Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door serum »

Hoe bevalt die ELS 4 PRO? heb d'r zelf ook naar zitten loeren. Dat teach in hebben ze wel makkelijk gemaakt met dat ding. Jammer dat je d'r geen gewone gcode naar toe kan blaffen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 07 mar 2020 17:27 Volgens mij zit je nog te wachten op die servo motor plus driver.
Ik heb er momenteel eentje thuis liggen, weliswaar een kleinere versie (400 Watt) maar verder identiek.
Dat instellen is best nog wel een dingetje, ik heb er nu een paar uur aan besteed, maar ik krijg er nog geen beweging in.
Ik denk wel dat ik weet waar de schoen wringt, maar dat zal blijken als ik weer bezig ga, en dat zal maandag zijn denk ik.

Oh, ik heb er voor me zelf ook maar eentje besteld van 1,2 kW voor op de Emco, ik ben het wel beu dat ik niet verder kom met die andere servo dingen, nu maar op deze manier dan.

Standaard praten die dingen geen step/dir, net zoals ze niet zijn ingesteld voor sturing met een potmeter.
Je moet dan een aantal parameters wijzigen om dat goed te krijgen, maar er zijn er enkele bij die knap wazig zijn, dat is het probleem.

Ik heb de Chinezen om hulp gevraagd, ik ben benieuwd of ik nog iets van hun ga horen.
Deze heb ik besteld voor de Z as weet in in hoeverre die dingen allemaal gelijk zijn , die closed loop set voor de X zit ook al zo,n soort driver bij . Heb eerlijk gezegd nog niet eens in de handleiding gekeken, hoe en wat.
Doe 1 ding tegelijk, dat is meer dan voldoende om hoofdpijn van te krijgen.
https://nl.aliexpress.com/item/40007103 ... 4c4dav4Rn3
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

De servo gisteren binnen gekregen, heeft wat lang geduurd ,
Maar de verkoper heeft dus blijkbaar een mogelijkheid om vanuit China eerst naar Duitsland te sturen.
En dan dus geen invoer en BTW , Dat scheelt toch leuk op een aankoop van ruim € 400
En de verzending was ook nog eens iets voordeliger dan rechtstreeks.
Maar goed het ding er in gehangen. Originele motorsteun moest de pasrand en boutpatroon aangepast worden, maar veel minder werk dan alles nieuw maken.
20147

Waar de originele beeldbuis en een bedien paneel zat , paste exact een 22 inch LCD monitor. dat ding maar gelijk als deurtje gemaakt , en de ruimte erachter is ruim voldoende voor de drivers en een mini PC.
Ding is eigenlijk alleen bedoeld om een tabelletje op te zoeken of een tekening te bekijken.
Verder ook maar de hoofdschakelaar binnen handbereik , en het paneeltje van de freq regelaar
20148
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Geneuzel op de mm2 , connectoren solderen.
En dan word het een kwestie van alle parameters instellen voor zover nodig .
20159
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door assink »

Goede oefening voor de motoriek, en een goede toepassing van een machineklem. Is die hydraulische klemming toch nog ergens goed voor :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door DaBit »

Geneuzel op de mm2 noemt-ie dat.... En een M20 bout is een lief klein boutje :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 23 mar 2020 13:18 Geneuzel op de mm2 noemt-ie dat.... En een M20 bout is een lief klein boutje :lol:
:lol: dat zat ik me ook te bedenken.
Nog een tip als het solderen lastig is (losse draadjes etc.) doe om het draadje er een stukje krimpkous omheen dat isoleert de onderlinge pinnen.
En je weet het, anderhalve meter afstand houden, oh nee 2,54 mm in dit geval :lol:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 23 mar 2020 13:18 Geneuzel op de mm2 noemt-ie dat.... En een M20 bout is een lief klein boutje :lol:
20177
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door DaBit »

Da's een lief klein moertje. Ik zou 'm even in een bakje doen anders ben je 'm zo kwijt :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door Kjelt »

Waar is de rest van het schip gebleven ? :lol:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Alle afdek kappen kunnen er weer voor, begint zowaar weer op een complete machine te lijken.
Originele besturing kast zo ongeveer 3/4 minder diep gemaakt , heb nu zo,n 25 cm om mij tussendoor te wurmen als ik er eens achter moet zijn, past net .
20185
20186
In theorie kan ik praktisch alles
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door JanF »

Remco, respect!
Ik vind dat je hem super aan pakt.
Wordt zo weer een prima machine die weer jaren mee kan!
Groet,
Jan
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Vandaag de flens binnen gekregen voor de klauwplaat , € 186.76 voor een plaatje staal met 4 boutjes , alstublieft ,dank u wel .
Vraag mij af wat de treksterkte van die bouten is 10.9 of hoger ?? wie heeft een idee?
Zit maar met m8 in de flens en de aantrekmoer is dan m12 .
Maar heb nu in ieder geval 1 flens , ga toch echt wel een poging doen om er zelf een paar bij te maken.
Deze is dan voor de 250 mm 3 klauw , moet dan nog een 200 of 250 mm 4 klauw en een 160 mm 3 klauw .
Nog kijken of ik er een spantangsetje bij kan vinden . maar dan wel tot 50 mm of zoiets.
In theorie kan ik praktisch alles
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door motormuis »

Hoi Remco ik denk dat ik wat heb gemist
wat voor aansluiting heb je op de hoofdspindel
heb gisteren een opspanplaat besteld met camlok 5 200 mm kost 102 euro +14 euro verzendkosten
Plaats reactie