3 klauw wat is een goed B merk

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door hfjbuis »

Even een update:

Ik heb mijn 160 mm Sanou klauwplaat nu 30 maanden in (hobby) gebruik en heb de runout nog eens gemeten. Momenteel zit die op 0.04 mm (slechtste van 3 metingen), beduidend slechter dan toen die nieuw was.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5416
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door serum »

Haal hem eens uit elkaar en maak hem goed schoon. (tandenborstel/ontvetter is mijn wapen in deze strijd) Die schijf met horizontaal schroefdraad is doorgaans niet helemaal fantastisch afgedicht. Zit geen schraapinrichting op de klauwtjes, vuil ertussen en je hebt runout.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 28 mei 2021 15:59 Haal hem eens uit elkaar en maak hem goed schoon. (tandenborstel/ontvetter is mijn wapen in deze strijd) Die schijf met horizontaal schroefdraad is doorgaans niet helemaal fantastisch afgedicht. Zit geen schraapinrichting op de klauwtjes, vuil ertussen en je hebt runout.
Dat is officieel de standaard maandelijkse? onderhouds procedure bij de duurdere merken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3 klauw wat is een goed B merk

Bericht door hfjbuis »

Dat had ik al gedaan, was de verlate jaarlijkse beurt. Het resultaat was hetzelfde. Op één van de klauwen zit ook voelbare speling. Of dat slijtage is of het gevolg van mishandeling, weet ik niet. Het wordt langzaam tijd dat ik een ER32 houder draai voor deze draaibank.
Plaats reactie