EEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIINDELIJK weer een update.
Direct de week nadat ik de draaibanken gekocht had, kwam er op Marktplaats een advertentie voorbij van een camlock D1-6 drieklauw, vierklauw en opspanplaat. Dichtbij en niet duur, dus direct maar gekocht. Ik dacht, dan heb ik in elk geval een passende klauwplaat om mee te beginnen. Ze waren wel een beetje heel erg vies, dus heb ze eerst maar schoon gemaakt, gestraald en van nieuw vet voorzien.
Voor de liefhebbers van nostalgische documentatie:
Ik ben eerst begonnen met het demonteren van de draaibank die het meest gebruikt is. Zo kon ik mooi kijken hoe alles in elkaar zit zonder al te bang te hoeven zijn dat ik iets verniel wat ik nodig heb.
Maarja, dit is de eerste keer dat ik een draaibank uit elkaar haal. En wat doe je dan? Iets fout natuurlijk.
De servo van de Z-as kwam er erg moeilijk af. De askoppeling hield hem goed vast. Ik heb vanalles geprobeerd. Wrikken, schroevendraaier er tussen, verwarmen, WD40. Niets hielp, dus toen uiteindelijk met twee personen de askoppeling uit elkaar getrokken en "veren" doorgeknipt. Het voordeel van toen hij er eindelijk af was, was dat ik eindelijk goed kon kijken waarom hij eigenlijk zo vast zat. Het probleem en de oplossing waren eigenlijk heel simpel. Er zat een conische pen door de adapter en de as heen. Klein tikje met een pendrijver en los! Leermomentje.
Toen maar weer voorzichtig verder met demonteren:
De kogelomloopspindel van de Z-as:
De Baumuller 15kw hoofdservo uit z'n kooi bevrijd:
Bevestiging van de Z-as servo:
Bevestiging van de X-as servo:
Smering voor de geleidingen van tandwielkast. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe dit precies werkt met het ventiel er tussen. Waarschijnlijk pompt hij standaard naar de tandwielkast en 1x in de zoveel tijd wat nieuwe olie naar de geleidingen. Ik heb de slangen gevolgd, maar snap ze nog niet allemaal.
Hier moet de nieuwe 5.5kw hoofdservo komen. Als het goed is, is er nu zoveel ruimte dat ik de regelaar daar ook kwijt kan. Zo wil ik proberen om alle elektronica in de draaibank zelf onder te brengen, zodat er geen aparte kast met besturing meer bij staat.
De kast van de monitor. Komt een touchscreen en pc in. En wat hardware knoppen voor de bediening.
De twee 15kw's naast elkaar
Bij SZGH nieuwe servo's besteld. Was ook nog een heel gedoe. Communiceren met verkoopchinezen is een vak apart. Uiteindelijk op 25 maart een bestelling geplaatst voor een 5.5kw hoofdmotor, 1.8kw en 750w servo's voor de Z- en X-as. Zou verzonden worden met DHL. Maar het trackingnummer werkte niet. Bleek dat ze alles verzonden hadden met TNT omdat DHL een wachtrij had ivm de coronacrisis. Maar de weken daarna veranderde niks aan de trackingpagina, de hele tijd de status "Ophalen".. Meerdere keren gevraagd waarom het zo lang duurde. Volgens SZGH wou TNT de pakketjes niet meenemen omdat het totaalgewicht boven 100kg kwam. Lichtere pakketten krijgen blijkbaar voorrang. Gevraagd aan TNT, maar die vroeg om een ordernummer van het verzendlabel. Meerdere keren ordernummer gevraagd aan SZGH, maar geen ontvangen. Uiteindelijk heb ik gezegd, verzend maar via een andere pakketdienst. Toen hebben ze het bij Fedex aangeboden. Ik dacht daar gaan we weer, TNT is namelijk van Fedex. Maar direct de volgende dag werd bij tracking zichtbaar dat de bestelling onderweg was. Op 23 april verzonden, dus een maand na het plaatsen van de bestelling, en 29 april afgeleverd.
Verschil tussen 15kw en 5.5kw:
Ondertussen heb ik Marktplaats alsnog goed in de gaten gehouden. Toen zag ik een mooie Pratt Burnerd 25cm camlock D1-6 drieklauw met binnenbekken, buitenbekken en max 3300rpm in nieuwstaat! Die kon ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan.
Volgende stap is LinuxCNC. Ik had de Debian 7 iso gedownload en geinstalleerd toen ik er achter kwam dat hiervoor eigenlijk geen updates meer worden aangeboden om dat die linux versie nogal verouderd is. Ik begreep dat LinuxCNC ook op de nieuwste Mint 19.3 kan, dus die is inmiddels geïnstalleerd. Als interface ga ik een Mesa 5i25 en 7i77 gebruiken. Maar dat LinuxCNC ga ik nog wel een paar dagen bij zitten voordat het gaat werken. Leuke uitdaging.