3 klauw wat is een goed B merk

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door spinningwheels »

Zoek een drieklauw voor de Toss.
een nieuwe bizon of Rohm zit er wat budget betreft niet in.
HBM kwaliteit ben ik wel van genezen dat is merk X,Y of Z
Maar zoek dus iets wat daar tussenin zit . ding moet ok nog redelijk zuiver zijn < 0.02 mm toch eigenlijk wel.
250 mm en moet 3500 toeren aan kunnen.

Gebruikt vind ik met een drieklauw wel eng . de meeste zijn best wel goed mishandeld doordat een of andere baviaan met alle kracht aan de sleutel heeft gehangen. Zo,n ding kan je dan niets meer mee.

wat zijn dus goede en redelijk betaalbare B merken ?
In theorie kan ik praktisch alles
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb al enkele keren klauwplaten toegepast van Hofman techniek uit Bolsward.
Weliswaar ook chinees maar in mijn ogen toch een ietwat betere kwaliteit.
De prijzen zijn daar "vriendelijk" en je wordt prettig geholpen.

https://hofmantechniek.nl/een-uitstekende-klauwplaat/

Maar eigenlijk hoort op een nauwkeurige bank bij voorkeur een goed klauwplaat.
Voor mijn Harrison schafte ik onlangs een Pratt Burnerd aan in super precious uitvoering
bij RDG Tools in de UK. Die heeft een slingering van +/- 0,005 mm. (camlock D1-3).
Kost inderdaad wel wat meer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een Sanou K11 160 mm 2500 RPM drieklauw (bij de draaibank geleverd). Die heeft een runout van <0.01 mm. Willy Wonka heeft ook zo'n kop en ook daarvan is de runout < 0.01 mm (volgens een eerdere post van hem). Ik heb deze Sanou nu 18 maanden in gebruik, maar als hobby draaier maakt hij toch maar heel weinig uren. Ik kan nu "speling" voelen op de bekken die er eerst niet was. Aan de runout heb ik nog niets gemerkt, maar ook niet opnieuw gemeten. Als die hinderlijk wordt, maak ik een ER32 collet houder, dan zijn voor mij de meeste problemen opgelost. Voor de verdeeltafel koop ik t.z.t. een (kleine) kop van Sanou. Dan heb ik voor weinig geld een (hopelijk) zuivere kop erop die bij mijn gebruik een mensen leven lang mee zal gaan.

Voor de prijs van één Bison klauwplaat, kan ik je er ook 4 van een "goedkoop" merk kopen, of nu een goedkope en later een goede. Voor alle opties is wat te zeggen.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door Leeuwinga »

Die door jouw genoemde rondloop nauwkeurigheid van 0,01 mm betwijfel ik wel een beetje voor een klauwplaat van 160mm.
Kijk maar eens wat de DIN norm voorschrijft.
Wel goed gemeten ? of was het ook een Chinees meetklokje ?
Onderstaande vond ik op net net over de Sanou.... "i rest my case"


SANOU K11-160 6 Inch Draaibank Chuck 3 Jaw 160mm Draaibank Onderdelen
specificaties:
Materiaal: gehard staal
Model: K11-160
Max. Toerental: 3600 tpm
Jaw: 3 Jaw
Hoge precisie: ≤0.05mm


Dit is een echte nauwkeurige klauwplaat
https://www.rdgtools.co.uk/cgi-bin/sh00 ... ml#SID=655

zie ook:
https://pdf.directindustry.com/pdf/600- ... 74-_4.html
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door hfjbuis »

Meten is mijn vakgebied, dat zit wel goed. Je hoeft het ook niet te meten, als je omspant en je kunt de overgang maar amper zien/voelen, dan is het niet verkeerd. De bank van Willy Wonka was ook goed, dat bevestigd het nog eens, maar dat is natuurlijk geen garantie dat alle koppen goed zijn. Ik was zeer aangenaam verrast door deze kleine runout van zo'n HBM chinees, maar ik verwacht niet dat het lang zo goed blijft.

Dat het product beter is als de specificatie is normaal. In de specificatie moet ruimte zitten voor productie afwijkingen anders voldoet een groot gedeelte van de productie niet aan de specificatie!

De runout van die "250MM 3 Jaw Pratt Burnerd Lathe Chuck" is niet gespecificeerd, of ik heb er overheen gekeken. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slechte keus is.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door Leeuwinga »

75 micron mm
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door Leeuwinga »

# hjfbuis schrijft :

Meten is mijn vakgebied
Je hoeft het ook niet te meten
je kunt de overgang maar amper zien/voelen, dan is het niet verkeerd
Ja waarom zou je ook iets moeten meten ?
??
je beroep is dus overbodig, is het niet

Ik heb het hier al eens vaker gezegd, soms wordt er hier gekakeld als een kip zonder kop
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door serum »

Gezelligheid druipt er weer aan alle kanten vanaf. Romantiek op tien, kaarslichtje, wijntje, kaasplankje. Barry White uit de luidsprekers.

Wanneer je bij een heropspanning maar een 0,01 uit het lood zit, voel je al prima een overgang. Een politieagent met flitsdienst ziet ook wel of een auto rond de 150 rijdt ipv de voorgeschreven 30. Dat zijn functie daarmee overbodig is, denk ik dat je ~75 procent van de nederlanders daarin wel mee krijgt..

En bij een klauwplaat is de runout een nietszeggend iets. Kan zijn dat het bij een opspanning van een asje van 10mm 0,02 is en bij een as van 12 0,05mm. Ik heb een oude trouwe (zeer kleine) Emco 8.6 die keurig binnen de 0,01 zit bij een 8mm asje. Bij een 20mm asje loopt dat toch op naar 0,025.

0,05mm nauwkeurigheid is al best knap als hij dat over de volledige ~200mm spanbereik haalt.


(poowktoktokpooooooawktoktok kotoohkpokpok)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door hfjbuis »

Leeuwinga schreef: 29 feb 2020 13:4375 micron mm
Ik heb er inderdaad overheen gekeken. Overall repeatability van 25 um. Dat is ongeveer 0.025 mm. Geen slechte waarde en niet zo gek duur.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door staandeklok »

Ik moet nog ergens een nieuwe Toss klauwplaat van 250mm hebben liggen. Ik zal morgen eens even zoeken. Ik heb deze toen extra gekocht bij een Toss draaibank, maar die is inmiddels vertrokken. Mocht je belangstelling hebben, dan komen we daar wel uit denk ik.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door spinningwheels »

PB gedaan voor die Toss drieklauw
Bij Hofmann gekeken maar geen 250 mm met de aansluiting die ik hebben moet
zo,n Sanou K11 160 mm 2500 RPM drieklauw toerental is aanzienlijk te laag. en als zo,n ding bij zo af en toe hobby gebruik al zo snel speling heeft , dan is het voor zeer regelmatig gebruik dus waarschijnlijk minder geschikt .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door javanree »

Er staat anders een fraaie gebruikte Rohm op eBay, met opzetbekken zodat je lekker flexibel bent.
En bij Rohm kun je veel onderdelen ook naderhand los bestellen dus mocht een onderdeel toch kapot zijn...
https://www.ebay.de/itm/Dreibackenfutte ... 3491650413
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 29 feb 2020 20:28 zo,n Sanou K11 160 mm 2500 RPM drieklauw toerental is aanzienlijk te laag. en als zo,n ding bij zo af en toe hobby gebruik al zo snel speling heeft , dan is het voor zeer regelmatig gebruik dus waarschijnlijk minder geschikt .
Dat denk ik ook.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door spinningwheels »

javanree schreef: 29 feb 2020 20:48 Er staat anders een fraaie gebruikte Rohm op eBay, met opzetbekken zodat je lekker flexibel bent.
En bij Rohm kun je veel onderdelen ook naderhand los bestellen dus mocht een onderdeel toch kapot zijn...
Dat is er een met flens opname , die heb ik wel liggen.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie