2x Cazeneuve HB575 teach-in

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

spinningwheels schreef: 04 mar 2020 18:20 Misschien is wel een goede vuistregel dat de fabrikant van de draaibank dat al voor je uitgezocht heeft.
Als het prima met een 400 watt servo had gekund dan had de fabrikant er hoogst waarschijnlijk geen 2.8 Kw ingestopt
Zou kunnen, maar dat hoeft niet perse zo te zijn. Misschien hadden ze wel net een grote partij 2.8kw servos over van een ander project. Of was het goedkoper om één type te kopen ipv verschillende types.
assink schreef: 05 mar 2020 07:46 Als je kijkt wat het support weegt van zo'n draaibank, en de geleiding met de nodige weerstand kan ik zo'n zware motor wel geloven.
Ik zou ook kijken voor een moderne aansturing voor de huidige servo, als die de prijs van een nieuwe servo en driver overstijgt kun je altijd nog daarvoor kiezen :lol:
Maar hoe weet ik wat een goeie driver is voor de huidige servos? Type is Baumuller DS 71-C:
20088

Ik ben met SZGH in overleg voor de prijzen van nieuwe servo's. Is dus even afwachten wat dat gaat kosten.
Ik dacht in eerste instantie dat de support zo'n 100kg was. Maar als die van hfjbuis al 60kg is, zal die van mij wel wat zwaarder zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Kjelt »

Ipv naar het vermogen kun je misschien naar het moment kijken en dan liefst het moment vs rpm grafiek vergelijken als je die tenminste kunt vinden van de oude motor.
De afgelopen dertig jaar zijn de magneten een stuk verbeterd en de motoren dus ook krachtiger geworden, heb ik me door een collega laten vertellen.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Van de huidige servo's weet ik dat het continu koppel 9.8Nm is en piek 14.6Nm. Van de SZGH-11180DC, de 1800w versie, is dat continu 6Nm en piek 18Nm. Continu dus wat lager, piek wat hoger.

Van de SZGH-09075DC, 750w voor de X-as, is het koppel 2,4/7,1Nm. Die wou ik met 2:1 vertraging doen, dus dan wordt het 4,8/14.2Nm. Lijkt mij ook niet verkeerd.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

EEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIINDELIJK weer een update.

Direct de week nadat ik de draaibanken gekocht had, kwam er op Marktplaats een advertentie voorbij van een camlock D1-6 drieklauw, vierklauw en opspanplaat. Dichtbij en niet duur, dus direct maar gekocht. Ik dacht, dan heb ik in elk geval een passende klauwplaat om mee te beginnen. Ze waren wel een beetje heel erg vies, dus heb ze eerst maar schoon gemaakt, gestraald en van nieuw vet voorzien.

20861
20862
20863
20864

Voor de liefhebbers van nostalgische documentatie:
20865
20866
20867
20868
20869
20870

Ik ben eerst begonnen met het demonteren van de draaibank die het meest gebruikt is. Zo kon ik mooi kijken hoe alles in elkaar zit zonder al te bang te hoeven zijn dat ik iets verniel wat ik nodig heb.
20873

Maarja, dit is de eerste keer dat ik een draaibank uit elkaar haal. En wat doe je dan? Iets fout natuurlijk. :lol: :roll:
De servo van de Z-as kwam er erg moeilijk af. De askoppeling hield hem goed vast. Ik heb vanalles geprobeerd. Wrikken, schroevendraaier er tussen, verwarmen, WD40. Niets hielp, dus toen uiteindelijk met twee personen de askoppeling uit elkaar getrokken en "veren" doorgeknipt. Het voordeel van toen hij er eindelijk af was, was dat ik eindelijk goed kon kijken waarom hij eigenlijk zo vast zat. Het probleem en de oplossing waren eigenlijk heel simpel. Er zat een conische pen door de adapter en de as heen. Klein tikje met een pendrijver en los! Leermomentje.

20872
20874

Toen maar weer voorzichtig verder met demonteren:
20875
De kogelomloopspindel van de Z-as:
20876
De Baumuller 15kw hoofdservo uit z'n kooi bevrijd:
20877
Bevestiging van de Z-as servo:
20878
Bevestiging van de X-as servo:
20879
Smering voor de geleidingen van tandwielkast. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe dit precies werkt met het ventiel er tussen. Waarschijnlijk pompt hij standaard naar de tandwielkast en 1x in de zoveel tijd wat nieuwe olie naar de geleidingen. Ik heb de slangen gevolgd, maar snap ze nog niet allemaal.
20880
Hier moet de nieuwe 5.5kw hoofdservo komen. Als het goed is, is er nu zoveel ruimte dat ik de regelaar daar ook kwijt kan. Zo wil ik proberen om alle elektronica in de draaibank zelf onder te brengen, zodat er geen aparte kast met besturing meer bij staat.
20881
De kast van de monitor. Komt een touchscreen en pc in. En wat hardware knoppen voor de bediening.
20882
De twee 15kw's naast elkaar :shock:
20883

Bij SZGH nieuwe servo's besteld. Was ook nog een heel gedoe. Communiceren met verkoopchinezen is een vak apart. Uiteindelijk op 25 maart een bestelling geplaatst voor een 5.5kw hoofdmotor, 1.8kw en 750w servo's voor de Z- en X-as. Zou verzonden worden met DHL. Maar het trackingnummer werkte niet. Bleek dat ze alles verzonden hadden met TNT omdat DHL een wachtrij had ivm de coronacrisis. Maar de weken daarna veranderde niks aan de trackingpagina, de hele tijd de status "Ophalen".. Meerdere keren gevraagd waarom het zo lang duurde. Volgens SZGH wou TNT de pakketjes niet meenemen omdat het totaalgewicht boven 100kg kwam. Lichtere pakketten krijgen blijkbaar voorrang. Gevraagd aan TNT, maar die vroeg om een ordernummer van het verzendlabel. Meerdere keren ordernummer gevraagd aan SZGH, maar geen ontvangen. Uiteindelijk heb ik gezegd, verzend maar via een andere pakketdienst. Toen hebben ze het bij Fedex aangeboden. Ik dacht daar gaan we weer, TNT is namelijk van Fedex. Maar direct de volgende dag werd bij tracking zichtbaar dat de bestelling onderweg was. Op 23 april verzonden, dus een maand na het plaatsen van de bestelling, en 29 april afgeleverd.
20884
20885
20886
Verschil tussen 15kw en 5.5kw:
20887
20888

Ondertussen heb ik Marktplaats alsnog goed in de gaten gehouden. Toen zag ik een mooie Pratt Burnerd 25cm camlock D1-6 drieklauw met binnenbekken, buitenbekken en max 3300rpm in nieuwstaat! Die kon ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan.
20889

Volgende stap is LinuxCNC. Ik had de Debian 7 iso gedownload en geinstalleerd toen ik er achter kwam dat hiervoor eigenlijk geen updates meer worden aangeboden om dat die linux versie nogal verouderd is. Ik begreep dat LinuxCNC ook op de nieuwste Mint 19.3 kan, dus die is inmiddels geïnstalleerd. Als interface ga ik een Mesa 5i25 en 7i77 gebruiken. Maar dat LinuxCNC ga ik nog wel een paar dagen bij zitten voordat het gaat werken. Leuke uitdaging. :lol:
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Leeuwinga »

proficiat, een PB klauwplaat in Super precision uitvoering , deze hebben een extreem rondloop nauwkeurigheid.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door DaBit »

Er is ook een LinuxCNC ISO gebaseerd op Debian 9 (Stretch):

http://www.linuxcnc.org/testing-stretch-rtpreempt/
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Eerste latency test met Mint 19.3 en LinuxCNC zag er niet zo goed uit. Servo thread max jitter 9.406.672ns en base thread max jitter 19.276.604ns. Toch maar even op zoek naar een videokaart...
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Harm J Seef »

Condensatoren hebben een gemiddelde technische levensduur van ca 10 jaar.
Het netwerkfilter-rookwolkje was dus te verwachten.

Op bezoek bij een cnc-refurbisch firma zag ik dat ze standaard alle condensatoren vervangen;
maar ze geven dan wel 5 jaar garantie op hun refurbisched spul.

In jouw geval zou ik alle elco's vervangen.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door benkr »

Volgens mij is er niets meer te vervangen, hij heeft denk ik besloten om de gehele besturing te gaan vervangen.

Maar als je al elko's gaat vervangen, vervang ze dan wel door typen die wel een betrouwbare leeftijd meegaan, er zijn echt heel veel elko's die een levensduur hebben van 1000 of 2000 uur, dat is relatief kort. Ook moeten het in sommige gevallen exemplaren zijn met een ESR beneden een bepaalde waarde, ook daar moet je rekening mee houden, en ook de max. rimpelstroom en frequentie zijn belangrijke parameters.
Dus ik zou die elko's misschien wel gaan vervangen, maar alleen als ik daar echt reden toe heb, als ik er eentje los soldeer en de capacitiet klopt nog aardig, en het dekseltje staat niet helemaal bof of is gescheurd, dan zou ik ze gewoon laten zitten.

Ik heb inderdaad wel eens meegemaakt dat van een videocamera echt alle elkootjes kapot waren, maar meestal valt het allemaal wel mee.
Op sommige plaatsen zitten wel elko's die met regelmaat kapot gaan, maar dat ligt dan meestal aan het feit dat ze niet goed gedimensioneerd zijn, niet alleen de capaciteit moet voldoende zijn, ook die ESR, rimpelstroom en frequentie zijn dan meestal de echte reden van overlijden.

Toevallig heb ik vorig jaar op mijn werk nog een aantal Delta laboratorium voedingen gerepareerd, met eigenlijk allemaal dezelfde fout er in.
Op advies van de serviceman van Delta heb ik op een bepaald klein printje toen een paar elkootjes gemeten, het bleek dat bij allemaal dezelfde elko kapot was.
De man zei toen ook dat ik echt niet naar de andere elko's hoefde te kijken, die waren met redelijke zekerheid gewoon okee.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Kjelt »

De meeste elcos zijn gespecificeerd op een paar duizend uur maar bij hun maximale temperatuur. Iedere tien graden C die je onder die maximale temperatuur blijft verdubbeld de levensduur. Een goede koeling en afstand van bv hete koellichamen komt ten goede aan de levensduur.
Als je elco dus gespecced is op 2000 uur bij bv 105 C en de temperatuur blijft ten alle tijden onder de 65 C heeft ie een verwachte levensduur van minstens 32000 uur. Als je elco max 85C spec heeft en 2000 uur en de temperatuur blijft ten alle tijden onder de 65 C heeft ie een verwachte levensduur van minstens 8000 uur.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 15 mei 2020 00:24 De meeste elcos zijn gespecificeerd op een paar duizend uur maar bij hun maximale temperatuur. Iedere tien graden C die je onder die maximale temperatuur blijft verdubbeld de levensduur. Een goede koeling en afstand van bv hete koellichamen komt ten goede aan de levensduur.
Als je elco dus gespecced is op 2000 uur bij bv 105 C en de temperatuur blijft ten alle tijden onder de 65 C heeft ie een verwachte levensduur van minstens 32000 uur. Als je elco max 85C spec heeft en 2000 uur en de temperatuur blijft ten alle tijden onder de 65 C heeft ie een verwachte levensduur van minstens 8000 uur.
Dan zou een gemiddelde besturing na 5 jaar toch wel kuren moeten gaan krijgen.
Mijn besturing staat 8760 uur per jaar aan, en dat al vanaf 1990 of zo. Boven de 65 graden zal het niet worden, maar het is te hopen dat daar iets beter spul in verwerkt is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Kjelt »

Tijd voor een controle dan Hugo.
Nu waren de oude elcos uit de vorige eeuw vanaf de jaren 80 wel wat robuuster gemaakt dan vandaag de dag waar de grootte en kosten tot een minimum uitgeknepen zijn, waardoor er ook aggressievere elektrolyten gebruikt worden die ook wel eens willen gaan lekken.

De jampotten (>4700uF) houden het ook veel langer vol, maar de kleintjes....
Dat zijn trouwens prima elcos hoor met die specificaties, a-merk en niet goedkoop. Maar er zijn ook 8000 uur op 105C elcos, dikker en duur voor speciale applicaties.

Ach ja er schijnen ook autos rond te rijden met meer dan 2 miljoen km op de teller terwijl de meesten van dezelfde serie al gerecycled zijn. Jij als product / quality man zou meer van de bathtub curve afweten dan ik. Specificaties zijn er ook vaak om verantwoordelijkheden af te schuiven en specificeren wat je minimaal mag verwachten, niet wat je maximaal kunt halen ;-)

Het blijft een soort van loterij.
Als je echte gegarandeerde lange levensduur wilt moet je naar droge condensatoren, tegenwoordig de polymeer aluminium elcos of de droge tantaal condensatoren maar die laatste hebben om verschillende redenen waaronder milieu en oudere natte versies die klapten een slechte naam.
Maar ik geloof dat ik weer een zijstraat ben ingeslagen.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Harm J Seef »

Elco's bevatten een electroliet (=zuur). Dagelijks gebruik onder nominaal niveau houdt ze fit.
Boven nominaal niveau treedt 'slijtage' op die de levensduur bekort.
Afhankelijk van gebruikt materiaal en electroliet zullen
niet gebruikte elco's door inwendige electrolyse vervallen.
SMD-elco's zijn berucht door hun korte levensduur en oplopende inwendige weerstand.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Eindelijk een update. Heb inmiddels nieuwe bevestigingsplaten gemaakt voor de servo's:

21384

21383

21382

En ik ben een beetje aan het puzzelen geweest met het bedieningspaneel. Er lopen namelijk al veel kabels door de kabelrups en het zou mooi zijn als ik die weer kon gebruiken voor de nieuwe bediening. Maar om te weten hoeveel aders ik nodig heb, moet ik natuurlijk wel weten welke knoppen en dergelijke er op komen. Daarom heb ik even een ontwerpje gemaakt:

21385

Het grappige is, ik heb nog nooit een draaibank bediend. Ik heb dus geen idee welke bedieningselementen het handigst zijn om snel en makkelijk een draaibank te bedienen. Het ontwerp is daarom gebaseerd op de knoppen die er al op zaten, plaatjes op internet en een beetje logisch nadenken. Het watermerk komt er natuurlijk niet op.

Ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben voor dit paneel.
Plaats reactie