25 jan 2020 16:47 Ik weet niet zeker wat je bedoelt want ik heb een pennetje van 5x16mm gedraaid en een pennetje, met 1 zijde 4mm, andere zijde 5mm (niet conisch, maar stapsgewijs). Het is niet wat het moet zijn, er zit overal veel speling in enzo.

Zo ziet de koppeling eruit:

Afbeelding2020-01-25_04-58-32 by Verkoop1, on Flickr

Links zie je een verjonging/vernauwing, daar past maximaal 4mm diameter in. Maar rechts moet de breekpen ook het geheel naar rechts opsluiten omdat anders die as axiaal heen en weer kan bewegen. Zie dit plaatje waar de koppeling helemaal naar links zit, vergeleken met waar de koppeling in bovenstaand plaatje helemaal naar rechts is:

Afbeelding2020-01-25_04-58-46
Ik begrijp nu (pas) dat je een horizontale breekpen hebt, niet conisch maar getrapt.

Bij mijn (HBM) draaibank, wordt de as rechts van de koppeling aan het andere einde van de as gefixeerd met twee druklagers en is de axiale speling middels 2 moeren (1 stel, 1 borg) instelbaar.

Controleer bij jou bank eens of de as rechts gefixeerd is en of daar iets van afstelling op zit!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door hfjbuis »

Ik heb gezocht maar de firma niet gevonden, irritant dat die toch bestond, grrrr.

Er staat een manual van een andere unit. Op pagina 3,4,5 staat hoe je in de soft setup kunt komen. Misschien......

https://www.rsf.at/fileadmin/redakteur/ ... ons_EN.pdf
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door benkr »

Ik ben er bijna van overtuigd dat het hier gaat om een Heidenhain apparaat wat onder hun naam is uitgebracht. Gelukkig is Heidenhain ook de vertegenwoordiger in Nederland van RSF, Bel een techneut bij heidenhain Nederland en stel hem de vraag, grote kans dat je verder wordt geholpen. Zorg wel dat je bij de techneut uitkomt, de vertegenwoordiger wil je echt alleen maar nieuw verkopen. En het blondje wat je eerst aan de lijn krijgt zal je standaard doorverbinden met de vertegenwoordiger, niet met de techneut.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door motormuis »

als het een Heidenhain is neem contact op met Haida in Lelystad die repareert alles van Heidenhain iste vinden via MP

19837
ik heb nog wat tandwielen over als er iemand is die ze kan gebruiken
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 25 jan 2020 22:50 Ik ben er bijna van overtuigd dat het hier gaat om een Heidenhain apparaat wat onder hun naam is uitgebracht. Gelukkig is Heidenhain ook de vertegenwoordiger in Nederland van RSF, Bel een techneut bij heidenhain Nederland en stel hem de vraag, grote kans dat je verder wordt geholpen. Zorg wel dat je bij de techneut uitkomt, de vertegenwoordiger wil je echt alleen maar nieuw verkopen. En het blondje wat je eerst aan de lijn krijgt zal je standaard doorverbinden met de vertegenwoordiger, niet met de techneut.
Nu maak je te grote stappen, RSF was vroeger toch echt een eigen firma en maakte zelf glaslinealen en uitlezingen. Maar ik meen me wel te herinneren dat ze op een gegeven moment door Heidenhain gekocht zijn.
Maar blijkbaar is er een commercieel belang om de firma RSF gewoon door te laten draaien, waarschijnlijk wel met een eigen product lijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

Ik zie je open DRO en vanuit mijn andere hobbie zijn er twee aandachtspunten:

Maak een backup van die eprom 2764
En vervang de backup batterij voor die begint te lekken.
Als het een oplaadbare batterij is dan kun Je bv een batterijhouder voor drie AAA cellen nemen en daar NiMh Eneloops instoppen.
M.b.t. vervangen van de batterij, dat moet sowieso gebeuren omdat na uitzetten/stroom afkoppelen de DRO zijn waardes niet onthoud; m.a.w. ik ben telkens de absolute stand kwijt (als ik die al ingeprogrammeerd krijg) t.o.v. het bed. Ik was van plan eenzelfde batterijtje te kopen (de lokale elektronica boer heeft ze liggen), ik wou eerst kijken of ik hem aan de praat kreeg.

M.b.t. de backup van de Eprom 2764; daar heb ik wat hulp bij nodig, ik weet niet welke chip dat is op de foto, maar ze lijken allemaal vast gesoldeert te zijn en niet in een socket geplaatst; kan dit zonder te desolderen?

Wat is eigenlijk de reden hiervoor?
Ik begrijp nu (pas) dat je een horizontale breekpen hebt, niet conisch maar getrapt.

Bij mijn (HBM) draaibank, wordt de as rechts van de koppeling aan het andere einde van de as gefixeerd met twee druklagers en is de axiale speling middels 2 moeren (1 stel, 1 borg) instelbaar.

Controleer bij jou bank eens of de as rechts gefixeerd is en of daar iets van afstelling op zit!
Nee die is is niet gefixeerd; de as kan ik in axiale richting zo'n 6-7mm heen en weer bewegen; dit hoort ook volgens de handleiding: de pin moet erin gezet worden en dan de as naar rechts opsluiten tegen beweging. Zie ook de 2 foto's de eerste is de as naar rechts verschoven, de 2 naar links.
Ik ben er bijna van overtuigd dat het hier gaat om een Heidenhain apparaat wat onder hun naam is uitgebracht. Gelukkig is Heidenhain ook de vertegenwoordiger in Nederland van RSF, Bel een techneut bij heidenhain Nederland en stel hem de vraag, grote kans dat je verder wordt geholpen. Zorg wel dat je bij de techneut uitkomt, de vertegenwoordiger wil je echt alleen maar nieuw verkopen. En het blondje wat je eerst aan de lijn krijgt zal je standaard doorverbinden met de vertegenwoordiger, niet met de techneut.
en:
als het een Heidenhain is neem contact op met Haida in Lelystad die repareert alles van Heidenhain iste vinden via MP


Gallerij Link
ik heb nog wat tandwielen over als er iemand is die ze kan gebruiken
ik heb de reacties gelezen m.b.t. Heidenhahn overeenkomsten; ik zal eens een belletje wagen. Hans, dank je wel voor je foto, ik zag ook je PM daar reageer na het antwoorden in dit draadje op :).

Ik zag op de liniealen zelf ook RSF staan; dit is een foto van de X-as:

Afbeelding2020-01-26_10-55-29

Grappig genoeg geeft deze een interval van 0.02mm aan als specificatie, maar de DRO reageert per 0.005mm. Ik ben beetje bekend met encoder signalen (maar waarschijnlijk klepel/klok), wellicht dat met de 2x 90 graden fase gedraaide signalen er dus resolutie van 1/4*0.02mm te halen is.

edit:

gebaseerd op dit linkje lijkt dat te kloppen; interval afstand / 4 is je resolutie: pulses per rev = counts per rev / 4 (m.a.w. 0.02/4 = 0.005 resolutie)

https://www.electronicspecifier.com/sen ... resolution
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die verdeling van 0.02 is inderdaad de sinus periode.
Bij de simpelste quadratuur heb je dan met jouw redenering inderdaad 0.05. Moderne elektronica heeft geen enkele moeite die sinus in meer stapjes te verdelen dus een resolutie van 0.001 is dan ook mogelijk. Met in het achterhoofd dat resolutie niet hetzelfde is als nauwkeurigheid.

Die eprom zit trouwens in busjes gestoken. Dat is die met dat stickertje er op (2503E)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 jan 2020 12:34 Die verdeling van 0.02 is inderdaad de sinus periode.
Bij de simpelste quadratuur heb je dan met jouw redenering inderdaad 0.05. Moderne elektronica heeft geen enkele moeite die sinus in meer stapjes te verdelen dus een resolutie van 0.001 is dan ook mogelijk. Met in het achterhoofd dat resolutie niet hetzelfde is als nauwkeurigheid.

Die eprom zit trouwens in busjes gestoken. Dat is die met dat stickertje er op (2503E)
thanks, dat verklaart een hoop! M.b.t. die Eeprom; ik zie het nu ook ja. Geen probleem om hem er even uit te trekken!

Ik heb gister de handleiding van de DRO gekregen; als gebruiker goed genoeg, maar helaas geen informatie m.b.t. de Dipswitches (wordt wel vermeld dat dit 'fabrieksaf' ingesteld wordt: kan instellen resoluties 0.01 instappen naar 0.001, ongetwijfeld dat deze alles kan, maar dat je er vroeger extra voor moest betalen).

Ik denk dat ik er nog een mailtje aan waag om te zien of ik wat meer info over de dipswitches kan krijgen, ter lering en vermaak, maar ik ben eigenlijk nu al blij hoe de DRO werkt. 0.005 is voor mij zat en is toch gelimiteerd aan de resolutie van de linialen.

Daarnaast vandaag even naar de motorrem gekeken; hoogtoerig (2000rpm via versnellingsbak, motor zelf loopt op 1390/1410 toeren) liep het allemaal maar stroef, kwam hij niet op toeren. Verkoper gaf al aan dat hij vermoed dat de rem het probleem kan zijn.

Dus de motor eraf gehaald en de rem getest (los gevoed op 230V), maar geen sjoege; rem blijft erop. Wat er gebeurde was dat de motor in lage geschakelde toeren genoeg koppel had om de rem te overbruggen, maar in hoge toeren (overdrive dus eigenlijk) was de rem + overbrenging te zwaar. Natuurlijk geen wenselijke situatie om te draaien/opereren met de rem erop.

De rem heb ik eraf gehaald, los getest, maar die is gaar; ook niet verwonderlijk want zo kwam hij eruit:

Afbeelding2020-01-27_11-32-25

Kon kiezen om de rem er helemaal eraf te halen, maar ik wil proberen om hem te repareren. Dus nu voor gekozen om de erbij geleverde reserve motor zonder rem er op te zetten; dat loopt allemaal super!

Vroeg of laat komt er een VFD erbij op, maar dat is voor latere zorg. Voor nu werkt de versnellingskast goed genoeg.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door HD13 »

Voor de rem bestaat er ook rubberen stofkap.
Deze dekt het remgedeelte af zodat er geen vuil in kan komen, houd de spanen zekers tegen.
En remstof binnen, wat dan weer een probleem wordt bij slecht tot niet onderhouden systemen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de spoel niet stuk is van die rem (kun je meten) dan kan ik me niet voorstellen dat ie stuk is. Maar wel heel vuil. Ik zou vertrouwen hebben dat ie met schoonmaken wel op te knappen is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door assink »

Je zou kunnen gaan voor een VFD met een dikke remweerstand.
Ik heb geen van beide op m'n draaibank en ik mis het niet, met schroefdraad snijden zet ik 'm gewoon snel in z'n achteruit.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Leeuwinga »

met schroefdraad snijden zet ik 'm gewoon snel in z'n achteruit
Nog even wat draadsnij les, (bij de meesten toch bekend, toch ?)
Als je werkt met een draadsnij klokje...laat je de motor gewoon lopen...koppeld de langsvoeding uit, bij einde draad
....dwarsslede terugstellen.. daarna support terug , instelling op dwars slede juist instellen, wachten op het
juiste merk van de draadsnijklok en inschakelen van langsvoeding.

nog even dit:
Je zet je dwarssupport op 1/2 van de draadvorm -1 grd., bij 60 hoek dus 0-1= 29 grd.
Je beitelhouder zet je recht op werkstuk, hierdoor zal je voeding in het werkstuk schuin plaats vinden
waarbij de beitel maar op eenzijde gaan snijden, hetgeen een mooiere draad flank gaat geven.

ps. ik heb ook een Harrison M250

Cees
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Leeuwinga »

Nog even over dat pennetjes..
Onderstaand de info uit het manual
19842
19843
Plaats reactie