Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

toch nog even gekeken of wat Ben voorstelde mogelijk is , dat gaat niet lukken. Geen ruimte om op de spindels een grotere poulie te monteren, is geen plaats voor .
Die servo is trouwens 2500 toeren, maar wanneer zal het koppel hard in gaan zakken ? vermoed dat het bij 1500 toeren al onderuit zal gaan.
Dus bij 1000 toeren is dat 10 meter per minuut, ding is TDC 750 mm maakt dus 4 sec over die 750 mm of bij 1500 toeren 3 sec
Dat lijkt mij wel een redelijke snelheid ,
Maar de vraag blijft dus .
ik zal micro stepping in moeten gaan stellen, gaat dat dan ten kosten van koppel van de servo ?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door benkr »

Geen idee, echt helemaal niet.
Ik denk eigenlijk dat het geen verschil maakt, als je maar beneden of gelijk aan de encoder resolutie blijft.
Maar kun je dat wel instellen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 24 feb 2020 21:55 toch nog even gekeken of wat Ben voorstelde mogelijk is , dat gaat niet lukken. Geen ruimte om op de spindels een grotere poulie te monteren, is geen plaats voor .
Die servo is trouwens 2500 toeren, maar wanneer zal het koppel hard in gaan zakken ? vermoed dat het bij 1500 toeren al onderuit zal gaan.
Dus bij 1000 toeren is dat 10 meter per minuut, ding is TDC 750 mm maakt dus 4 sec over die 750 mm of bij 1500 toeren 3 sec
Dat lijkt mij wel een redelijke snelheid ,
Maar de vraag blijft dus .
ik zal micro stepping in moeten gaan stellen, gaat dat dan ten kosten van koppel van de servo ?
Kun je denk ik zien in de datasheet van de motor ?
Maar even voor de duidelijkheid je hebt het over een servo waar het koppel rond 1500 toeren al inzakt en je hebt het over microstepping. Dan is het denk ik geen echte servo maar een hybride closed loop stepper toch? Bij een servo heb je geen microstepping maar een encoder resolutie van tussen de 17 en 28 bits of meer per rotatie.
Ik denk dat je wilt experimenteren als ze gemonteerd zijn, kijken wat het doet op jouw machine.

https://www.kollmorgen.com/uploadedFile ... _FINAL.pdf
Servo motor resolution is theoretically infinite, but in closed-loop operation, system positioning depends primarily on the resolution of the feedback device be it a sine encoder, resolver or a digital (TTL) type encoder. Today’s high resolution feedback devices can approach between 221 [2,097,152] to 228 [268,435,456], counts per motor revolution, plus the optional multi-turn capability (typically up to 4096 turns). Multi-turn capable feedback devices are available for an axis’ absolute positon on machine power-up eliminating the initial axis power-up homing cycle.
Stepper systems have a difference between their theoretical and actual resolution. For example, a two- phase, full stepping, 1.8° step-angle motor may have 200 possible positions in one revolution (360°/1.8°), but whether or not it’s achieved depends on how the motor was sized for the application. The same is true of half stepping and microstepping motor drive modes. A 1.8° microstepper, though specified as having ten microsteps per each full step, cannot necessarily find any position within 0.18°.
Additionally, several commanded microsteps may be required before there is enough torque build-up to overcome friction and load inertia. In a real-world situation, the motor could easily jump one or more microsteps beyond the number commanded and stabilize there. When positioning-resolution requirements need to exceed 200 steps per revolution, steppers may utilize a feedback encoder to achieve upwards of 1000 steps/rev.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Kjelt .
Neen het is geen hybride,
ik lees encoder line number ( ppr) 2500

https://nl.aliexpress.com/item/40007103 ... 4c4ddbF7hm
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 24 feb 2020 23:40 Kjelt .
Neen het is geen hybride,
ik lees encoder line number ( ppr) 2500
Dat is zo te zien een dikke ac servo 8)
Die hebben volgens mij geen microstepping.
Die driver vertaald dan de inkomende steps naar zijn setpoint.
Koppel is dan meestal praktisch constant van 0 tot zijn nominale toerental, bij deze 2500 rpm. Of ik moet er heel erg naast zitten.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Ja die had ik al gezien. nadat ik dus al het een en ander besteld had .
had motorsteun dus aangepast, het pasgat was te klein, in de draaibank , uitklokken op het gat en keurig op maat .
Aaleen nooit gezien dat het gat dus niet in het midden van de plaat zat, goed een cm uit het midden.
Niet op gelet dus bij het monteren van de motor, het geheel er in gemarteld, dat ging nog niet zo heel makkelijk, en de tandriem lag er slap om dus .
ding er weer uit, motor een halve slag draaien want ik wil wel de draaddoorvoer aan de onderkant hebben en het ding weer terug , de middag al weer mooi om toen het een maal goed zat
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Intussen al weer wat verder .
De ELS besturing aangesloten en door middel van het nieuwe handwiel extention board De meest gebruikte knoppen naar buiten gebracht en handwiel er op .
Vind het zelf wel prettig als de meest gebruikte knoppen wat groter zijn en wat ruimer opgezet, de ELS is een heel leuk compact ding maar dat betekend ook kleine knopjes.
Als alles werkt en er tijd over is maar eens een netter paneeltje maken, maar voor nu werkt een recyclet stukje alu plaat en een viltstift ook.
Met een beetje geluk en de nodige hulp hop ik dat zaterdag de hoofdmotor draait.
De servo voor de Z is eindelijk verzonden, nog even geduld dus .
20087
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door DaBit »

Och, mijn Emco draait al jaren met zo'n zelfde met viltstift voorzien van belettering frontpaneeltje. Is volledig functioneel. Als-ie mooi had willen worden had-ie maar door moeten leren voor koelkast.

Ik heb alleen geen 'O Shit'-knop :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door assink »

Haha, geniaal die knop :lol:

Denk dat je wel de grootste machine hebt met een ELS, het wordt een beetje een teach-in machine zo?
Denk dat de meeste ELS besturingen op een conventionele machine zitten, maar zo kun je wel snel alles live aan de machine programmeren zonder al te veel poespas.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

assink schreef: 05 mar 2020 15:34 Haha, geniaal die knop :lol:

Denk dat je wel de grootste machine hebt met een ELS, het wordt een beetje een teach-in machine zo?
Denk dat de meeste ELS besturingen op een conventionele machine zitten, maar zo kun je wel snel alles live aan de machine programmeren zonder al te veel poespas.
De meuser is wat bereik betreft net een klein stapje groter. Toss is maar 750x320
Ja de meeste zullen op een conventionele machine zitten, maar een machine met een probleem met de oude besturing hiermee ombouwen is eigenlijk veel makkelijker . Ko spindels zitten er al in, Motor steunen , kabelrupsen, tandriem wielen en tandriemen alles eigenlijk wat je anders nog een keer in moet gaan bouwen.
OK motorsteunen moesten wel iets aangepast worden, Pasrand van de motor en gaten patroon kwam niet overeen, maar dat is toch minder werk dan alles nieuw maken.
En zo,n defecte machine is best wel een stuk voordeliger dan een werkende vergelijkbare conventionele bank.
De eenvoud van bediening is juist dat ik voor de ELS gekozen heb, en er komen regelmatig updates met verbeteringen / uitbreidingen .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

It,s Alive.
In ieder geval de hoofd motor draait, was best nog wel even een dingetje.
Had dat zelf nooit voor elkaar gekregen dus Hans echt heel erg bedankt .
Eerste poging klonk het ding alsof er geen lager meer inzat, maar na de nodige tuning loopt het heel erg mooi.
Denk dat ik nog maar een poosje op een krukje ga zitten te kijken hoe het ding draait.
Nog wat draadjes aan elkaar knopen en geduldig wachten op de laatste bestelling uit China .
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door benkr »

Volgens mij zit je nog te wachten op die servo motor plus driver.
Ik heb er momenteel eentje thuis liggen, weliswaar een kleinere versie (400 Watt) maar verder identiek.
Dat instellen is best nog wel een dingetje, ik heb er nu een paar uur aan besteed, maar ik krijg er nog geen beweging in.
Ik denk wel dat ik weet waar de schoen wringt, maar dat zal blijken als ik weer bezig ga, en dat zal maandag zijn denk ik.

Oh, ik heb er voor me zelf ook maar eentje besteld van 1,2 kW voor op de Emco, ik ben het wel beu dat ik niet verder kom met die andere servo dingen, nu maar op deze manier dan.

Standaard praten die dingen geen step/dir, net zoals ze niet zijn ingesteld voor sturing met een potmeter.
Je moet dan een aantal parameters wijzigen om dat goed te krijgen, maar er zijn er enkele bij die knap wazig zijn, dat is het probleem.

Ik heb de Chinezen om hulp gevraagd, ik ben benieuwd of ik nog iets van hun ga horen.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door Leeuwinga »

Modernere drives kun je vaak met bijbehorende software tunen.
Zo ken ik dit bij de wel kleinere drives (clearpath) erg handige features incl auto-tuning.
Bij analoge drives moet je inderdaad te werk gaan om de PID funkties in te stellen met trimpotmetrs.
Goede kennis van deze parameters en hun funkties moet je dan je eigen maken.
Veel van deze funkties worden uitvoerig op het internet geschreven.
Uiteraard ken ik je drives totaal niet maar gezien de leeftijd zou ik mij kunnen indenken dat deze analoog zijn.
Daar kan inderdaad heeeel veel tijd in gaan zitten.
Succes
Plaats reactie