Mijn naam is Frans, geboren in 56 van de vorige eeuw. Shit we worden oud. Voor mijn werkzaamheden en hobby wilde ik dit bankje hebben. Ik sleutel vaak aan mijn oldtimertje en in mijn werk heb ik ook wel eens een asje, looprolletje of snaarwieltje nodig. Aangezien dit ook restauraties betreft van ouwe meuk wordt het zelf maken of weggooien.
Goed, nu ff over het bankje:
De plannen zijn om het ding vaker te gaan gebruiken want tot nu toe stond hij na aanschaf 10 jaar onder een zeiltje. Ziet er nog als nieuw uit en heb hem in het verleden voor een onderdeeltje gebruikt en nog geen uur op gespeeld. Nu voor de dag gehaald en min of meer vast geinstalleerd in mijn werkkamer. Lang geleden op de LTS als instrumentmaker bezig geweest maar heb halverwege een andere richting gekozen. Niet omdat ik het niet leuk vond maar omdat onze leraar een darm was en ik stront eigenwijs. Ik heb met plezier tijdens schooluren aan de bank gestaan maar veel vrije (straf)uren achter de bezem doorgebracht omdat ik weer eens overhoop lag met dat addergebroed.
Goed, ik ben maar eens begonnen met de hele machine te slopen, (eigenwijs weet je nog?).

Vaste kop en slede er af en na reinigen allemaal smeren met een beetje vet. Alle tandwielen zijn van leverantie af gortdroog en een beetje lagervet doet wonderen.

Ik ben nu een aantal weken bezig maar wordt gek van het snaren wisselen dus werd het tijd voor een VFD.
Dit hebben we dus niet meer nodig ;)

Het volgende probleem deed zich voor: De HBM450 heeft een 1fase 220V~ motor die zich niet zo makkelijk laat regelen ondanks de 1fase VFD dus motor er af en uit elkaar.
Motor:
Het aansluitblok op de motor laat de hoofdwikkeling zien en een stukje capaciteit tov de hoofdwikkeling.

In stilstand staat de hulpwikkeling natuurlijk in serie met de aanloop condensator en de gesloten centrifugaal schakelaar. Omdat er 3 schroeven van het blok over waren heb ik alle aansluitingen naar buiten gebracht om naar hartelust te kunnen experimenteren.
Nu heb ik 2 schroeven van de hoofdwikkeling, 1x alleen de hulpwikkeling, 1x hulpwikkeling in serie met de centrifugaal switch en 1x hulpwikkeling, switch en cap in serie.
De motor is nu (zonder aanloopcondensator) goed te regelen met een resulterende klauw snelheid van 50 omw/min tot 1200 omw/min traploos regelbaar. Helaas vliegen de centrifugaal gewichten naar de maan bij 200 omw/min van de motor. Nu heb ik een beetje elektro kennis dus wil ik een schakelingetje te maken om de hulpwikkeling uit te schakelen als de motor eenmaal op gang is gekomen. De hulpwikkeling is immers alleen om op te starten en als het lukt kunnen de gewichten er helemaal uit.
De inbouw van het paneel.

En natuurlijk mag de hoofdschakelaar niet ontbreken

mvg
Frans