2x Cazeneuve HB575 teach-in

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Een aanbod die ik niet voorbij kon laten gaan. Frans/Nederlandse nostalgie. Twee stuks Cazeneuve HB575 met Grundig (Philips) Manual Plus teach-in besturing op ongeveer een half uur rijden vanaf m'n werkplaats. Het waren oorspronkelijk conventionele draaibanken, maar zijn in 1996 door de Centrale Machine en Gereedschapdienst van Philips omgebouwd naar teach-in. Beide hebben momenteel een defecte besturing. De ene een storing, de andere onbekend. Die met storing is mechanisch in zeer goede staat. De andere ziet er wat gebruikter uit. Maar voor het bedrag was het toch wel interessant om ze beide te nemen, bijvoorbeeld voor reserveonderdelen mocht het nodig zijn. Bij beide zit een gigantische besturingskast met Baumuller servoregelaars. Op de machines zitten 2.8kW servo's voor de X en Z-as en een 15kW hoofdaandrijving (volgens de documentatie). Ik twijfel nog wat ik er mee ga doen. Op zich wil ik wel proberen om de Grundig besturing weer werkend te krijgen. En anders ombouwen naar een moderne besturing, bijvoorbeeld Linuxcnc, eventueel met nieuwe servo's.

Ook moet ik nog op zoek naar een geschikte klauwplaat. De bevestiging is camlock D1-6. Ik heb er voor de zekerheid twee camlock adapterplaten bij gekocht, maar deze moet ik nog opmeten. Verder heb ik nog geen draaibeitels, ik moet nog even kijken welke maat beitels ik kan gebruiken. Bij één draaibank zat namelijk wel een snelwisselaar met een aantal houders.

Meer info het merk:
http://www.lathes.co.uk/cazeneuve/

19991
19992
19993
19994
19995
19996
19997
19998
19999
20001
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Markus »

Had al gedacht dat je daar wat zou gaan bekijken :)

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door spinningwheels »

Besturing ziet er bekend uit , had hetzelfde spul op de Tos zitten.
Alles eraf en vervangen op de servo voor de aandrijving na .
In theorie kan ik praktisch alles
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door staandeklok »

Gefeliciteerd met je aankoop. Fantastische banken en zeker als je in staat bent voor een redelijke prijs een nieuwe besturing aan te brengen. Succes.
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door JanSr »

Heftig! Curieus dat daar geen Philips besturing is gezet.
Wellicht he bekende Philips syndroom: Aan de ene kant niet willen weten wat de andere kant doet. Met kleilagen er tussen. :lol:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door javanree »

JanSr schreef: 21 feb 2020 10:57 Heftig! Curieus dat daar geen Philips besturing is gezet.
Wellicht he bekende Philips syndroom: Aan de ene kant niet willen weten wat de andere kant doet. Met kleilagen er tussen. :lol:
Grundig ManualPlus is een doorontwikkeling van de oude Philips besturingen
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door JanSr »

Aha, wist ik niet. Tot wanneer leverde Philips die besturingen ongeveer?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door spinningwheels »

javanree schreef: 21 feb 2020 11:04
JanSr schreef: 21 feb 2020 10:57 Heftig! Curieus dat daar geen Philips besturing is gezet.
Wellicht he bekende Philips syndroom: Aan de ene kant niet willen weten wat de andere kant doet. Met kleilagen er tussen. :lol:
Grundig ManualPlus is een doorontwikkeling van de oude Philips besturingen
6e foto rechts onderin Die manual plusbesturing , ik heb hier dezelfde liggen, BJ 1995 en daar staat toch echt Philips op.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door javanree »

Ongetwijfeld ; Grundig werd in 1993 overgenomen door Philips en vervolgens in 1998 weer afgestoten.
Bron : https://en.wikipedia.org/wiki/Grundig
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef: 21 feb 2020 11:04
JanSr schreef: 21 feb 2020 10:57 Heftig! Curieus dat daar geen Philips besturing is gezet.
Wellicht het bekende Philips syndroom: Aan de ene kant niet willen weten wat de andere kant doet. Met kleilagen er tussen. :lol:
Grundig ManualPlus is een doorontwikkeling van de oude Philips besturingen
Is ook gewoon in Eindhoven ontwikkeld en gebouwd, alleen was de CNC tak van Philips toen gefuseerd met Grundig Numeriek. En dat hele spul is late ingelijfd bij Heidenhain.
javanree schreef: 21 feb 2020 11:47 Ongetwijfeld ; Grundig werd in 1993 overgenomen door Philips en vervolgens in 1998 weer afgestoten.
Bron : https://en.wikipedia.org/wiki/Grundig
Maar of de CNC tak daar bij zat, denk ik niet, die heette toen al Grundig Numeriek. Maar het kan ook zijn dat Philips dat hele CNC een beetje losweekte. En het wel handig vond om de naam Grundig Numeriek te voeren.
En dan zal het 1998 wel Heidenhain geworden zijn. (voor m'n gevoel was dat trouwens wel 1 of 2 jaar eerder, anders zou ik het niet mee gemaakt kunnen hebben)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Kleine update. Zojuist als test één van de besturingen aangesloten. Ik had de computer (Philips PG 1220) en monitor apart aangesloten om te testen of ze werken. Alle I/O stekkers eerst los gehaald. Geen rookwolkjes, geen zekering er uit, dus leek goed. Toen de VGA kabel aangesloten en beide ingeschakeld. De computer ging opstarten, MS DOS, en toen de CNC software. Zag er goed uit. Op het beeldscherm was alles duidelijk zichtbaar. Wou ik net een foto van het scherm maken als "bewijs", hoorde ik iets sissen en knetteren. Snel het stroom er weer af. Toen zag ik dat er rook uit de IEC stekker aansluiting kwam. Net de voeding losgehaald, de rookgenerator bleek het netfilter te zijn, type Shaffner FN360-4/06. Aan de stekker en in de aansluiting zat vocht. Dus ik gok dat de condensatoren geen zin meer hadden na zoveel jaar. Terwijl ik het probleem "hoorde", was er nog wel gewoon beeld op de monitor. Hopelijk valt de schade mee. Ik bestel een nieuwe netfilter en probeer het nog een keer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door hfjbuis »

Firehunter schreef: 21 feb 2020 16:53 Kleine update. Zojuist als test één van de besturingen aangesloten. Ik had de computer (Philips PG 1220) en monitor apart aangesloten om te testen of ze werken. Alle I/O stekkers eerst los gehaald. Geen rookwolkjes, geen zekering er uit, dus leek goed. Toen de VGA kabel aangesloten en beide ingeschakeld. De computer ging opstarten, MS DOS, en toen de CNC software. Zag er goed uit. Op het beeldscherm was alles duidelijk zichtbaar. Wou ik net een foto van het scherm maken als "bewijs", hoorde ik iets sissen en knetteren. Snel het stroom er weer af. Toen zag ik dat er rook uit de IEC stekker aansluiting kwam. Net de voeding losgehaald, de rookgenerator bleek het netfilter te zijn, type Shaffner FN360-4/06. Aan de stekker en in de aansluiting zat vocht. Dus ik gok dat de condensatoren geen zin meer hadden na zoveel jaar. Terwijl ik het probleem "hoorde", was er nog wel gewoon beeld op de monitor. Hopelijk valt de schade mee. Ik bestel een nieuwe netfilter en probeer het nog een keer.
Het netfilter dient alleen voor het filteren van stoorpieken. Als het netfilter heel zwaar is (10 kg of meer), zit er een bonk ijzer in om de spanning constant te houden. Je kunt ook zonder zo'n netfilter werken, spaart weer wat kosten.

Mijn ervaring (19 jaar met tientallen filters van 10 tallen merken) is dat die filters over het algemeen niet werken!!!!
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door benkr »

Plaats eens een foto van dat filter, best wel kans dat ik iets soortgelijks heb liggen.
Vertel dan ook meteen of er ruimte is voor iets groters, of dat het precies pas voor dat filter is gemaakt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 21 feb 2020 17:22 Mijn ervaring (19 jaar met tientallen filters van 10 tallen merken) is dat die filters over het algemeen niet werken!!!!
Mee eens, tenminste voor het buiten de deur houden van storingen van buitenaf. Over het vrijwaren van het lichtnet van storingen uit de machine kan ik minder zeggen maar dramatisch zal dat ook niet zijn. Ik zou beginnen het filter er gewoon tussenuit te halen. Als blijkt dat de besturing het perfect doet en je wilt het definitief zo houden dan kun je er altijd nog een nieuw filter inzetten.

[edit] Ik wil mijn stelling even nuanceren; die filters zullen best doen wat de fabrikant specificeert. Echter los je een probleem wat je hebt t.g.v. net-storingen er in de praktijk bijna nooit mee op. Dat is natuurlijk iets anders dan aan de EMC norm voldoen...
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 22 feb 2020 08:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie