Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door maartenspeet »

Beste mededraaiers,
Recent kreeg mijn Emco compact 8 last van een snaarprobleem. Na een tijdje draaien verdraaid de snaar zich, als een soort mobius ring draait hij zich om. Met meer geluid en een snel slijtende snaar (rafels) tot gevolg. Hij doet dit alleen met de snaar direct op de aluminium motorpoelie (snelheid AC 1 t/m 3). Als ik de snaar via het tussenwiel laat lopen dat via de brede getande riem door de motor wordt aangedreven (snelheid BC 1 t/m 3) loopt hij goed. Ik kwam er achter dat de motorpoelie niet mooi uitlijnt met de grote poelie op de spindel. De motorpoelie staat ongeveer 1 mm verder naar links dan de poelie op de spindel, gezien vanaf de voorzijde draaibank. Ik kan de motorpoelie met de hand naar rechts drukken (in de richting van de motor dus). Als ik hem loslaat schuift hij weer terug naar links, het lijkt erop dat dan de motoras een beetje verschuift maar dat is niet helemaal goed te zien (alles is nog gemonteerd). Voordat ik iets fout doe of kapot maak heb ik een paar vragen.
1. Kan ik na verwijderen van het M5 boutje en getrapte bevestigingsring van de motorpoelie, die poelie met een poelietrekker verwijderen of gaat dat mis? In het Emco onderdelenboek blz. 6 zie ik verder geen bevestigingsboutjes, circlips enz.
2. Heeft er iemand ervaring met niet goed uitlijnende poelies A en C op een Emco C8. Is daar iets aan af te stellen of is het een vaste montage? In het onderdelenboek staat wel een bus die tussen motor en poelie op de motoras is gemonteerd, de lengte daarvan bepaalt de positie van de poelie op de as. Op de tekeningen zie ik verder geen afstelmogelijkheden om de poelies uit te lijnen.
Alvast bedankt voor jullie hulp, met vriendelijke groet,
Maarten Speet
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door Kars-cnc »

Mijn Emco 8 had ook een tijdje last van spontaan omkerende snaren. Dit gebeurde alleen op hogere toerentallen. Ik kwam er eerst maar niet achter maar merkte op een gegeven moment dat de aanspanrol er een rol bij speelde. De grootste poelie op de motor is zo'n 96mm en de aandrukrol 44mm. Dat betekend dat deze rol meer dan 3000 toeren gaat maken bij deze poelie keuze. Dat is wel wat veel voor een vet gesmeerd glijlager.

Verder heeft deze rol scherpe hoekige verdeelringen. Mijn theorie is dat door een wat stroever lopende aandrukrol de snaar op zo'n verdeelrand gaat lopen en daardoor kantelt. Dit is nooit bewezen maar sinds ik de rol regelmatig smeer met olie (gewoon 15W40 o.i.d.) is het niet meer voorgekomen.

Natuurlijk kan het bij jou ook heel iets anders zijn maar dit is het enige waar ik iets over kan zeggen.

Die poelie gaat overigens goed van de as wanneer het borgboutje er af is. Ik weet niet precies meer hoe ik het gedaan heb maar ik heb geen poelie trekken en heb hem er toch goed af kunnen krijgen toen ik de motor vervangen heb door een 3-fase motor met VFD. Gewoon een beetje wrikken met schroevendraaiers denk ik.
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door maartenspeet »

Dag Kars-cnc,

Dank voor je reactie.
Smeren van de spanrol ga ik proberen, hij lijkt overigens soepel te lopen.
Ik ga wel met een 3-armige poelietrekker aan de gang, dat moet wel lukken dan.
Met vriendelijke groet,

Maarten
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door maartenspeet »

Probleempje nog niet helemaal opgelost.
Ik heb de spanrol gesmeerd.
De scharnierarm waarop de spanrol beweegt als je de handle naar voren haalt liep vrij stroef, die heb ik gesmeerd (WD40), beweegt al wat vrijer, nog niet optimaal.
Ik heb de poelie van de motoras verwijderd, dat ging vrij soepel. De poelie heeft een vaste positie op de motoras, daar is niets aan af te stellen.
De motor verwijderd, open gemaakt, lagers gecontroleerd (glad lopend, geen speling).
Er vallen een paar dingen op:
1. motorpoelie en spindelpoelie staan niet perfect in lijn, afwijking < 1 mm, wat best veel is op een snaar van 5 mm breed. Aangezien er geen mogelijkheden zijn om de poelies ten opzichte van elkaar exact in lijn te zetten is dat vooralsnog een gegeven;
2. de aandrukrol maakt best wat geluid, met de handle naar voren (aandrukrol los van de snaar) is de machine vrij stil, met de rol op de snaar komt daar een behoorlijke "ruis" bij. De rol drukt op de geribbelde kant van de snaar, wat natuurlijk sowieso trillingen en geluid veroorzaakt;
3. de aandrukrol heeft geen borgring, terwijl die wel op de tekening in het onderdelenboek staat (C-clip din 471, 12 x 1 mm). De rol kan daardoor een klein beetje van links naar rechts over zijn as schuiven. De rol heeft geen noemenswaardige speling op zijn as. Je kan de rol niet zo van de as af schuiven, hij zit wel goed vast.
Volgende stappen: C-clip op de as van de spanrol monteren (clip staat in bestelling), scharnierarm verwijderen en schoon en beter gangbaar maken.
Wordt vervolgd!
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door maartenspeet »

Dag allemaal,
Inmiddels heb ik de schaararm van de aandrukrol verwijderd, en daarna met een poelitrekkertje de rol zelf.
In de aandrukrol zitten 2 kogellagers (SR8SS), made in USA.
Over de as waar je de lagers overheen schuift is over de hele lengte een heel dun busje gemonteerd.
Buitendiameter busje is 0,5 inch, gelijk aan de binnenmaat van de lagers.
De buitenmaat van de lagers is ongeveer 1,125 inch (1 1/8).
De kogellagers voelen heel "zanderig" aan, dus die zijn aan vervanging toe.
En daar werd het lastig, ze zitten namelijk muurvast!
Ik heb geprobeerd ze eruit te persen met een poelietrekker en een paar busjes.
Daarna de rol verhit met een brander, en van binnenuit via de binnenring van de lagers tikken met een hamer en een drevel.
Het is me niet gelukt op deze manier de lagers eruit te peuteren.
Misschien dat een hydraulisch persje kan helpen, maar dat heb ik niet.
Mocht er iemand een suggestie hebben, dan hoor ik het heel graag.
Dank alvast, met vriendelijke groet,
Maarten Speet
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door hfjbuis »

Een nieuwe rol draaien met lagers die passen op de huidige as?
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door maartenspeet »

Dag hfjbuis,

Dank voor je reactie.
Dat is een mogelijkheid, evenals het kopen van een nieuwe rol inclusief lagers.
Het is wel lastig dat mijn draaibank het nu niet doet vanwege diezelfde rol ;-)
Het heeft mijn voorkeur de bestaande rol te hergebruiken, als dat echt niet lukt neem ik mijn toevlucht tot één van de twee opties.

Met vriendelijke groet,

Maarten Speet
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door Kars-cnc »

maartenspeet schreef: 14 apr 2020 11:31 De rol kan daardoor een klein beetje van links naar rechts over zijn as schuiven
De rol moet volgens mij een beetje links / rechts kunnen schuiven. In de eerste plaats omdat de rand op de rol breeder is dan de onderlinge afstand tussen de poelie groeven dus bij het kiezen van een andere verhouding moet de rol iets schuiven om weer mooi in lijn te komen ook al heb je een andere groef gekozen. In de tweede plaats moet de rol zelf z'n positie kunnen kiezen, tenminste dat is bij mij zo... (daar kom ik hieronder nog op terug)
maartenspeet schreef: 17 apr 2020 16:20 In de aandrukrol zitten 2 kogellagers (SR8SS), made in USA.
Hee, die van mij heeft helemaal geen kogellagers. De constructie is bij jou dus duidelijk anders! Kogellagers lijkt mij wel een verbetering want zoals ik eerder opmerkte kan het toerental wel erg hoog worden voor een glijlager. Ik weet dan ook niet of bij jou de randen op de rol misschien ook smaller zijn waardoor een axiale beweging niet meer nodig zou zijn. Wel heb ik zelf geëxperimenteerd met het "axiaal" fixeren van de rol maar dat had een averechts effect, de snaar lag bijna direct op z'n kop. Het werk bij mij het beste als de rol zelf z'n axiale positie kan bepalen. Maar zoals gezegd, bij jou is de constructie anders dus zijn mijn ervaringen misschien niet van toepassing.

Hier een foto van mijn aandrukrol constructie. De messing kleurige bus is en sinterlagerbus.

20500
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3087
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door hfjbuis »

Misschien kun je bij je eigen auto garagebedrijf vragen om een gebruikte spanrol van een distributie riem. Mogelijk dat die passend te maken is als tijdelijke oplossing om (op lage toeren) een nieuwe (tijdelijke) spanrol te maken. Neem de oude spanrol mee als voorbeeld.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door javanree »

Mijn Emco C8 kloon heeft ook een rol met kogellagers.
Die demonteren kan volgens mij het makkelijkst door met een dremel oid de binnenring van een van de defecte lagers stuk te slijpen. Dan heb je ruimte genoeg om de andere in de bankschroef uit te persen met wat stukjes staf en buis. Daarna de buitenring van nummer 2 er uit en nieuwe lagers er in. Neem goede lagers met dubbelzijdige afdichting, dat houdt het vuil buiten.

Wat zijdelingse speling is geen punt. Belangrijker is dat de hartlijn van de spanrol exact parallel loopt aan de hartlijn van de andere pulleys.
Dat was destijds bij mij niet het geval, te veel speling op scharnierpunt spanrolhouder. Daardoor 'vrat' mijn machine ook riemen. Sinds ik dat heb opgelost (flink aantrekken van de inbusbout waarmee de spanrolhouder vast zit) is het overmatig slijten van de riem opgelost.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door Ballegooijen »

Ik moet eens even zoeken maar misschien heb ik nog wel zo'n rol liggen. Ik ga straks even zoeken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door maartenspeet »

Dag allemaal,
Ontzettend bedankt voor jullie meedenken!
Op zich is de constructie met lagers en bus wel slim bedacht: de rol draait op de lagers, en schuift over een kleine afstand op de as via de bus die je met de smeernippel vet kan houden. Mijn indruk is dat de scharnierarm van de spanrol goed functioneert, geen voelbare speling, eerder te stroef dan te los.
Ik moet dat nog goed schoonmaken en invetten zodat de boel weer helemaal glad en spelingvrij loopt.

Ik ga proberen de binnenring van een lager eruit te slijpen, ik heb een dremel met -tig hulpstukken, dus als ik door het mariaal heen kom zou dat moeten lukken.

Als Ballegooien nog een rol heeft liggen heb k daar zeker belangstelling voor, mocht je er een hebben ik hoor het heel graag!

Ik houd jullie op de hoogte via dit prachtige forum, dank tot zover.

Met vriendelijke groet,

Maarten Speet
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door maartenspeet »

Dag allemaal,

Inmiddels het een en ander gedaan/geprobeerd:
1. Een nieuwe rol gekocht van een verwant model/kloon, de Huvema 450. Ziet er uit als de rol op de foto van kars-cnc, dus met lagers. Mijn oude rol had geen "ringen" of baantjes waar de snaar in loopt, het oppervlak was helemaal glad. En hij was wat breder (28,5 vs. 26 mm.).
2. Om de scharnierarm van de drukrol te verwijderen moet de poelie voor de getande riem eraf. Verwijderd en schoongemaakt. Ook die ziet er goed uit, geeft geen speling en loopt mooi rond.
3. De arm waarop de rol scharniert gedemonteerd, schoongemaakt en ingevet. Scharniert nu weer soepel zonder noemenswaardige speling. De arm inclusief de daaraan gemonteerde asjes zien er goed en onbeschadigd uit
4. Met de Dremel de binnenring van een van de lagers uit mijn oude spanrol verwijderd. Hoop gedoe trouwens.
Ik heb inmiddels iemand gevonden die de restanten van de lagers uit de oude rol wil verwijderen. Ik heb nieuwe lagers besteld. Als ik die binnen heb wordt de oude rol hersteld.

Ik heb ook de aandrijfsnaar vervangen. Met de Huvemarol loopt de snaar goed op de drie snelheden via de tussenpoelie die door de getande riem wordt aangedreven. Direct via de motorpoelie nog niet. De snaar heeft snel de neiging om om te klappen, overigens niet op alle drie de snelheden. Echt betrouwbaar is het nog niet, ik kan ook niet voorspellen hoelang deze snaar meegaat, ik heb alvast twee nieuwe besteld...

Ik houd jullie op de hoogte, met vriendelijke groet,

Maarten Speet
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Emco C8 motorpoelie / snaarprobleem

Bericht door Lude »

Mag ik vragen waar jij die snaartjes besteld hebt?
Het is geen standaard type snaar toch?
Ik ben nog op zoek naar een goed adresje daarvoor, het liefst in nl.
Plaats reactie