Harrison M250 gekocht!

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

Cees,

thanks, ik had dat inderdaad gezien, maar ik vond het allemaal maar wazig, omdat dat staafje dus niet paste (in exploded overview suggereren ze een 5x16mm staafje).

Maar vandaag kwam ik deze foto tegen en dat verklaart een hoop:

Afbeelding

Vergeleken met mijn foto:

Afbeelding

Komt erop neer dat ik de 'mantel' t.o.v. de rechterzijde (de trapezium draad) nog moet verdraaien. Dat wist ik dus niet. ik dacht dat de mantel + trapezium draad een geheel was, maar op eerst genoemde foto is nu wel duidelijk hoe dit zou moeten werken.

Ik ben nu in het buitenland, maar ik ga als ik terug kom een asje van 5x16 draaien, kijken of dit adequaat past!
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Leeuwinga »

Prima, maak dan gelijk eens je bank wat schoner, het ziet er niet uit!
Cees
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

Nee, dat is inderdaad niets, maar stap voor stap alles onder handen nemen!

Weet jij toevallig wat de beste manier is om speling tussen het tandwiel en heugel van de langsslede minder te krijgen? Op dit moment heb ik ongeveer 1.2 mm (volgens de nonius van het draaiwiel) speling. Dit resulteert dus ook als ik automatische voeding aanzet dat het soms even duurt voordat hij oppakt. Spelings vrij hoeft niet en ik weet dat er altijd wel wat speling zal zijn, maar dit is beduidend meer dan ik gezien heb op een andere (oude bank). Ik zie tijdens automatische voeden ook doro het gewicht van de handgreep het wiel telkens 'vooruit' vallen.

Bij nadere inspectie zie ik dat alle speling zit tussen het tandwiel en heugel aan de onderzijde van de slede. Zou omdraaien van het tandwiel op de as zin hebben (tandwiel is tweemaal breedte van de heugel, dus 1 helft heeft de heugel nooit geraakt. Er valt weinig te stellen volgens mij behalve dat ik de volledige heugel zou kunnen shimmen zodat hij een fractie lager, en dus dichter op het tandwiel komt te staan.

Of ben ik nu aan het raaskallen?
hugo stoutjesdijk schreef: 28 jan 2020 08:07 Als de spoel niet stuk is van die rem (kun je meten) dan kan ik me niet voorstellen dat ie stuk is. Maar wel heel vuil. Ik zou vertrouwen hebben dat ie met schoonmaken wel op te knappen is.
ik heb gisteravond laat nog alles schoongeblazen en gereinigd, maar die rem geeft geen kik als ik er direct 230 op zet, gemonteerd en gedemonteerd. Ik had gister geen tijd/zin meer om de spoel door te meten, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat er inderdaad een breuk in de spoel zit, of dat er iets is doorgebrand; ik weet niet of zo'n rem een thermische beveiliging/smeltzekering heeft, maar gister besloten om mijn tijd te stoppen om de andere motor in te bouwen, zodat ik deze op gemak kan reviseren voor zover nodig. M.a.w. ik heb hem nog niet afgeschreven, maar de eerste signalen voor wat betreft de rem zijn niet veel belovend.

De voedingsdraad van de rem loopt vanuit het klemmen paneel op de motor, waar 400V aangesloten word, door de kern van de motor en komt aan de achterkant van de motor uit de behuizing van de motor naar de rem zelf toe. Er kan natuurlijk ook gewoon draadbreuk zijn tussen de voedingsklem en de rem zelf. Enige manier om dit te testen is om de draad zo dicht mogelijk bij de rem zelf door te knippen en het trace wat door de kern/behuizing van de motor loopt te passeren.

Maar spoel doormeten is een goede, dat zal een eerste indicatie zijn.

Ik meen dat het een Lenze rem was (zag ik zo snel tijdens testen).
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door benkr »

Ik zal van de week eens even op zoek gaan, misschien heb ik nog wel een rem liggen, of die dan ook past is vraag 2 natuurlijk.
Overigens hoef je die draden niet door te knippen, je kunt er ook met een scherpe pen inprikken, desnoods een naald er in prikken.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Zee&Zee »

Remmen zijn meestal (pulserende) gelijkspanning, vaak maakt een gelijkrichter van de 400 volt tussen twee fasen 100 of 200 volt gelijkspanning. Rem is niks meer dan een spoel, en bij bekrachtigen magneet trekt hij de rem eraf, bij geen spanning valt dus de rem erop ( middels veren )
De afstand tussen het spoelgedeelte van de rem en de remschijf mag meestal maar een 0,5- 0,8mm zijn. Bij meer afstand ( of als een andere klusser de bouten helemaal heeft vastgedraaid ( om de rem altijd vrij te laten lopen) doet hij niks..lijkt het. Dus kijk ff goed daarna. De gelijkrichter is vaak een simpele van een paar diodes ( dus geeft pulserende gelijkspanning ) en zit bv onder je aansluitblok verstopt in je motor kastje. Ding is maar een paar cm groot. Maar je moet de draden wel kunnen traceren als je een beetje handigheid hebt.

Als je de bruggelijkrichter vindt meet ff na wat de output is.
CNC you later
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door HD13 »

Zee&Zee schreef: 28 jan 2020 23:40 Remmen zijn meestal (pulserende) gelijkspanning, vaak maakt een gelijkrichter van de 400 volt tussen twee fasen 100 of 200 volt gelijkspanning. Rem is niks meer dan een spoel, en bij bekrachtigen magneet trekt hij de rem eraf, bij geen spanning valt dus de rem erop ( middels veren )
De afstand tussen het spoelgedeelte van de rem en de remschijf mag meestal maar een 0,5- 0,8mm zijn. Bij meer afstand ( of als een andere klusser de bouten helemaal heeft vastgedraaid ( om de rem altijd vrij te laten lopen) doet hij niks..lijkt het. Dus kijk ff goed daarna. De gelijkrichter is vaak een simpele van een paar diodes ( dus geeft pulserende gelijkspanning ) en zit bv onder je aansluitblok verstopt in je motor kastje. Ding is maar een paar cm groot. Maar je moet de draden wel kunnen traceren als je een beetje handigheid hebt.

Als je de bruggelijkrichter vindt meet ff na wat de output is.
+1
Probeer de goede documentatie van de rem te vinden, er bestaan ook remmen met 3 draden :!:
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

@ Benkr & Zee&Zee & HD13,

thanks, goede tips. als ik terug ben over 2 weekjes ga ik meteen kijken of ik beter kan uitzoeken wat precies het probleem is. Wellicht is het inderdaad alleen de gelijkrichter (o.i.d. stuk). Dit is i.i.g een 2 aderige model. Ik zal t.z.t het model nummer hier neerzetten.

Ik ga morgen een shear pin bestellen (a 32.50 GBP: minimum order van 25 GBP en verzendkosten in bubbeltjes envelop binnen UK van 7.5!), maar goed, ik heb geen voorbeeld om hem zelf te maken. Daarna ga ik hem natuurlijk zelf draaien; voorbeeld hoe hij er blijkbaar uit moet zien (kredit naar een ander forum):

Afbeelding

Daarnaast wat wisselplaten & een houder gekocht bij mijn favoriete winkel. Ik heb e.e.a. aan HSS meegekregen van verkoper van de bank, maar ik ben niet zo goed met slijpen en wel goed met geld uitgeven.....je moet doen waar je goed in bent toch?

Gelukkig was er sale, dus e.e.a. aan korting kunnen meepakken, want dat tikt snel aan :evil: .

Overigens kwam ik ook nog deze tekening tegen (zag ik pas vandaag) dat geeft goed beeld hoe dat hele shear pin verhaal in elkaar steekt, ik zat op het verkeerde diagram te kijken:

zie part nummer D303H027.1/A

Afbeelding

Daarnaast een vraagje; ik heb er een 4- en 3 klauw bij gekregen die op het D1-3 camlock principe werken. De sleutel die ik erbij kreeg past alleen in het vierkante gat om de klauw open/dicht te draaien. Het gat om de camlocks te openen/sluiten is is kleiner; de sleutel past er niet in. Ik heb het gat opgemeten en de zijdes van de vierkant zijn 7.4mm. Dat lijkt niet echt een standaard (inch) maat te zijn; iemand een idee welke sleutel hier goed op past? 1/4 is te klein (geprobeerd met dopsleutel set) en 3/8 is te groot.
Laatst gewijzigd door Caesar op 29 jan 2020 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door benkr »

Ik heb die rem gezocht en gevonden, heeft een 12 mm asgat met spiebaan, en de tegenplaat, zeg maar de vaste wereld, mist.
Heeft het zin om wat foto's te plaatsen? Je mag hem helemaal gratis hebben als je wilt.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

benkr schreef: 29 jan 2020 19:31 Ik heb die rem gezocht en gevonden, heeft een 12 mm asgat met spiebaan, en de tegenplaat, zeg maar de vaste wereld, mist.
Heeft het zin om wat foto's te plaatsen? Je mag hem helemaal gratis hebben als je wilt.
Foto's zijn altijd goed ter informatie voor het nageslacht, maar je zou hem ook mee kunnen nemen t.z.t naar de CNCdag; voor die tijd heb ik toch weinig tijd om er stevig naar te kijken, hoewel mijn nieuwsgierigheid en enthousiasme voor de reparatie/inventarisatie het toch altijd wint van de belastingaangifte en het grasmaaien.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

Zo kleine update na relatief lange tijd. Ben zelf bijna alleen maar weggeweest, maar ik heb snel nog een middagje kunnen pielen aan de draaibank (en freesbank want die wil ik werkend hebben op de CNC meeting).

Ik heb even gespeeld met de 8 dipswitches in de DRO. Door ze een voor een te verzetten ben ik erachter gekomen wat ze doen: reverse (omdraaien aflezing) van x- en y-as, 100-en of 1000-en nauwkeurigheid x- en y-as, verdubbelen/enkel x- en y-as en 2 laatste weet ik niet; die doen volgens mij niets; zou goed van de 3-as kunnen zijn omdat intern op het PCB te zien is dat er ook een 3e aansluiting mogelijk was.

Daarnaast heb ik de koppeling voor de draadsnij-aandrijving ontmanteld en wat tips gekregen over de gebruiker op het andere engelse forum. Blijkt dat de breekpen er nog inzat, maar verkeerd geinstalleerd en onder de behuizing was gekropen. Dat is nu ook opgelost, nog wel wat omkeer speling (10mm) omdat de trapazium draad in de lengte heen en weer kan schuiven. Achteraf denk ik dat ik vergeten ben een borgschroefje vast te zetten wat de draad tussen 2 lagers inklemt.

Daarnaast wat basis snijgereedschap gekocht, maar meeste is helaas te groot voor mijn Dickson toolholders, dus die moet ik eerst even uitfrezen zodat er 20mm toolholder erin passen. Ik moest de toolpost nog ontmantelen omdat 1 van de 2 zijde geen gereedschapshouders accepteerde (paste net niet); maar na goede schoonmaak van de eccentrische as, loopt dat ook weer mooi!

Ook een 2e hands 3 fase VFD gekocht, maar nog geen tijd gehad om die deugdelijk te installeren. Ik wil die integreren met in het bestaande knoppen paneel die er op dit moment op zit, zodat het allemaal zo 'orgineel' mogelijk blijft. dat is even wat meer werk, maar uiteindelijk wel netter! Uiteraard komt er wel een potmetertje + LCD bij om het toerental te kunnen regelen en aflezen.

Daarnaast heb ik een volle dag nodig gehad om de 3 fase opnieuw aan te leggen en te splitsen naar 3 stekkers (1 compressor, 1 draaibank, 1 voor toekomst gereedschap), want vorige bewoner had er een potje van gemaakt. Nu allemaal netjes 2.5mm2, 5 aderig (sommige was nog 3 aderig, zonder aarde dus)

Ik heb al een eerste stukje gedraaid met mijn Chinese wisselplaatjes en dat gaat eigenlijk heel goed, behalve dan dat ik er al 2 gesloopt heb tijdens proef draadsnijden (principe testen, ik weet dat hetn iet het juiste profiel is); blijkt dat ik eerst een uitloopje moet draaien, want zomaar onder spanning stoppen vind ie niet fijn. De filmpjes van Crispyn vind ik daar erg leerzaam voor.

Ik heb geen tijd gehad om foto's te maken, maar voor degene die op de CNC meeting komen, dan zul je het vanzelf wel zien! Ik ben echt blij met de machine en ik hoop snel de tijd te vinden om er echt mee aan de slag mee te gaan!
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Caesar »

Kleine update voor de draaibank!

Allereerst heb ik met uitgebreide hulp van een medeforummer een onafhankelijke 4klauw op een Camlock 3 achterplaat gedraaid. Veel van hem geleerd en dat loopt heel mooi op de spindel! Kan ik eindelijk rare objecten inspannen. Volgende project wordt om een ER32 spantang-houder op een achterplaat te draaien zodat ik zelf nauwkeurig rond staf en spindels kan inspannen om ze op maat te draaien voor de freesbanken:

Afbeelding

Ook heb ik samen met de nieuwe frees en de draaibank natuurlijk mijn eerste instrument gemaakt, namelijk een draadsnijklokje voor de draaibank. Het is moeilijk om aan hulpstukken te komen voor deze draaibank (vaste/losse bril, draadsnijklokken etc), maar n.a.v. dit topic (https://www.model-engineer.co.uk/forums ... ?th=143660) ben ik erachter gekomen dat de draadsnijklok een 21 en een 20 tandwieltje heeft om op de 6mm pitch spindel mee te draaien.

Bovenstaand draadje had al het rekenwerk al gedaan (20 tands, module 1.91), dus na een 20 tands tandwiel ingetekend te hebben in NX heb ik deze uitgefreesd met een 2mm freesje op de nieuwe freesmachine. Toen een asje gedraaid van een oude bout, een hele simpele behuizing gefreesd (heel ruw gedaan, alleen happie erui) van een rest stukje alu op de BF25, en een gaatje gedraaid voor een lagertje in de onafhankelijk 4-klauw en de dial afgedraaid te hebben, is er resultaat geboekt. ik moet nog wel de nummers 1t/m 6 erop ponsen/graveren, maar nu met tapeje voldoet het even. De lijntjes heb ik er wel al in gegraveerd zodat de verdeling i.i.g precies is. Behuizing wil ik nog een keer opnieuw frezen zodat het er wat minder brollerig eruit ziet, maar met een drukke agenda is functioneel soms beter dan mooi!

Origineel klokje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Tandwieltje frezen:

Afbeelding

Tandwieltje snel testen, lagertje hoort daar niet

Afbeelding

End resultaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding






Daarnaast heb ik met beetje geluk een meelopende bril gevonden voor de draaibank, die krijg ik hopelijk volgende week binnen!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door hfjbuis »

Is toch mooi dat je alles werkend krijgt!
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door Leeuwinga »

Ik kon nergens zo,n meeloper krijgen, vandaar ewr zelf maar een gemaakt;

20936
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Harrison M250 gekocht!

Bericht door JanSr »

assink schreef: 28 jan 2020 10:23 Je zou kunnen gaan voor een VFD met een dikke remweerstand.
Ik heb geen van beide op m'n draaibank en ik mis het niet, met schroefdraad snijden zet ik 'm gewoon snel in z'n achteruit.
Die remweerstand begrijp ik niet. In vrijwel elke VFD zitten de functies acceleratie tijd en deceleratie tijd:

Afbeelding

Als je die deceleratie tijd kort instelt, bijvoorbeeld 2 sec, stopt het ding abrupt, ook met een flinke last. Daar komt geen remweerstand aan te pas.
Ik doe het al jaren zo. De VFD's die ik heb: Altivar, Siemens en Optidrive. Vermoedelijk wordt het ding dan kortstondig "omgepoold" door de software.
Plaats reactie