Wat voor draaibank?
Moderator: Moderators
Wat voor draaibank?
Veel voorkomende vraag. Er past maar één wedervraag: Wat wil je er mee?
Zelf ben ik hier mee bezig, voor een kennis aan de slag met de restauratie van een ca 100 jaar oude ankerlier voor een platbodem.
Alles om te beginnen maar uit elkaar gehaald.
Zoals altijd zijn er tandwielen waar tanden uit zijn:
Ik heb 3 tandwielen met 13 tanden nodig, 50 mm dik, één met 24 tanden en één met 40 tanden, beiden 40 mm dik. Voor zelf doen moet je dus drie Moduul 6 frezen hebben. Als je deze tandwielen laat waterstraalsnijden ben je voor ca € 600 klaar. Dat gaat het dus worden.
Bij alle (gietijzeren) lagerbussen zit het gat uit het hart, bovendien onrond gesleten.
Dus in de vierklauw, uitklokken en uitdraaien tot de nieuwe lagerbusjes passen:
Dus passinkjes draaien.
Daarna de beide borden en de afgeplakte lagerbussen laten stralen. Met een antiroestmiddel de lagerbussen weer op hun plek klinken, en ze dan laten poedercoaten.
Vervolgens nieuwe assen maken, spiebanen frezen, etc, etc, etc.
Kortom, een leuke klus.
Verder nog een nieuwe schroefas en nog wat rvs spullen voor een vriend die bezig is met de ingrijpende restauratie van een "Kapitein Rob" boot.
Zo kom je de dag wel door.
Zelf ben ik hier mee bezig, voor een kennis aan de slag met de restauratie van een ca 100 jaar oude ankerlier voor een platbodem.
Alles om te beginnen maar uit elkaar gehaald.
Zoals altijd zijn er tandwielen waar tanden uit zijn:
Ik heb 3 tandwielen met 13 tanden nodig, 50 mm dik, één met 24 tanden en één met 40 tanden, beiden 40 mm dik. Voor zelf doen moet je dus drie Moduul 6 frezen hebben. Als je deze tandwielen laat waterstraalsnijden ben je voor ca € 600 klaar. Dat gaat het dus worden.
Bij alle (gietijzeren) lagerbussen zit het gat uit het hart, bovendien onrond gesleten.
Dus in de vierklauw, uitklokken en uitdraaien tot de nieuwe lagerbusjes passen:
Dus passinkjes draaien.
Daarna de beide borden en de afgeplakte lagerbussen laten stralen. Met een antiroestmiddel de lagerbussen weer op hun plek klinken, en ze dan laten poedercoaten.
Vervolgens nieuwe assen maken, spiebanen frezen, etc, etc, etc.
Kortom, een leuke klus.
Verder nog een nieuwe schroefas en nog wat rvs spullen voor een vriend die bezig is met de ingrijpende restauratie van een "Kapitein Rob" boot.
Zo kom je de dag wel door.
Re: Wat voor draaibank?
Ik zie inwendige lijnen op de foto van de lagerbussen.
Zijn die niet naadloos of is het gegoten gietijzer?
Ik zou de bussen in mijn onwetendheid van brons of messing maken, maar dan krijg je misschien spanningscorrosie met al dat water
Zijn die niet naadloos of is het gegoten gietijzer?
Ik zou de bussen in mijn onwetendheid van brons of messing maken, maar dan krijg je misschien spanningscorrosie met al dat water
Re: Wat voor draaibank?
Dat zijn standaard Permaglide glijlagerbusjes:
https://www.twenty4bearings.nl/pap3040- ... glide.html
Die lier zit niet onder water, krijgt wel buiswater over zich heen.
Ik heb nooit last gehad, met die dingen.
Brons kan ook.
https://www.twenty4bearings.nl/pap3040- ... glide.html
Die lier zit niet onder water, krijgt wel buiswater over zich heen.
Ik heb nooit last gehad, met die dingen.
Brons kan ook.
Re: Wat voor draaibank?
Steeds ergerde ik mij aan dat gezwendel aanzet handwieltje bij het conus draaien.
Nu eindelijk maar eens een gereedschapje gemaakt:
Tegen het handwiel gedrukt en een boormachientje er aan en draaien maar:
Nu eindelijk maar eens een gereedschapje gemaakt:
Tegen het handwiel gedrukt en een boormachientje er aan en draaien maar:
Laatst gewijzigd door JanSr op 11 apr 2020 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat voor draaibank?
Ja , dan is de CNC besturing op mn Harrison wel erg gemakkelijk
Re: Wat voor draaibank?
Tja, ik ben ook begonnen met een motortje op de Z-as omdat ik mij ergerde aan het wisselen van tandwielen. Dan ga je een oplossingen zoeken en als het werkt, dan is het een verbetering die aanzet tot nadenken over een volgende verbetering.
Re: Wat voor draaibank?
Verrassing: er klopte werkelijk niets van! Aan de verkeerde kant begonnen.
Dit is de zevende lier, die ik beetpak. Bij alle vorige werkte deze volgorde prima.
Dit liertje is draaiend van één of ander dek af gekomen. Tot op het bot versleten. Maar: als je de twee borden zo goed mogelijk op elkaar legt en aan elkaar hecht snap je niet dat het ooit heeft kunnen werken:
En in detail:
En de andere kant:
Dit zijn de gaten, waar de stangen door gaan om beide borden bij elkaar te houden.
En hier het bovenste gat:
Let wel: dit is de situatie waarbij de drie gaten waar de gietijzeren lagers in zitten netjes op elkaar liggen.
Onder de kolomboormachine om de gaten in lijn te krijgen:
Wat ik er weer uit leer, is dat de enige juiste volgorde zou zijn:
De twee onderling gefixeerde borden met lagerblokken op elkaar, pasgezet met assen er in, op de freesbank zetten en dan de asgaten uitkotteren (als de assen er weer uit zijn). Op mijn AI FR1 lukt dat net in drie stappen. Met een verstelbare kotterkop. Met het nodige geduld kan je die gaten dan op een klempassing in lijn krijgen.
Bij alle voorgaande lieren was dat niet nodig, kennelijk geluk gehad.
Wat dit soort klussen zo leuk maakt, is dat je er het gehele arsenaal, zowel meettechnisch als verspanend, voor nodig hebt.
Wordt vervolgd.
Dit is de zevende lier, die ik beetpak. Bij alle vorige werkte deze volgorde prima.
Dit liertje is draaiend van één of ander dek af gekomen. Tot op het bot versleten. Maar: als je de twee borden zo goed mogelijk op elkaar legt en aan elkaar hecht snap je niet dat het ooit heeft kunnen werken:
En in detail:
En de andere kant:
Dit zijn de gaten, waar de stangen door gaan om beide borden bij elkaar te houden.
En hier het bovenste gat:
Let wel: dit is de situatie waarbij de drie gaten waar de gietijzeren lagers in zitten netjes op elkaar liggen.
Onder de kolomboormachine om de gaten in lijn te krijgen:
Wat ik er weer uit leer, is dat de enige juiste volgorde zou zijn:
De twee onderling gefixeerde borden met lagerblokken op elkaar, pasgezet met assen er in, op de freesbank zetten en dan de asgaten uitkotteren (als de assen er weer uit zijn). Op mijn AI FR1 lukt dat net in drie stappen. Met een verstelbare kotterkop. Met het nodige geduld kan je die gaten dan op een klempassing in lijn krijgen.
Bij alle voorgaande lieren was dat niet nodig, kennelijk geluk gehad.
Wat dit soort klussen zo leuk maakt, is dat je er het gehele arsenaal, zowel meettechnisch als verspanend, voor nodig hebt.
Wordt vervolgd.
Re: Wat voor draaibank?
Dan zie je toch dat ruime toleranties voor een "goede fit" kunnen zorgen.