Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door diode »

Gisteren heb ik van een kennis een cnc draaibankje overgenomen. Hij was me nog iets te goed dus we hebben het maar afgehandeld door deze machine over te nemen. Helaas is er op internet niet veel over te vinden behalve dat het ding door sharpecnc.com is gebouwd. Ik heb de fabrikant gemaild om meer info, maar hier eens informeren kan geen kwaad.
Het is een vrij kleine machine, weegt naar schatting zo'n 80 kilo. Ik schat een 30cm tussen de centers. Tot mijn verbazing is de machine wel voorzien van een servo op de spil en een automatische gereedschapswissel (4 posities). De machine schijnt via mach3 te worden bestuurd (pc is er bij).

Iemand bekend met dit merk of dit machientje? Ik heb zelf totaal geen kaas gegeten van draaibanken maar wellicht een leuk machinetje om ooit eens wat mee te doen. Ik heb echter eerst nog een laser en vacuümvorm machine waar ik wat mee moet gaan doen :lol:

Wat foto's:
19914
19911
19913
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door hfjbuis »

diode schreef: 14 feb 2020 17:09 Tot mijn verbazing is de machine wel voorzien van een servo op de spil
Dat verbaast mij niet. Mijn kleine 10 jaar oude HBM 300DC is af fabriek voorzien van een 500W servo motor (vermoedelijk DC) op de spil met een tandriem overbrenging. Het koppel is niet verkeerd, maar de regeling is wat traag. De spil heeft nu (af fabriek) alleen een toerental regeling via een potmeter (0..2500 RPM) maar zou met een andere driver ook positie gestuurd kunnen worden. (daarvoor gebruik ik nu een stappenmotor die met een hevel wordt in/uit geschakeld)

Die gereedschapswisselaar is ook interessant. Heeft die een "lock".

Waar voor dient het gedeelte onder de losse kop?

Mooi compact geheel!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door motormuis »

Waar voor dient het gedeelte onder de losse kop?


zo te zien een automatisch smeersysteem
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door diode »

De drive die er in zit voor de servo is minimaal 500W, een kleinere versie hebben ze niet. Ik verwacht dan ook dat het een 500W versie zal zijn. Gaat om dit model: http://www.elesy.cn/en/displayproduct.h ... ID=2271818

Of de wisselaar een "lock" heeft durf ik niet te zeggen. Ziet er wel redelijk robuust uit. Deel onder de losse kop is volgens mij een handmatige smeerautomaat/centrale smering.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door boutje »

Lijkt verdacht veel op het oude type SIEG KC4 of KC6 draaibank.

Heb ook ooit zoiets gehad.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door diode »

Dank voor de info. Het lijkt inderdaad wel wat op de Sieg KC4, dan de S variant. De machine die ik hier heb weegt geen 200kg zoals ze bij Sieg vermelden. Met 2 man kunnen we de machine net vanuit de auto op een karretje sleuren. Ik vermoed dat het gewicht eerder in de buurt van 120 tot 150kg zal zijn, nog zwaar zat :lol:
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door boutje »

Klopt wel met de machine die ik had.
Was ook met 2 man te tillen.

De nieuwere versie van de sieg heeft een onderkast en nog wat andere dingen waardoor die zwaarder is.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door diode »

Was er met die machine die jij had nog een beetje nauwkeurig te werken?
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door boutje »

Moet je eerlijk bekennen in het begin niet.
Maar heb de machine uit elkaar gehaald en weer netjes in elkaar gezet.
Vooral de z as spil zat knullig in elkaar.
Hier zaten de lagers niet goed opgesloten in het lagerhuis aan de hoofdspil kant.(trok die gewoon 0.5 mm heen en weer)
Toen was het goed.

Heb eens een serie van van 50 asjes gedraaid en ze zaten allemaal binnen 0.02 mm afwijking.(as stak wel ver uit de klauwplaat en dan krijg je al snel wat meer afwijking)
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door diode »

Dank voor de informatie. Wel zaak om de boel dus eens goed te bekijken.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door diode »

Deze machine gaat in de verkoop, ik kom er voorlopig niet aan toe om hier wat mee te gaan doen. De laser en vacuumvorm machine staan ook nog steeds onaangeroerd te wachten op wat aandacht...
En voor het merendeel van het werk wat ik met deze machine zou willen doen is de machine aan de kleine kant. Geen idee wat de machine waard is dus doe een bod. Machine is op marktplaats te vinden inclusief een uitgebreidere beschrijving en meer foto's.

https://www.marktplaats.nl/plaats/m1540 ... mympSeller
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door motormuis »

diode schreef: 23 apr 2020 16:43 Deze machine gaat in de verkoop, ik kom er voorlopig niet aan toe om hier wat mee te gaan doen. De laser en vacuumvorm machine staan ook nog steeds onaangeroerd te wachten op wat aandacht...
En voor het merendeel van het werk wat ik met deze machine zou willen doen is de machine aan de kleine kant. Geen idee wat de machine waard is dus doe een bod. Machine is op marktplaats te vinden inclusief een uitgebreidere beschrijving en meer foto's.

https://www.marktplaats.nl/plaats/m1540 ... mympSeller
wat moet ie kosten
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door diode »

Ik heb nog geen prijs in gedachten. Enige wat ik weet dat de machine mij zo'n 1700 euro heeft gekost en dat ik dat er niet voor zal krijgen.
Maar goed, het was de machine of het was helemaal niets wat ik zou krijgen.

Voor de paar honderd euro die nu is geboden gaat de machine echter niet weg. Dan laat ik hem nog wel een paar jaar staan tot ik tijd heb om er zelf eens naar te kijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Informatie gezocht over kleine cnc draaibank

Bericht door Kjelt »

Ik zou toch even een beetje tijd erin stoppen en kijken of ie het echt doet.
Een werkende machine die je kunt demonstreren levert heel veel meer op dan als je zegt dat hij bij de vorige eigenaar waarschijnlijk nog werkte ;-)
Plaats reactie