2x Cazeneuve HB575 teach-in

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Heeft niemand opmerkingen over het bedieningspaneel?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door hfjbuis »

IK heb geen bedieningspaneel, maar wel knoppen op een touchscreen. De "parkeer knop", die de beitel een stukje van de kop af beweegt (G91 X50 Z50) gebruik ik vaak om even te meten.
Misschien kun je een paar reserve knoppen toevoegen mocht je later nog wat te wensen hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet niet hoe je de handwielen gaat toepassen, maar misschien kan het handig zijn om ze op de plek van de 'conventionele' handwielen te zetten.
En verder blijkt achteraf altijd toch dat het net iets beter kon. Dus misschien eerst even een testmodelletje met een stukje mdf.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Bedoel je de X-handwiel hoger? Dit is het originele paneel:

19992
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je de 2 wielen tegelijk wilt bedienen, moet je er ook een beetje goed bij kunnen staan, dus dat zul je moeten proberen. Bij draaibanken zie je ook 'links' georiënteerde en 'rechts' georiënteerde plaatsing van die handwielen. Waar em dat in zit, geen idee, maar als je gewend bent is andersom altijd vreemd.
In mijn beleving zitten de meeste X-as bedieningen rechts boven de Z-as. Voor zover ik even gevonden heb alleen bij AI andersom, maar er zullen er wel meer zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Ik ben linkshandig, zal dat verschil maken? Zoals ik al zei, heb nog nooit een draaibank bediend.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door DaBit »

Ik heb de wielen ook naast elkaar zitten met de X aan de linkerkant. Net zoals jij was ik niks bestaands gewend, dus het is al gauw goed. Ik kan het blind bedienen in ieder geval. Maar opzich, als je het toch moet doen is een defacto standaard aanhouden zeker zo makkelijk.

De jog-joystick heb ik wel verder naar de rechterkant zodat je er niet te snel tegenaan stoot. Stiekum gebruik ik dat ding maar zelden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Eindelijk weer een update. Er zit telkens veel tijd tussen de periodes dat ik met de draaibank bezig ben. Maar er is inmiddels veel aan gewerkt.

De hoofdmotor heeft ook een mooi plekje gekregen:
23173

Toen zag hij er ongeveer zo uit. Later heb ik ook nog de vouwbalgen en overige kabels verwijderd.
23166

Nieuwe schakelkast voor de besturing, lekker compact opgebouwd. Dit kastje is ongeveer 1/10 van de vorige.
23168

Nieuwe Igus kabelrups:
23169

Een tijdelijke bedieningspaneel gemaakt om alle functies goed te kunnen testen:
23171

23172

Nu ziet hij er ongeveer zo uit. Ik ben nog bezig met een nieuwe kap om de spanen op te vangen en er komt een bedieningsbalk en toetsenbord onder de touchscreen.
23170

Ben zelfs al even aan het draaien geweest:
23167
Plaats reactie