Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door Leeuwinga »

Deze discussie is zinloos en heeft niets meer met het onderwerp van doen.
Je kakelt als een kip zonder kop, en net of jij vooraan staat om belasting te betalen....
Voor mij is dit verder klaar. Het enige wat ik in gedachten had was om een link te geven om
cnc elektronika te laten repareren.
Cees
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Heren willen jullie dit even in een eigen topic doen en deze berichten hier verwijderen dank
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door andrefc101 »

Ik heb mijn servo’s incl. drivers en bedrading hier gekocht.
Perfecte service en ondersteuning, goede en nette producten!
https://m.szghauto.com/
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Leeuwinga schreef: 18 feb 2020 11:46 Dit is nu precies de reden dat zo,n machine hoewel vaak mechanisch nog goed werkend, door de defecte en verouderde elektronica
in verhouding "niets" meer waard is.
Klopt de machines zijn maar weinig meer waard. zeker als er storing inzit .
Maar wat is veel geld voor nieuw spul ?
Ik zit nu op.
Motoren en drivers voor de Z en X € 800
ELS PRO incl uitbreiding kaart € 600
Regelaar voor de hoofd motor € 250
KO spindels, motorsteunen, eindschakelaars.kabelrupsen, tandriem poulies, tandriemen etc etc zit allemaal al in de machine.
dat is anders toch ook een aardig opkopende kostenpost en kost best wel veel tijd om dat allemaal te maken en netjes te installeren.
Knoppen, relais, kabels, etc kan allemaal hergebruikt worden. en is nog goed spul ook.
De tos is van 1996 kan voor wat ik daar voor afgegeven heb echt geen vergelijkbare conventionele bank kopen.
Ben straks voor nog geen € 3000 wel klaar.
Nadeel is wel dat zo,n machine voor het beperkte werkbereik ( 750x320 ) een behoorlijke footprint heeft van 2200x1500 en ook wat lastig te verplaatsen is .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Na al het afbreken, aan de opbouw begonnen.
Kabelgootjes en din rail gemonteerd .
Stroomtoevoer gemaakt. Hoofdschakelaar op een makkelijke plaats gemaakt, Freq regelaar voor de hoofdmotor opgehangen en het display van dat ding ook naar de voorkant van de machine gebracht.
Kabeltjes uitzoeken en labeltjes er aan, dat is best nog wel een klusje.
Morgen zien dat ik alle drie de pompen aan relais kan hangen Koelpomp , olie pomp voor smering tandwielkast en lagers , en de pomp voor centraal smeersysteem.
Voor het 24 volt systeem zat er een 3 fase transformator in, snak niet zo goed waarom zelfs een 240 watt 24 volt voedinkje een 3 fase trafo nodig heeft , maar goed ik heb dat ding nu eenmaal dus gewoon hergebruiken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Draadzooi een beetje opgeruimd, als alles zo in een grote bos achter de machine hangt heb ik toch wel een beetje het idee van waar ben ik aan begonnen.
Maar zo word het weer overzichtelijk.
Voeding en encoder kabels voor de motoren lopen in de voorste kast. boel een beetje gescheiden houden voor het overzicht.
morgen maar weer een paar uurtjes verder, heel erg hard gaat het niet, blijft toch wel een puzzel
20008
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Weer een beetje verder.
Pompen voor de smering van de kop en de lijbanen draaien, ventilator van de hoofd motor draait.
Kijkglaasje om te zien of er olie gepompt word is niet af te lezen, daar even iets anders voor verzinnen, wil dat wel makkelijk zien
Motorsteun voor de X aangepast , tandriem poelie op maat gemaakt , kraagje moest een stukje af, allemaal niet zo spannend .
Maar aan de motor zat voor de encoder een nogal knullig stekkertje, zat ook een verlengkabel bij. Niet alleen is dat ding aan een kant wat te kort. maar krijg dat ding ook met gen mogelijkheid in de bestaande kabelrups.
Al wel in de kabelrups een mooie afgeschermde kabel voor de encoder die op de andere motor zat. met een heel andere stekker natuurlijk.
Geprobeerd het stekkertje van de motor open te maken, dat s uiteindelijk wel gelukt in een heleboel kleine stukjes . en het kabeltje wat er aanzat was ook niet afgeschermd.
Dekseltjes van de motor af en de afgeschermde kabel rechtstreeks op de encoder aangesloten.
Ja als ik nu een keer dat ding moet wisselen dan moet ik dat weer loshalen in plaats van een stekker verbinding . jammer dan.
aan de kant die in de besturing kast uitkomt gelijk een goede metalen stekker monteren , dat zit dat tenminste redelijk in elkaar .
Nu maar hopen dat de Chinees een beetje snel is met het opsturen van de servo voor de Z.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 21 feb 2020 21:33 Ja als ik nu een keer dat ding moet wisselen dan moet ik dat weer loshalen in plaats van een stekker verbinding . jammer dan.
Een stekker is een bron van storingen, nu dus een minder. Als het goed is, hoeft die (voorlopig) niet meer los en zo niet, kun je er dan altijd nog een stekker tussen maken.

Dacht dat boogschieten, draaien en frezen jou ding was....
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

hfjbuis schreef: 21 feb 2020 22:39
Dacht dat boogschieten, draaien en frezen jou ding was....
Boogschieten dan ben je met een ander in de war, maar ja ik houd mij liever bezig met draaien en frezen.
Elektronica is niks voor mij, maar dit is simpele elektro, draadjes en relais daar kan ik mij wel mee redden.
Als er straks toch een hoop ingeregeld moet worden dan beginnen de problemen pas
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 21 feb 2020 22:52 Boogschieten dan ben je met een ander in de war
Oh ja, die met die snor!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

eerst maar eens even een nieuw kijkglaasje gemaakt, of eigenlijk een nieuw kijkkunststofje.
Had nog een stukje doorzichtig rond liggen.
Gaatje boren en van binnen helemaal mat natuurlijk. Gewoon proberen goed gas er op en een ruimer er in, mooi helder.
schroefraad er op, rubber ring er achter en klaar.
zodra de oliepomp aangaat direct goed te zien, ding vult dan voor de helft met olie, zie wel hoelang het ding redelijk helder blijft.
Eenvoudige oplossing, maar kan nu wat zien tenminste.
20025
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

een vraag.
KO van de z heeft een spoed van 10 mm , daar word de aandrijf servo 1 op 1 aan gekoppeld .
Nu weet ik dat als je een stappenmotor meer stappen per omwenteling laat maken je nogal nogal veel verliest .
Hoe gaat dat bij servo,s ??
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door benkr »

Zo'n servo draait waarschijnlijk 3000 rpm, ik geloof niet dat je je KO spindel zo hard wilt laten draaien, dus wellicht is een vertraging daar wel heel erg goed op zijn plaats, met vertragen win je ook nog koppel, en wel in de omgekeerde verhouding.

3000 rpm met 10mm spoed geeft 3000 x 10mm = 30.000 mm / min, dat is 30 mtr/min, ik denk dat iets van 6mtr/min al aardig snel is, dat betekent eigenlijk dus 5 x vertragen. Nu kun je dat vertragen op 2 manieren oplossen, met een vertragingskastje wat je voor op de motor monteert, of met een tandriem en tandwielen met een 1 : 5 verhouding van tanden. Als je de ruimte hebt dan zou ik voor de tandriem gaan want een passend vetragingskastje vinden is weer een nieuwe uitdaging en over de prijs zullen we het maar niet hebben. Wordt denk ik wel een best brede riem, want met 5 x vertraging krijg je 5 keer zo veel koppel, dat moet die riem wel kunnen hebben. Gebruik daar het Maedler tool voor wat DaBit in mijn topic over tandriemen heeft gegeven, voor breedte, koppel en zo werkt dat best wel goed, maar soms geeft het ook rare resultaten, geef vooral alle variabelen zelf in.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Ben,
er zat een 2.9 Kw servo op, 1 op 1 heb daar dus een iets kleinere 2.6 Kw voor in de plaats besteld. motorsteun hoeft weinig aangepast te worden, tandriem schijven en de riem kan ik dan zo weer gebruiken, is een 40 mm brede riem.
Eigenlijk wil ik dat wel zo houden, een paar nieuwe tandriem schijven en een nieuwe echt goede tandriem is ook niet echt goedkoop en een hoop extra werk .
Maar wat doet een servo als je daar kleinere stappen op instelt ??
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie