Welke 160mm 4-klauw voor Emco Maximat V10 ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Welke 160mm 4-klauw voor Emco Maximat V10 ?

Bericht door Swake »

Ben op zoek naar een 160mm onafhankelijke 4-klauw voor mijn Emco Maximat V10.

Maar welke moet ik kopen, en waar?

De spindelopname van de draaibank is volgens het boekje een EM-39 DIN800 en daarop zit nu een 160mm houder met montageflens van 124.75mm (gemeten met schuifmaat dus kan foutje opzitten) en 3 montagebouten. Dit geheel haal ik liever niet van de draaibank omdat het klote is dit goed te centreren en ik ook al een 160mm Röhm 3-klauw heb die hierop past.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke 160mm 4-klauw voor Emco Maximat V10 ?

Bericht door Swake »

Na wat opzoekwerk:
Die flens voldoet blijkbaar aan DIN6350 en aan DIN6351 voor 160mm klauwplaten. Altans volgens de tekeningen van Rohms klauwplaten. Klinkt als goed nieuws.

Maar wat is het verschil nu tussen die 2 normen? Flensdiameter, flensdiepte, aantal bouten en maten van de bouten, zijn allemaal hetzelfte. En vooral, is dat verschil belangrijk voor mij?
When it fits stop using the hammer.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Welke 160mm 4-klauw voor Emco Maximat V10 ?

Bericht door Leeuwinga »

De flensdiamtr. moet zijn 125mm exact.
Normaal gesproken koop je een draaibank aansluiting (ook flens dus) die past op je neus van je spindel
Op deze flens monteer je vast de nieuwe klauwplaat 160mm.
Nu kun je een klauwplaat wisselen vanaf de neus van je spindel en een andere toepassen.
Ik ken zelf de EMCO neus aansluiting EM39 niet.
Maar wellicht dat RC Machines een flens hiervoor heeft geschikt voor een 160mm DIN 6350 klauwplaat
LET wel op, vele Chinese klauwplaten hebben een flens diamtr van 130mm (vraag mij niet waarom)
Zelf heb ik een Camlock op mijn spindelneus, waardoor het verwisselen van een klauwplaat erg simpel is
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Welke 160mm 4-klauw voor Emco Maximat V10 ?

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb ff gekeken bij RC machines
IK weet nu ook wat EM39 is, dat is de spindelaansluiting van M39x4
Kan op jouw draaibank wel zo,n grote klauwplaat van 160mm ?
link RC

https://www.rcm-machines.com/de/futterf ... 0/rcffev10
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Welke 160mm 4-klauw voor Emco Maximat V10 ?

Bericht door Leeuwinga »

Verdraaid die 160mm is er bij RC toch...
https://www.rcm-machines.com/de/futterf ... ffev10_160
Alleen er zit nog geen flens voor klauwplaat op en geen gaten, maar als je een draaibank hebt kun je die zo pas maken.
Leuk nauwkeurig klusje, je schroeft deze flens op je spindel neus en draaid em vervolgens op maat voor de klauwplaat
Succes, Cees
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Welke 160mm 4-klauw voor Emco Maximat V10 ?

Bericht door Swake »

Dank voor het opzoekwerk. Interessante site ook die RC-Machines.

Die montageflens tussen de spindel (M39x4) en de klauwplaat heb ik er al opzitten. Er zat ook een 160mm drieklauw op van Röhm. Dus ja, ik weet zeker dat een 160mm klauwplaat op de V10 past. De diameter van de flens zal wel exact 125mm zijn en geen 124,75 want heb een Chinese schuitmaat gebruikt om het te meten en die heeft altijd wel wat afwijking :mrgreen:
Had inderdaad gemerkt dat er heel wat 160mm klauwplaten zijn met een flens van 130mm, plaats van de schroeven is ook anders daar. Bij merken zoals Optimum en TOS bvb. En dan begin ik te twijfelen hé... de ene plaat is DIN 6350, de andere is DIN 6351 of DIN 6350-2. Is die 125mm van mij wel een standaard.... Heb uiteraard geen zin om veel centen uit te geven zonder zeker te weten of het gaat passen.

Heb ondertussen deze plaat gevonden, https://www.rdgtools.co.uk/acatalog/160 ... -9060.html. Op ebay 291705229913 van dezelfde leverancier 462€ + verzendkosten. Zal dan ook wel 4 gaten in de flens moeten boren, maar dat geeft niet. Toch nog even zoeken naar ietwat goedkoper spul.

Terloops, de flens die er nu op zit bestaat eigenlijk uit 3 stukken. Een eerst kleinere flens, wellicht origineel Emco en voor een 125mm drieklauw, met een extra 'clamping ring' om de flens te blokkeren op de spindel. en dan een 2de plaat van 160mm met de 125mm flens aan. Aangezien dit alles echt goed zit wil ik het er niet afhalen om even te kijken.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie