Losse kop afstellen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Losse kop afstellen

Bericht door willy wonka »

Hi
Heb zo'n bokkiewokkie draaibank van HBM voor wat snel draaiwerk.
Echter de morse conus voor de boorkop (zit een lipje aan) gaat nooit helemaal in de losse kop. Waardoor deze niet goed vast zit.
Valt dit nog uit te stellen zonder het lipje eraf te slijpen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Losse kop afstellen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb zo'n zelfde bokkiewokkie!

Dat kun je niet afstellen, afslijpen is de oplossing. Voor de conussen met draad, moet je er op het einde een dopje in draaien!

Monteer een boorkop er op met een dikke as er in. Plaats de as in de kop en steek hem af net op het einde van de hals, voorbij het geslepen gedeelte. De lip in de vierklauw plaatsen gaat misschien ook. Is de conus van goede kwaliteit (hard) dan gaat het met de flex.

Controleer ook de uitlijning van de kop. Die van mij stond vertikaal 0.01 mm te laag, wel recht, heb ik zo gelaten. Horizontaal stond hij 0.12 mm scheef over 50 mm gemeten. Dit kun je aanpassen door aan het bovenste deel van de kop links of rechts (vertikaal) ,wat af te schuren. Is niet moeilijk, wel bewerkelijk. Heeft mij een middag van de straat gehouden.

Zelfs 0.01 mm scheefstand over de slag van 70 mm, levert bij gebruik van een lange boor/ruimer toch een behoorlijk te ruim gat op.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Losse kop afstellen

Bericht door willy wonka »

Dacht dat het wellicht te stellen was. Dus niet! :)
Heb de lip korter geslepen en past perfect nu.

Ik heb hem tot mijn verbazing niet te hoeven af stellen. Draai 280mm as op <= 0,01mm
Best aardig voor het geld en de kwaliteit/afwerking van het ding.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Losse kop afstellen

Bericht door hfjbuis »

willy wonka schreef: 25 jan 2020 13:22 Ik heb hem tot mijn verbazing niet te hoeven af stellen. Draai 280mm as op <= 0,01mm
Best aardig voor het geld en de kwaliteit/afwerking van het ding.
Niet slecht voor zo'n chinees af fabriek!

Voor tussen de centers draaien maakt mij de scheefheid niet uit. Beide einden opmeten en dan geen as maar een conus draaien die de fout corrigeert. Gaat veel sneller als proberen de conus beter af te stellen.
Plaats reactie